2 839 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Montera ångspärr EFTER renovering av badrum???
Hej!
Jag renoverade badrummet får 2 år sedan (kakel och klinkers). Jag har nu upptäckt lite mögel på vinden ovanför badrummet. Jag har haft en fläkt men har nu köpt en ny PAX-fläkt som jag ska montera. Det finns ingen ångspärr idag på vinden och nu tänkte jag montera in nytt gipstak för att jag ska ändra på placeringen av fläkten.
Ska jag montera en ångspärr innan jag monterar gipstaket och i så fall, HUR, eller räcker det om jag målar taket med våtrumsfärg?
Tacksam för svar.
Jag renoverade badrummet får 2 år sedan (kakel och klinkers). Jag har nu upptäckt lite mögel på vinden ovanför badrummet. Jag har haft en fläkt men har nu köpt en ny PAX-fläkt som jag ska montera. Det finns ingen ångspärr idag på vinden och nu tänkte jag montera in nytt gipstak för att jag ska ändra på placeringen av fläkten.
Ska jag montera en ångspärr innan jag monterar gipstaket och i så fall, HUR, eller räcker det om jag målar taket med våtrumsfärg?
Tacksam för svar.
det beror väl på vad det är för isolering?
Moderator
· Stockholm
· 57 792 inlägg
Vad är det för tak i badrummet nu? Finns det några möjliga vägar för fukt utom rakt igenom skivorna? Några glipor mellan vägg o tak som kanske bara täcks av en list?
Hur är det ex. med spottar i taket?
Hur är det ex. med spottar i taket?
du ska inte ha ångspärr och sedan ha ytterligare ett tätskikt (våtrumsfärg) eftersom du då stänger in fukt. men fråga färghandlaren för säkerhetsskull om våtrumsfärgen är tillräckligt bra för att funka som en fuktspärr. vad har du för isolering på taket förresten? glava möglar ganska lätt.
Det finns inga glipor mellan tak och vägg.hempularen skrev:
Idag är det en tunn skiva 3-4 mm. Sen är det råspont, på den ligger det "någon svart tunn papp" och på det ligger det sågspån som isolering.
Jag har fyra spottar med plastkåpor över.
Moderator
· Stockholm
· 57 792 inlägg
En av finesserna med sågspån som isolering är ju att det absorberar en del fukt utan att bli blött, så det möglar inte, såvida det inte kommer väldigt mycket fukt. Det låter lite långsökt att mögelproblemet skulle bero på fuktgenomträgning igenom skivan som ligger där. Mer troligt att det finns en ren luftström med fuktig luft genom ngn. form av glipa.
Klicka här för att svara
