4 503 läst ·
19 svar
5k läst
19 svar
Lägre reglar under badrum?
Om du inte redan gjort det så tycker jag att du ska läsa på reglerna för keramik som Smackbonk redan tidigare länkat till i tråden. Här igen http://www.bkr.se/branschregler.asp. Läs innan du gör något du senare ångrar!jonathanGubbe skrev:
/Peter
vet faktiskt inte vad dom säger om att regla ut... förvisso får du ju ha kartonggips på en vägg i ett angränsande rum då är det ju 45mm minst
Är det mycket jobb att plocka bort skivorna ? annars ringer du ditt försäkringsbolag och frågar dom och ser till att få det skriftligt...
Är det mycket jobb att plocka bort skivorna ? annars ringer du ditt försäkringsbolag och frågar dom och ser till att få det skriftligt...
Jag ställde en fråga här i forumet efter att försökt läsa mig till det. Se http://www.byggahus.se/forum/badrum/146201-klargoerande-om-gips.html där jag fick svaret att det skulle bort. Jag har tolkat det som att angränsande med 45 mm är OK avstånd till gips. Däremot om det är minimi vet jag inte:S.
Tyckte inte det var värt eventuellt krångel så jag rev ner gipset och sätter osb och lip.
/Peter
Tyckte inte det var värt eventuellt krångel så jag rev ner gipset och sätter osb och lip.
/Peter
Medlem
· Västra Götaland
· 70 inlägg
Tack för alla svar!
Kanske blir till att ta bort gipset då, även om det inte var mitt favorit alternativ....
Vad gäller för tak i badrum? Jag kunde inte hitta något i BBV om det, får man ha vad man vill i taket? Finns det rekommendationer om det? Ska man ha tätskickt där också?
Kanske blir till att ta bort gipset då, även om det inte var mitt favorit alternativ....
Vad gäller för tak i badrum? Jag kunde inte hitta något i BBV om det, får man ha vad man vill i taket? Finns det rekommendationer om det? Ska man ha tätskickt där också?
Hej!
Du behöver inte ha tätskikt i taket, där funkar vanligt gips. Jag har gammal vind utan ångspärr så jag spacklade med våtrumsspackel och målade helt enkelt taket med våtrumsfärg så det ska hålla för ångan i duschen. Om du har ångspärr på vinden vet jag inte om du kan måla med våtrumsfärg men det är ju inte helt tätt så det borde du kunna göra.
Du behöver inte ha tätskikt i taket, där funkar vanligt gips. Jag har gammal vind utan ångspärr så jag spacklade med våtrumsspackel och målade helt enkelt taket med våtrumsfärg så det ska hålla för ångan i duschen. Om du har ångspärr på vinden vet jag inte om du kan måla med våtrumsfärg men det är ju inte helt tätt så det borde du kunna göra.
Klicka här för att svara