Vi renoverar vårt nyköpta 20tals hus och ska ge oss på vår första toalett - 3m2 golvyta.
Vi har tänkt skippa kakel och klinker och ge oss på våtrumsmatta sen målade väggar.

Nu till våra funderingar och hoppas på lite visa svar.
Golvet - kan man lägga 22mm golvspån och sen ett till lager spån fram till duschen och där sedan spackla fallet? Räcker det?

Har ngn erfarenhet av att lägga mattan själv? Svårt? enkelt? Vad behövs?
Hur gör man vid golvbrunn, avlopp osv?

Vi vill ha släta väggar, har läst här om väv sen spackel och sen våtrumsfärg. Lite synpunkter på detta tack gärna.

Sen tar vi gärna emot lite prisförslag. Vad tror ni med koll att det kan landa på? när vi gör allt själv...

Ser framemot era svar! och gärna lite bilder på matta och färg i badrum om det finns :-)

att lägga en plastmatta med uppvik upp på väggar som det ska vara i ett våtrum är inget för amatörer, tycker jag. Det ska skäras rätt och svetsas i hörn, läggas snygg vid golvbrunn. Låt en mattläggare fixa golvet , är mitt råd.
gaia

ok tack, fler synpunkter

Njae fler men samma....

Gör det mesta själva utom just läggning av plastmattan. Det är dessutoom ingen jättestor kostnad med rotavdrag då det inte är så många timmar för en duktig hantverkare.

Det blir ett relativt billigt badrum även med den hantverkshjälpen. Billigt och enkelt med väv och våtrumsfärg, ser inga större problem heller ur konstruktionssynpunkt så det är bara att köra på.

Men känner du att du verkligen behärskar plastsvetsning mm så är det ju upp till dig

/Lorant

Så sant Lorant, med rotavdraget. Ska kika på det.
Vad tror du/ni övriga om alternativet att göra spacklingen/golvet?
Bra idé?

hoppas på lite fler svar...

Låt en mattläggare lägga mattan. Materialkostnaden har du ju oavsett och mattläggaren gör jobbet på under 2 timmar. Rotavdrag på det. Lätt värt de pengarna för att få det bra gjort utan att lyfta ett finger. Vi lade matta på golvet i vårt badrum och det är större och trekantigt med smyg osv. Han var förvånansvärt snabb... Var inte där när det gjordes, men var riktigt förvånad när jag kom hem...
Vi satte våtrumssystem med väv och målade. Inte helt släta väggar, men väldigt snyggt.
Är det bara en toalett hade jag satt fiberväv och målat. Inget krav på våtrum där väl?

Tack Björn. har du ngn bild på badrummet?

Har pratat med mattläggare idag. Så han får göra jobbet.
Sen tipsade han om att lägga våtrumstapet i duschhörnan sen väven på, för att gardera sig. Så det blir så.
Han sa även att plytspackla golvet är det som gäller eftersom vi har ett hus som rör sig.

Fler tips på hur man kan göra i badrum utan kakel/klinker?
eller bilder ..

Det här låter spännande. Man får alltså fördelarna med våtrumstapenen men en snygg målat yta?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.