Badrum
Stambyte: Glömde: Kommod med lådor som är 50 cm, var hittar man? Inte standard precis!
Linisen_01: Vill ge ett varnande finger till er som skall sätta väv i badrum. Vi har fått problem med bubblor trots mängder av styrkningar med robust våtrumsgrund och noggrant arbete. Vi är med andra ord mycket besvikna på Nordsjös våtrumssystem. Svärfar har satt väv tidigare i badrum och aldrig haft problem med bubblor tidigare. Enligt firman som sålde produkterna fick vi reda på i efterhand
Tossegubbe: Borde går att skrapa bort fogen runt dom och sedan borra ett hål genom plastlisten och såga ur med tigern och smalt grovt blad. Sedan borde man kunna pilla i ett nytt block och foga om.. mycket tid o pill blir det
forgus31: Jag har lekt lite med 12mm prisolrör för att se om jag kan dra rören själv till duschen i källaren. Blir nog tvungen att skaffa ett rörkrökarverktyg då de jag böjde över knäet blev lite sisådär. Det finns rörfjäder har jag läst, funkar det? Blir större radie än med en riktig krökgrunka.läste jag,stämmer det? Hur gör jag med provtryckningen. Utsätter man hela vattensystemet
forgus31: [citat] Har du också rören i plattan? Isåfall varför behöver du ha elementen påslagna? Är de isolerade kanske?
fsn: [citat] Visst, och ingen isolering neråt öht. Elda för maskarna.......
Patrik B: Tack för svar! Ska bara kolla med mitt försäkringsbolag vad som gäller där, samt BKR innan jag drar igång. /Patrik
vandame: Hej, skulle behövt ett snabbt svar på min fråga ;) Vad ska man ha för cc mått mellan 16mm golvvärmeslang??? 200mm? Ska fästa på armeringsnät och flytspackla över dom..
hempularen: Om vi antar att det är 50mm till platsen just nu, så handlar det om att byta det röret fram till ngn. punkt där det går ihop med ett grövre rör. Dvs bryta upp golvet en bit. Om du vet var stammen går till badrummet, så handlar det i värsta fall om att byta den sträckan. Troligen är röret ihopkopplat med ex. toa avloppet någonstans på vägen så sträckan blir medf stor sannolikhet
gaia: om kakel och fogarna var tvättade/sprayade med kalklösande medel någon gång så blir det också lättare att tvätta ur dom. Kalklösande rengöringsmedel innehåller syror och syran löser upp kalkbeläggningar men också fogen som innehåller en hel del kalciumföreningar typ krita, gips, cement. En praktisk råd att skydda fogarna innan man avkalkar kaklade ytor är att dränka fogen med
Wrath: Var nog lite snabb igårkväll, är ju samma klämprincip som mina autometer mätare i bilen fast istället för nylonslang är det här kopparslang :S Provade bara lite enkelt att dra åt och det gick ju alldeles lysande, nu blire bara att stänga av vattnet och pillra på lite d^_^b
fn76: Om man bara kan plocka bort en plastfolie och det skulle funka förstår jag inte varför det är så himla viktigt att man noga tejpar alla skarvar och ska vara så rädd för att "punktera" plasten med skruvhål osv. Kan någon förklara hur man ansluter en plastfolie till badrummets tätskikt. Man kan ju inte gärna dra in plastfolien på insidan av badrummet och rolla tätskiktet ihop med det.
injonil: Har du utanpåliggande rör så blir cc40 snyggast och bäst tycker jag!
Paul-Staffanstorp: Skära nedersta plattraden får man ju i princip alltid göra p.g.a lutningar i golvet så det kan man undra vad det är för en plattsättare... Dessutom undrar man varför den som flytspacklat och lagt tätskiktet inte är samma person som kakelsätter badrummet... Skulle aldrig tagit på mig att sätta kakel/klinker om någon annan gjort underarbetet eftersom man aldrig vet hur det då kommer
Tossegubbe: Men man ska inte försumma markvärmen heller, kollar man i mga industrilokaler med gjuten platta utan isolering så håller lokalen frostfritt under hela året utan tillskottsvärme och samtidigt behagligt svalt på sommaren så det ni ska tänka på i första hand är hur mycket ni kommer att värma det? skalldet bara användas på sommar och sedan bara frostskyddas under vintern kan det tom
ottto: Hej jag har litet problem jag skulle vilja ha hjälp med hur man kan inreda detta badrum Önskemål är att ha Duch och gärna masssage badkar i badrummet hur göra med placeringen. Alla förslag mottages tacksamt. Jag kommer att dra om alla rör och avlopp så placeringen är valfritt. Bifogar en skiss på hur badrumet ser ut samt mått på rummet
megamonkey: Ska göra om ett trångt toalettutrymme där det både vore bra att få in en golvstående toalettstol i hörnet (hörnanpassad cistern typ) och om den var av kort modell. Är det någon som känner till om sådana finns över huvudtaget? Och vilka som gör dem isåfall.
Ericc: Vem har börjat riva i skiten? Det blir till att renovera när ni är på semester i sommar. Det där blir hon tvungen till att ordna alternativt lägga ner rörelsen. Det är inte bara risk, det kommer garanterat bli ytterligare fuktskador, har dom tätskiktat direkt på spånet/plyfan? Det är inte gjort efter några som helst regler i ditt fall. Tanten bör nog söka upp en säkert icke
bekvämmenproduktiv: hej jag använde mig utav Casco (akzo nobel) på duk. delvis för att det var högt ångemotstånd (typ över 4miljoner) plus att jag fick det 70% billigare än alla andra. var det lätt att använda? JA, som att sätta upp en easyup tapet. jag tätade först golv o väggvinkeln med en 10cm bred remsa, samma med vägghörn etc etc. sedan rolla jag på ljusgrönt klägg på väggarna o sen satte
sinnes: Vilket företag ligger bakom följande duschblandare ? [bild]
Johannesel: Är inte bara att lägga om en tråd.... har du otur så är det "sista" elementen för den gruppen...Vilket betyder att du behöver tråda i en trå från central och till första element och sedan vidare...har du otur kan det vara 5 element innan det i badrummet....och av någon anledning så brukar just rören till element inte vara roliga att tråda i..... Antar att dosan eller rörutsläpp
Byggare Thor: Tackar för era svar jag ska kolla upp dom två märkena!
bekvämmenproduktiv: jag sökte lite o läste att alla som limmar använder våtrumssilikon o det funkar fint... så nu limmas den fast. tack hej
GoForIt: Ex. Alcro/Beckers har ju ett godkänt, målat våtrumssystem som bygger på en väv.
ms_strumpan: Scenario: köper ett hus (nybyggt) där det är förberett för kakling (dvs korrekt våtrumsskikt från fabrik) m "plastmatta", Om jag sedan kaklar själv alt lejer bort jobbet att kakla till annan än husleverantören. Är det våtrumsintyg jag fick med huset fortfarande giltigt, eller övertar jag alt. hantverkaren ansvaret. OM det är så - finns det dokumentation någon kan hänvisa till.
Rena: Hej, Någon som har koll på var man kan köpa Ifö Sense badrumsinredning till vettiga priser? TACK!