Har precis fått badrummet spacklat och jag funderar på om fallet är tillräckligt.
Det är ju svårt att veta hur vattnet kommer att rinna innan tätskiktet är gjort.

bifogar bild på själva duschhörnan där det kommer att vara duschdörrar för 90x90.
vattenpasset är 100.
Resten av rummet verkar ha ca 3-5 mm fall per meter. (förutom på ett ställe där det verkar var bakfall.)

Vad är rekommenderar fall? Har hittat det här på forumet förut men hittade det inte idag.

• DSCN0918.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Bakfall är inte roligt i ett badrum, kommer alltid stå vatten kvar där.

1cm / m brukar jag minst ha, gärna mer i själva duschen.

T
5.1.1 Golvlutning
Golvlutning mot golvavlopp ska utföras såväl
i underlaget för tätskikt som i ytskiktet.
Golvlutning ska utföras i intervallet
1:100–1:200, (10 mm/m–5 mm/m) i de delar
av utrymmet som delvis blir utsatta för vat-
tenbegjutning eller vattenspill.
Bakfall får inte
förekomma i någon del av utrymmet.
På golvytor som regelmässigt utsätts för
vattenbegjutning, i anslutning till golvbrun-
nen, i duschdelen och under badkar ska golv-
lutning utföras i intervallet 1:50–1:150
(20mm/m–7 mm/m).

http://www.bkr.se/upload/branschregler/Branschregler_web_2010.pdf

B
ordna bakfallet. det får gärna va fall från alla hål till brunnen. går ej ordna me kaklet(bara en ytbehandling. vattnet rinner under platterna).
va har hänt me brunnen? snedd ju. kommer se för jävligt ut. krombrunnan kan få det se bättre ut.

Tack, perfekt med referensen till bkr. Skall gå över utrymmet och markera bakfall och fall i underkant.

byggare henke skrev:
va har hänt me brunnen? snedd ju. kommer se för jävligt ut. krombrunnan kan få det se bättre ut.
Det där såg jag inte, den lutar med 5 mm/ 20cm, kommer det att påverka utseendet då krombrunnen kommer på?

T
BerntS skrev:
Det där såg jag inte, den lutar med 5 mm/ 20cm, kommer det att påverka utseendet då krombrunnen kommer på?
Nej!

Paul-Staffanstorp
Som jag ser det kommer det även att påverka risten eftersom de annars får bygga upp med en väldig massa fix under risten och plattorna till vänster om brunnen på bilden sett.
I annat fall kommer ju risten att luta på samma sätt som golvet och brunnen gör om man ska följa underlaget som finns där i nuläget.

På bilden ser det ut som att det är väldigt mycket fall precis runt brunnen men ingenting i övrigt.

Paul-Staffanstorp skrev:
På bilden ser det ut som att det är väldigt mycket fall precis runt brunnen men ingenting i övrigt.
Där det ser rakt ut så verkar fallet vara ca 7mm/m, d.v.s precis i underkant av bkr...
Är lite orolig att minimalt fall i duschen kommer att göra att vattnet gärna flyter ut när man duschar men sedan visserligen rinner tillbaka men då är golver redan blött.
Undrar varför de gjorde extra fall på så liten del av hörnet.

• DSCN0919.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
hade bara sett galet ut me brunnen om du skulle haft matta. krombrunnen räddar dig.
men som jag som är snickare, jag skulle fått göra om. på min fritid(inget som kunder betalar alltså).
skulle även placerat brunnen annorlunda.

Redigerat av moderator:
byggare henke skrev:
hade bara sett galet ut me brunnen om du skulle haft matta. krombrunnen räddar dig.
men som jag som är snickare, jag skulle fått göra om. på min fritid(inget som kunder betalar alltså).
skulle även placerat brunnen annorlunda.
Vilken placering skulle du ha valt?

B
säkert någon baktanke me placering. jag tänker alltid att brunnen ska va mitt under duschen.

Ja tanken var att den skall vara rakt under blandaren och att man skulle slippa stå på den, men jag tycker nog att den helst kunde fått vara så mer in i hörnet .
Jag tycker däremot att placeringen är onödigt långt in i rummet, ca 50cm in och jag skall ha 90x90 duschdörrar.
Mer mot hörnet än tvärtom tycker jag vore det bästa men som sagt det är nog försent att komma med det nu.

BerntS skrev:
Ja tanken var att den skall vara rakt under blandaren och att man skulle slippa stå på den, men jag tycker nog att den helst kunde fått vara så mer in i hörnet .
Jag tycker däremot att placeringen är onödigt långt in i rummet, ca 50cm in och jag skall ha 90x90 duschdörrar.
Mer mot hörnet än tvärtom tycker jag vore det bästa men som sagt det är nog försent att komma med det nu.
När man ska ha duschdörrar är det oftast bättre att ha lite mindre fall så att dörrarna verkligen håller tätt mot golvet. Utanför duschen är 7mm/m fullt tillräckligt medan man i duschen gärna ska ha lite mer, 1-1,5 cm/m tycker jag är lagom innanför duschdörrarna. Brukar fungera utmärlt utan att det känns som att man står i en grop.

Angående placering av brunnen så är det inte alltid så att man kan välja det hur som helst, oftast har man ju ett befintligt avlopp att ta hänsyn till. Har man avatalat att hela avloppet ska dras om är det förstås en annan sak.

• Gilla
Jimmy N
  • Laddar…
B
ROBZOMBIE avlopp går alltid att flytta. även om det ingjutet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.