Det enda som är renoverat i huset som är av betydelse är badrummen. Övrig renovering i huset består av taskigt ihopsatt klickgolv och dåligt sågade lister. Det är sånt som de gjort själva. Badrummen har renoverats av fackmän. Det syns på hur det är kaklat. Efter vad Warwick skrev så skulle jag gissa på att det gått till så här:
De förra ägarna tog in en kakelsnubbe som fixade badrummet efter konstens alla regler.
Kakelsnubben säger att det finns aktiva kopplingsdosor som han inte får kakla över. Han skruvar ur säkringen till dessa så att ägarna kan duscha i väntan på en elektriker som fixar problemet.
Ägarna "glömmer bort" att boka en elektriker eftersom duschen fungerar.

Är inte det ett troligt scenario eller är jag lite naiv?

Är nog ganska troligt, elektriker e ju dyrt å krångligt jue...finns folk till allt.

Men, satt det alltså vanliga plastlock på dosorna? i duschen??!! och ingen potentiell köpare reagerade? "kamilenski" har ju rätt ang dolt fel, "vem som helst" borde se doslocken.
Men hur f-n kan man som plattsättare bara kakla på och låta det vara? nån kompis till husägarna kanske?

Jag vet att man egentligen inte får lappa tätskikt men vore det inte trots det bättre att byta ut plattorna och lägga nytt tätskikt under, än att kladda dosorna fulla med silikon och limma på locken??

Det med kladdet och silicon är det enklaste man kan göra.
Ska man ha doslock som skydd, är det meningslös att göra på annat sätt. Har man tillgång till originalplattor,
Kan man slipa bort / bef plattor och ge sig på en tot tättning. Såga ut en del av gipset, plocka bort dosan, montera på gipset, prima samt tätta den ersatta delen,
och avslutningsviss tätta skarven med av tättskicktsleverantörens rek massa. Visst bör tättskiktet vara i ett stycke. Men går det inte, så går det inte.

Mapei menar att man kan limma fast den lilla gipsskivebiten med hjälp av tättskiktets massa. Dock bör man prima kanterna innan.
Och det ska hålla. Det blir inte godkänd enligt dom "svenska branschreglerna" ,
men det blir tätt!

Och detta enligt MAPEI själv!

Jan-Å: Ja, man kan tycka att vem som helst borde ha sett doslocken. Hur otroligt det än verkar så är det svårt att upptäcka dem trots att de sitter mitt framför synen på dej. Vi har bott här i en månad utan att upptäcka dem...

Har även kollat med vår kundombudsman och det är tyvärr så som Kamilenski tidigare sade. Det är min förbannade undersökningplikt osv. Det betyder att om det är några fuktskador pga detta så kan jag inte kräva de tidigare ägarna på ersättning för detta. Jag får helt enkelt hoppas på hyresföreningens våtrumsförsäkring. MEN, eftersom det elektriska inte är fakmannamässigt utfört i badrummet (det är ju fan inte utfört alls) så kan jag kräva tidigare ägarna på pengar för elektrikerns jobb.

Kommer att börja med att boka in Anticimex för att se om det blivit någon skada. Sedan drar vi hit en elektriker som får riva ut allt och efter det kommer jag att hälla in silikon i allt! Låter det som en rimlig plan?

Det va inte meningen å va taskig, jag vet hur lätt det är att missa detaljer när man kollar på hus inte minst när det är nåt som absolut inte borde finnas där ens :S

Gör Du som kamilenski beskriver verkar det ju vara ok så visst det funkar säkert. Men personligen skulle jag byta plattorna mot hela och göra om under, det är så små ytor så det kan inte vara så svårt.
Plattorna ser ju inte ut att vara av nån jätteovanlig modell heller, annars kan man alltid komplettera vitt med några dekorplattor om så är så det går att lösa.
Hoppas Du slipper fuktskador nu bara!

Jan-Å: Fattar att du inte menar att vara taskig. Jag är mest sur på mej själv. Iom att badrummet är totalfräscht och de har referenser till firman som kaklat om det hela så slog det mej inte att ens kolla efter elfel. Har man kostat på badrummet så mycket som de har gjort så tog jag för givet att de hade fixat elen. Men som det sagts tidigare, det finns folk till allt. Dessutom så får man nog räkna med att man missar någonting när man köper hus oavsett om man är proffs eller inte. Tyvärr var det, i mitt fall, så uppenbart att det blev osynligt. Men det är som det är. Nu blir det Anticimex...

Tack för all hjälp alla.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.