2 235 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Mörk syll/regel
Ev felplacerad tråd...
Så här är det iallafall. Renoverar nu gästtoaletten. Bara toa och handfat så inget krav på tätskikt. Har haft huset i ca 2år. Det har tydligen varit en fuktskada för 20-30år sedan och då bytte man ytskikt och skadad gips, men inga reglar eller syll. Jag ser idag att syllen och ett par är reglar svartnade och luktar mögel. Dock inte ruttet.
Det bästa är ju givetvis att byta det som går.
Jag blev inte informerad om att det varit en fuktskada förrän jag tagit över huset.
Skulle detta kunna belastas förra ägaren att fixa? Dolt fel?
Mvh
D
Så här är det iallafall. Renoverar nu gästtoaletten. Bara toa och handfat så inget krav på tätskikt. Har haft huset i ca 2år. Det har tydligen varit en fuktskada för 20-30år sedan och då bytte man ytskikt och skadad gips, men inga reglar eller syll. Jag ser idag att syllen och ett par är reglar svartnade och luktar mögel. Dock inte ruttet.
Det bästa är ju givetvis att byta det som går.
Jag blev inte informerad om att det varit en fuktskada förrän jag tagit över huset.
Skulle detta kunna belastas förra ägaren att fixa? Dolt fel?
Mvh
D
Hej.
Har köpt genom mäklare, vars svar är att "försök komma överens med säljaren".
Vad tros om att slipa bort det svarta/möglet, då det som sagt verkar vara ytligt, iallafall på reglarna?
/D
Har köpt genom mäklare, vars svar är att "försök komma överens med säljaren".
Vad tros om att slipa bort det svarta/möglet, då det som sagt verkar vara ytligt, iallafall på reglarna?
/D
Mäklaren har mycket riktigt inget med saken att göra.imported_dabe skrev:
Genomförde ni en överlåtelsebesiktning vid köpet? Vad sa den?
Det låter som att huset är gammalt (hur gammalt?) och då är det svårare att hävda dolda fel, då man rimligen ska förvänta sig större fel.
Om ni nu ändå renoverar badrummet och det är någorlunda enkelt att åtgärda skulle jag släppa alla funderingar på dolda fel.
Och byt ut allt skadat trä, slipa inte bara bort det synliga möglet.
Hej igen.
Besiktning av huset gjordes utan anmärkning. Huset är byggt 1972.
Tror nog att jag tar hit en snickare som byter det hela. 1,5 meter syll torde gå snabbt och inte kosta en förmögenhet. Vågar mig inte på det själv då väggen är bärande.
Tack för Era svar.
/D
Besiktning av huset gjordes utan anmärkning. Huset är byggt 1972.
Tror nog att jag tar hit en snickare som byter det hela. 1,5 meter syll torde gå snabbt och inte kosta en förmögenhet. Vågar mig inte på det själv då väggen är bärande.
Tack för Era svar.
/D
Klicka här för att svara