Hejsan,
Jag har nu 2 olika kakelsättare som försöker övertyga mig att jag ska limma golvgips på mitt 22mm golvspån innan flytspackling påbörjas. Enligt en av hantverkarna för att uppnå
hållfasthet och enligt en för att golvvärmeslingor inte ska ligga på spån.
Jag har cc 30cm i golvreglar och golvspånet är noggrant limskruvat. Golvbrunnen i badrummet är std Jafo med monteringsplatta skruvad och kortlad i bjälklag. Monteringsplattan ligger i nivå med golvspånet. 20 cm från flänsen på golvbrunnen kommer närmaste delen av elgolvärmen att placeras (5mm diam på golvslinga som najas/limmas i armeringen) vilket bör ge 15mm:s tjocklek på flytspackel(fiberarmerat) sett från golvspånets överkant om 1:100 lutning används. Min tanke är att höja brunnsflänsen(Jafo) mha av medföljande blå distansring - vilket skulle göra att flänsens överkant hamnar 13mm över golvspånet och att man flytspacklar upp till denna nivå(för att få tillräckling tjocklek vid elvärmeslingan).
Är inte denna beskrivna lösning ok och enligt branchreglerna?? Eller ska jag följa hanterkarnas "råd". Dom ska gör flytspacklingen och kakelsättning men jag vill helst slippa golvgipset..
Mvh
Ola
Jag har nu 2 olika kakelsättare som försöker övertyga mig att jag ska limma golvgips på mitt 22mm golvspån innan flytspackling påbörjas. Enligt en av hantverkarna för att uppnå
hållfasthet och enligt en för att golvvärmeslingor inte ska ligga på spån.
Jag har cc 30cm i golvreglar och golvspånet är noggrant limskruvat. Golvbrunnen i badrummet är std Jafo med monteringsplatta skruvad och kortlad i bjälklag. Monteringsplattan ligger i nivå med golvspånet. 20 cm från flänsen på golvbrunnen kommer närmaste delen av elgolvärmen att placeras (5mm diam på golvslinga som najas/limmas i armeringen) vilket bör ge 15mm:s tjocklek på flytspackel(fiberarmerat) sett från golvspånets överkant om 1:100 lutning används. Min tanke är att höja brunnsflänsen(Jafo) mha av medföljande blå distansring - vilket skulle göra att flänsens överkant hamnar 13mm över golvspånet och att man flytspacklar upp till denna nivå(för att få tillräckling tjocklek vid elvärmeslingan).
Är inte denna beskrivna lösning ok och enligt branchreglerna?? Eller ska jag följa hanterkarnas "råd". Dom ska gör flytspacklingen och kakelsättning men jag vill helst slippa golvgipset..
Mvh
Ola
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Vet inte var du hittat de så kallade hantverkarna för de är helt fel ute när de försöker tvinga på dig golvgipset.
För det första är vanligt golvgips förbjudet i badrum enligt branschreglerna och för det andra fyller det ingen som helst funktion.
Normalt är det cc600 och 22mm golvspån med flytspackel som behövs och har du då dessutom bara cc300 så är det ju abolut hur lugnt som helst...
I övrigt är du helt rätt på det med din beskrivning som jag kan se det... och jag ÄR hantverkare än om man knappt vågar nämna det längre då det börjar bli ett skällsord här på forumet...
För det första är vanligt golvgips förbjudet i badrum enligt branschreglerna och för det andra fyller det ingen som helst funktion.
Normalt är det cc600 och 22mm golvspån med flytspackel som behövs och har du då dessutom bara cc300 så är det ju abolut hur lugnt som helst...
I övrigt är du helt rätt på det med din beskrivning som jag kan se det... och jag ÄR hantverkare än om man knappt vågar nämna det längre då det börjar bli ett skällsord här på forumet...
Hejsan! Golvgipsen måste du ha för att trä är ett levande material. Så då kommer fogarna att spricka. Gips däremot är ett dött material så då rör det inte på sig. Så jag rekomenderar att lägga det.
Mvh Fredrik
Mvh Fredrik
kaptengris skrev:
Hmmm....nu blev det inte rätt. Läs på de nya branschreglerna.
Det är ju antagligen ingen som tänkt klinkra direkt på golvspånet. Flytspackel brukar man också kalla för ett dött material.
Får ett intryck av att du känner tillräcklig trygghet i dig själv och ser samma sak om "så kallade" som vissa forummedlemmar gör.Paul-Staffanstorp skrev:
Jag tror inte jag är ensam att hoppas att du fortsätter med dina kloka inlägg här i forumet.
/Peter
All elgolvvärme får man ej lägga direkt mot brännbart material. De måste du(elektrikern) alltså kolla upp. Den jag brukar lägga (T2 Blå 10w/m) FÅR man lägga direkt mot brännbart material om man styr den via golvgivare.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jag gör väl det och det var ju menat lite med glimten i ögat...gefleborg skrev:
Gabbe1 skrev:
Tackar för er backup...
Är det inte så att man måste ha en behörig elektriker att ansluta en golvvärmeslinga egentligen ?Rrrrr skrev:
Då lär förhoppningsvis han se så det blir rätt hoppas man.
Dock vet jag att de flesta elektriker inte ansluter någon slinga som någon annan lagt ut...
Klicka här för att svara