Badrum
J-O: Spelar ju ingen roll vilken våtrumsskiva du använder så länge de är godkända av BKR och de är monterade korrekt.
torke1: Bauhaus hade mycket sämre utbud om du frågar mig. Köpte blandaren på Bauhaus och åkte sedan till Hornbach för att köpa fäste. Ångrade bittert blandarköpet på Bauhaus då Hornbach var både (betydligt) billigare och hade bättre utbud. Orkade tyvärr inte åka och lämna tillbaks på Bauhaus.
Thomas59: [citat] Ok, jag uttalade mig inte avseende hur det såg ut förr i tiden utan om det vanligaste konstruktionssättet idag mest i syfte att TS skulle få lite hjälp med att bedöma den konstruktion som görs i TS badrum. Således ingen "kant" och fall i hela badrummet om inte särskilda skäl talar för annat.
magnu: Jag anser att du ska försöka använda den befintliga kopplingen mellan blandaren och rören till blandaren. Det finns några standardstorlekar på rörgängor. Du kan klara dig med två huvar som du skruvar på kopplingen istället för blandaren med klämring och mutter. http://www.rinkabyror.se/?artlist.aspx?catid=1557 Jag gissar att du behöver storlek 10. Mät storleken på muttern och
Thomas59: [citat] Att försäkringsmannenverkar okunnig håller jag med om. Däremot är det lång ifrån självklart att en ev fuktskada täcks av försäkringen men det beror inte på golvbrunnen utan på att försäkringsbolagen utvecklat en enorm kreativitet vad gäller att hitta anledningar att inte ersätta eller, vanligast, nedsätta ersättningen. Det gäller generellt för alla försäkringstagare
byggare henke: jo. lite av ett svar. alla underlag färdigt förre du börjar tänka på nästa uppgift. Lätt att skada tätskikt om du ska börja med skiverna uppe i tak efter att du satt tätskikt. Glöm inte att silikona alla hål när du sätter upp inredning. (när jag jobbade med att riva badrum så var det alltid fukt rinning från hålen baksida skiva)
Alpha: Är badrummet klart storfegis? Vore intressant och veta vad det blev för matrialval i så fall?
nino: Tycker det låter klokt att få in en brunn och våtrumsmatta, gör en sarg runt om du inte använder hela utrymmet
nikke: [citat] tydligen får man det nu, har laddat ner BKR och ska väl läsa igenom den "nya" regel härvan, blir riktigt trött på detta... håller på med vårat badrum nu, i en utbyggnad och kommer väl att fortsätta med de gamla reglerna som gällde när jag startade...
Jessica Pessica: Vi har precis flyttat in i en lägenhet (som vi hyr i andra hand) den ena toaletten består av vävtapet och plastmatta på golvet. Dessvärre har förra hyresgästens katt gjort sina behov där och jag undrar nu hur vi ska bli kvitt stanken. Jag pratade med honom men han säger att katten inte har gjort något (utekatt) att det isåfall har hänt under tiden de höll på att flytta därifrån.
turtobbe: [citat] Det var i Linköping. De har faktiskt fyllt på i hyllan och 993:- gäller fortfarande.... jag köpte en till!!:S
johanfl: Tack för synpunkterna. Jag var och fingrade på lite Nordhems handdukstorkare och dom verkade vara gedigna det får bli en sån med kombidrift. //J
nino: Plankväggar kan vara kvar vid renovering, ska väl tas med som avvikelse på kvalitetsdokumentet
tomtefan: Ok, tack för den informationen, tydligt och innehållsrikt. Det skall alltså alltid monteras i ytterhörn? Antar iaf att de inte skadar att montera, särskillt med tanke på att jag redan har köpt dem?
Andreas Lundgren: Hej! Jag fick en ny blandare av Svedbergs utan konstigheter efter att ha beskrivit och skickat in bilder på den gamla där kromet släppte (se tre inlägg tidigare i denna tråd). Så står man ut med städandet så köp en, den är ju snygg och Svedbergs verkar ju vara att lita på! Mvh, Andreas
erik_g: Hej! Mitt första inlägg här, behöver lite synpunkter på nedanstående Har knackat bort en infälld spegel som satt över vårt handfat och ska sätta igen med kakel och sedan sätta dit ett badrumsskåp eller annan spegel. Men frågan är om jag ska ge mig på att få bort fästmassan som gamla spegeln satt med, verkar vara vanlig kakelfix som sitter hårt. Är rädd att skada fuktspärren
Pimme: Vad skönt för er att eländet är över.....rolig ide med ramen i ek för spotarna i taket..
pewa: Lite logistik hjälp, tack (nyggbygge som vi amatörerna själva gör invändigt) Ställde tidigare en fråga om golv eller dörrkarmar först. Fick svar golv, kram, tröskel. Helt ok, det lät ju väldigt logiskt. Men så har vi fastnat på badrumsövergången. Där behöver vi ha golvtröskeln innan vi lägger tätskiktet. På Utsidan av badrummet vill man ju att tröskeln skall gå över
jtl: Hej, Priset varierar stort beroende på vad som läggs i ordet renovering. Vi har ett badrum på drygt 3 kvadrat och har under relativt lång tid plockat in offerter och funderat över renoveringen. De offerter vi fått ligger mellan 80000 och 110000 men då är det baserat på en totalrenovering inklusive allt material förutom kakel/klinker. Exempel på material som ingår är reglar, skivor,
emmanicke: Jag kollade på Purus minsta förhöjningsring, FHP13 men jag fattade det som om den skulle lligga under plattorna. Tätskiktet är Ardex gummimassa så om man är försiktig kan man nog lägga dit en ny gummimanchet och nya plattor. Tipset med 2 klämringar är inte dumt alls, kanske ska testa, men som sagt nog inte enligt reglerna. tack för tipsen
mixt: Efter att ha knäckt gamla betonplattan, grävt ur, grundförstärkt, dränerat, isolerat (20cm XPS-plast), fixat alla rördragningar (inkl golvvärme) samt lagt armeringsnät är mitt projekt källarbadrum framme vid gjutning av 10 cm betongplatta. Jag vill inte ha klinker utan planerar att slipa och polera betongen helt slät. Jag har också tänkt att använda pigment för att färga betongen.
mandg: Så allt är dock inte riktigt färdig...återstår mjukfog.... [bild] [bild] Skall ta lite bilder när det är helt färdig och inrett med badkar vask etc, men det får vänta tills imorgon eftetr jobb....idag blir det lite vila och NCIS
joflopp: Jag förstår inte varför så många får för sig att det måste vara c/c 300 i golvbjälklaget. Reglerna säger MAX c/c 600. Först om detta mått överstigs ska man kortla. Sedan är det ett lager golvspån ovanpå golvreglarna och fiberarmerad avjämningsmassa på detta. Beroende på fabrikat och golvyta ska det i ett punktsvetsat armeringsnät. BBV 10:1 5.7.2 Golv Skivkonstruktioner på