Badrum
patrikz: Ja, jag håller med om detta. Kan jag få problem med att putsen lossnar som jag har kaklat på? Den släpper ju ändå igenom fukt. Är inte så kul om kaklet lossnar på väggen och putsen med. Andra källarväggar har vi reglat med det sätt jag beskrivit ovan. Hade hoppats att badrumsväggen kunde reglas den med. (Varmt blir det ändå eftersom vi har bilat upp plattan och isolerat 20 cm och
AndreasHL: Jag hade tänkt att lägga en sträng silicon eller liknande mellan den vägghängda toastolen (Hafa Moon) och väggen som består av mosaikplattor för att fördela trycket mot de något ojämna mosaikplattorna. Nu tycker vår rörmokare att det inte ska finnas något däremellan. Någon som har någon uppfattning i frågan?
Ruffe: Nu börjar det likna något, har inte riktigt koll på vad EPS betyder. Men cellplast i botten och skruvar som håller koll på höjden, mycket smart. Hur mycket cellplast skulle ni lägga (200mm lätbet i botten) och Ska skruvarna bort efter flytningen? Ringde kompisen och han sa att man skulle jobba med med fallet tills det blev bra. Men igentligen är det väl två fall till brunnen. Ett lite
lavin: Hej, bygger badrum i hus från 1903. Bestämde oss för en "lagom-gammal" stil utan snirkler men inte helt modernt. Vi hade tänkt ha svedbergs cube som smälter in fint men när vi skulle beställa den nu i veckan så visade det sig att de ändrat utseende och mått, passar inte längre så det får bli en tylö. Den har robustare konstruktion och ser ut som en klump, men passar i måtten! Men,
fl3425: Hej, Häromdagen så brakade ett av d 4 ställbara benen på vårt badkar av fabrikat Metaliberica ihop... Är det någon som vet var man kan få tag i nya sådana - har googlat lite men hittar inte någon som säljer bara benen. Jag vet inte hur gammalt det är....10-15 år sådär skulle jag tro. Någon som vet lite mer om fabrikatet. Jag har aldrig hört talas om det förut? Lågprisfabrikat
gaia: [citat] Snyggt! det som skrämmer mej är att om du inte haft koll på detta så skulle det ju inte ändras. Det finns ju kunder som kan endast bedöma fogarnas utseende. Skulle det ändå räcka att förlita sej på silikon i golvkanten och fuktmembranens töjbarhet som skulle ta upp svikt ...eller? gaia
HEM2121: Gustavberg är ett bra märke. Hansgrohe, FM Mattsson är också bra. Det finns då och då kampanjer och Hornbach och Bauhaus har ju sina prisgarantier, dvs om du har fått ett lägsta pris hos någon kan du åka upp till någon av dessa varuhus och få ytterligarre 10% (Hornbach) eller 12 % hos Bauhaus på ditt lägsta pris. Pruta kan man också göra :)
liony28: Hejsan alla! Jag letar priset om halvblock glasbetongen .det verkar ganska dyr i K-Rauta. Kan ni lämma några tips? Tack så mycket! Mvh, Leon
svartöra: Den magiska frasen "Bortskänkes mot avhämtning" på Blocket kan bortskaffa det mesta på oanat kort tid. Så om det överhuvudtaget går att få ut badkaret, krossa det inte utan skänk bort det, det är mycket effektivare :)
Peter2400: Täckrör är det nog det du letar efter. Här är en gammal tråd. http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/43305-15-pex-till-radiator.html
dembo: Jag har idag inhandlat en badkarsvägg från INR http://www.inr.se/sv/produkter/duschar/badkarsskarm-linc-cascade/glas/ Dennagår att svänga in mot badkaret samt helt ut åt andra hållet. Jag har vid huvudet på badkaret byggt ut en nisch (15cm) för tvålhylla och dylikt och skulle gärna kunna ha dörren helt uppställd när duschen inte används. Nu till problemet När dörren är helt
AnneFi: Det är ju jättesvårt att avgöra vad som är rimligt. Det är ju upp till vad du har tänkt att köpa och vad du vill betala. I vårt badrum satte vi kommod och överskåp för 20000kr. vår toalett kostade 3000 kr och vår duschkabin fick specialbeställas och gick på 10000kr.
gunjo: Hej! Vi ska bygga duschvägg av glasblock i badrummet och funderar på bästa stället för blandaren. Är det någon som har monterat/borrat/skruvat i fogen på en glasblocksvägg? Enligt blocklocks sida bör det fungera.. http://www.blocklock.se/index.php?option=com_content&view=article&id=5&Itemid=5&lang=sv "7. Montera dörr i glasblocken? Du kan montera en duschdörr, handdukshängare,
byggankan: Vi har tänkt ha arbetsbänkar på båda sidor om dörren i tvättstugan så att hänga om den på andra sidan ger inte så mycket. En skjutdörr till tvättstugan kanske skulle vara en idé. Vad skulle extrakostnaden bli för det? Är det någon skillnad i ljudisoleringen i en skjutdörr jämfört med en vanlig?
GustafH79: Jag kanske är ute och cyklar men om du inte lyckat få några jätteglipor mellan skivorna behöver du då spackla alls? Eller behövs det om man ska ha dukbaserat våtrumsskydd? För vid rollat system har jag aldrig set våra killar spackla skarvar.
S.Machnow: Kom bara i håg att golvbrunnens fläns måste ligga i nivå med flytspacklet annars måste en förhöjningsring monteras
liqwid78: Jag har lite svårt att förklara mitt problem men hoppas på det bästa. Katen på undersidan av badkaret. Hur bredd/tjock brukar den vara? Tex. http://www.importlagret.com/prod_info.asp?prod=4962 Min brunn ligger en bit från vägen, typ 70 cm. Då måste denna finnas helt under badkaret. Därför undrar jag tjockleken på kanten. Tack!
ms_strumpan: Hej, avloppsröret till handfatet i nya badrummet ska gå genom en ny innervägg. Problemet är att vi måste på något sätt lösa reglingen i badrummet 2x4 tum reglar är tanken Något som vet vad som gäller hållfasthetsmässigt. a) borra hål i reglerna (för 50cc) rör och förstärka med korta regler. b) lägga två tvärgående långa regelar genom hela väggen (så som i golv och tak)
RobZombie: [citat] Nej. Det går bra att lägga klinkers på klinkers i ett badrum som är helt korrekt utfört vilket badrummet i artikeln inte är.
tjena: finns spottar där man inte behöver pottor ovanför.. har själv satt sådana i badrummet...lätta att sätta dit... scan tror jag dom heter... köpa på storel
Niclas Jonsson: Hej psandin, vill bara kolla, hur gick det med detta ärende...? Niclas
tallmilan: [citat] Och förstå mig rätt här, jag menar att han får paren att inse att man måste jobba ihop för att projektet ska gå framåt, annars hamnar man i bygg-koma och allt stannar av.
LAINE: Nej jag gör ingenting själv. Jobbar inom ett fastighetsbolag och vår uppfattning är att klinker och kakel är billigare än matta i de flesta fall. Jag tror att du får punga ut med minst 100 tusen.
mivida: Nu är det beslutat att det inte blir någon rivning av vägg och alltså inte heller någon flytt av rör och brunn. det enda vi ska göra är att lägga ny matta på golvet och måla väggarna (men vi måste ta bort den gamla mattan på väggen), byta brunn och köpa en ångbastu, toastol och en badrumsmöbel med nåt fint handfat. Badrummet är på 3,4. det ät trångt mellan dusch och toa men
pirko: Klinkkerrent från Höganäs löste problemet för mig. Gjorde att fogen fick samma nyans överallt. Dock så blev den lite ljusare än den skulle varit från början
tallmilan: Jag tycker att trycket sänks lite väl mycket i så långa PEX, men det kan bero på att mina (bakom duschkabin så att den kan dras ut) är fulla med kalk. En lite varning dock ...
cyberknutte: Tack vare input från ett annat forum där alla var överens om att vi skulle behålla bastun, oavsett hur vi bar oss åt, så gjorde vi ett nytt försök med planlösningen och då kom min fru med det geniala förslaget att flytta dörren! Vips så föll allting på plats d^_^b och man frågar sig varför det inte gjordes så här från början?:S Varianten med original bastun intakt och