Badrum
cyberknutte: Tack vare input från ett annat forum där alla var överens om att vi skulle behålla bastun, oavsett hur vi bar oss åt, så gjorde vi ett nytt försök med planlösningen och då kom min fru med det geniala förslaget att flytta dörren! Vips så föll allting på plats d^_^b och man frågar sig varför det inte gjordes så här från början?:S Varianten med original bastun intakt och
Björn_Nilsson: Glasen sitter inte i än. Snickaren har spikat hyvlade brädor runt i fönsterna utom i taket som är gips. Fönster gör man väl lättast genom att köpa vanligt glas i lagom tjocklek från glasmästaren i rätt mått som man sedan sätter mot en list och sedan spikar fast med en annan list. Kanske med lite skumgummilist mellan så att det inte skallrar när man stänger dörren. Man kan
cem77: [citat] Om du har rör i rör är det inte ytterröret som ska sticka ut 100 mm tills väggen är färdig? :D Dom behöver ju hamna på rätt sida om kaklet så att säga.... :P
Snase: Hur funkar det där armstrongtätskiktet? Kan man punktera det skruva upp saker vart man vill? Vad är kostnaden ungefär? Jag är sjukt osugen på att bygga med våtrumsgips.
injonil: Finns det duschset som är gjorda för att limmas fast, t ex med silikon? Eller går det kanske att göra så med de flesta? Jag vill göra så få hål i tätskiktet som möjligt. Dessutom kan man ju vilja byta duschset någon gång i framtiden till en annan modell...
gaia: [citat] håller med! Användarvänligt är det i alla fall inte. Onödigt komplicerad konstruktion med utdragbara delar som sitter fast + ynklig handtag som man tror är på väg att gå av varje gång man tar i . Nu fortsätter jag vidare på samma tema Hur får ni upp den löst liggande silen? Det ska man ha en verktyg till, så klart :(. Inte en enda j-a designat håll i silen har en
nino: se till så att det blir lufttätt i burken då kan den säkert hålla några månader, fråga annars på en butik som har plattsättare om du kan få köpa på "lösvikt" alltså betala för det du gjort slut på
fruktkaka: Hej experter! Jag är nybliven ägare av en lägenhet i ett hus byggt 1939. Badrummet är till största delen original, kaklat till brösthöjd med ett fantastisk svart-turkos-vit-emaljerat kakel med inmurat badkar. Mycket smakfullt. Vad som inte är original är klinkergolvet samt golvbrunnen som troligtvis är bytta behörig person då bostadsrättsföreningen i så fall stått för kostnaden.
Beckett: Nu har det hänt lite saker :( Vi har konstaterat en vattenskada under plastmatten som ligger i badrummet just nu. Har haft en kille som mätt och vattenskadan är ganska så omfattande som jag förstod det, säkert även mögel som jag redan gissat på. Att det fanns en vattenskada var jag nog ganska säker på (en av orsakerna till varför jag skulle renovera badrummet), men inte att den var
kennjo: Inifrån badrummet och ut är konstruktionen såvitt jag kan se: asfaltpapp(jag kallar den så - ngn typ av asfalt/tjär-behandlad tunn papp), reglar med insprängd isolering, asfaltboard ca 1cm tjock, ytterpanel. Precis som du nämner var hela väggsidan klädd med papp och vid skarvar var det ett överlapp på cirka 15 cm.
Jonazz: [citat] Hur menar du? Skulle inte ett konsolhandfat kräva en plan vägg? I båda fallen behöver man kortlingar att dra skruvarna i.
Bambi: idsing> Vad menar du med riktigt isolerat, på mitt bubbelbadkar av annat märke sitter motorn helt fritt. Jag har funderat att isolera själv men rädd att dne inte får rätt kylning då. Har du tips på bra egen isoleringsmetod?
alacs: Är det någon som känner till detta badkar? http://www.hemvaruhuset.se/montoni-sittbadkar-130x75-p-637.html Det skulle passa som handen i handsken i mitt nya badrum! Precis vad jag letar efter storleksmässigt - det är väl bara priset som avskräcker eg.
yllwa: hahah den artikeln minns jag. tyckte oxå det va fruktansvärt löjligt att klaga på lite maskar! herrejösses,,, hur bär sig denna männska åt när han går på holken?? automatisk tork apparat då eller?
Bolian: Ska göra det men jag vill göra rent först, det blir ju ganska äckligt snabbt:)
Björn_Nilsson: Hade en målare hemma idag och han satte remsor på skarvarna i vårt takgips innan han spacklade. Vi glesade upp taket med ganska tunna brädor som vi spikade i den gamla panelen. Satte sedan vanligt gips. Kommer fälla in 8 sk möbelspottar 12V 20W.
oskara: Har lagt om taket, inkl, brädpanel på ett äldre hus. Viss del av taket består invändigt av snedtak. På dessa ytor var ett undertak av brädor spikade på takstolsbjälkarna. När vi byggde om taket så lade vi ovanpå undertaksbrädorna en plastfolie och därefter isolering , ca 25 mm luftspalt samt yttertakspanel. Vi skall nu bygga om en del till badrum. Hur gör vi på dessa
kakelmannen: [citat] Jo TM har jag använt. Jo det finns några men det är mycket skit som säljs till konsumenter i byggvaruhusen.
mariahe: Nu har jag köpt kakelborrar på biltema, och universalplugg med skruv och sätta silicon i hålen. Kommer att borra i fogen, den är rätt bred (5mm), detta för att det är mycket lätt att få bort hålen sen, om man tar ner det man satt upp. Nu är det bara att hålla tummarna för att inte plattorna ovan och under fogen spricker!
vandame: Ok, ser att många tycker det är onödigt att spackla skarvarna och det är det säkert men nu blev jag tillsagd att göra det så då gör ja de :).. Gypsum, funkar det? lr är det kanske för grov??? behöv skarvarna primas innan?
Gladh: [citat] Firman som gjorde tätskiktet hos mig, sa att jag inte behöver ha manchetter på rören eftersom dessa kommer upp 10 cm över golvet och tätskiktet i tvättstugan behöver bara gå 5 cm upp på väggen, och då behövs inte manchetterna till rören eftersom dess ligger över nivån för kravet på tätskikt.
ohlgren: Det skall finnas fog som är väldigt tät, och passar i badrum. Mer resistent mot smuts. Golvpoolen i Malmö har den, men jag kommer ej ihåg märket.
Ericc: [citat] Hur gick det med besiktningen? Hela ELITkåren här väntar på att få frossa!!;) Antar oxå att gammelgäddan ligger och lurar i vassen och väntar på att få hugga något.:D. Måste vara hungrig nu efter detta stiltje, så håll kroppsdelarna ovanför ytan gott folk:D
v_skogh: Nej, har inget foto idagsläget. Ska försöka komma ihåg att knäppa ett par i eftermiddag och lägga ut imorgon. Ska bara torka bort det sista fog-dammet först :)
KaptenHaddock: [citat] Jag var rädd för detta :) Jag skulle ju kunna göra så att jag gör passbiten på den andra väggen lika liten men då drabbas ju de andra hörnen som inte är så synliga fast jag vet inte..
BigGitt: Meningen är att låta cementen härda utan att vatten avdunstar först. 4 veckor? Jag startade med min efter 5 dagar. Ökade termostaten från 15 gr till 22 sen med 1 grad per dag. Det har gått 3? år och allt är ok. Elslingorna ligger i flyttspacklet som jag köpte på Hornbach.