B
hur ser det ut där du ska ha brunnen?

• Gilla
Norra
  • Laddar…
hur ser det under badrummet skrev:
På spånet ligger det ett ingjutet värmegolv och på det klinkers. Mao spids eventuell tyngd ut på en större yta, men man bör nog undvika att placera tyngd direkt på gallret. När man tittar på det underifrån (källartaket) vilar brunnen delvis på en regel. Det ser ok ut och det är ingen fukt - än så länge.

Är det öppet underifrån, så du ser reglar och brunn från våningen under ?,

Då är det knappast någon fara. Det kommer ju ev. framtida läckage upptäckas, och dels torkar det upp så länge inte läckaget är för stort.

Det du borde kunna göra är väl att ta en koll på hur det ser ut underifrån när golvet kring brunnen belastas. Ser man rörelser skulle jag tolka det som risk för en framtida vattenläcka. Upptäcker man läckor underifrån i en spånkonstruktion kan det i många fall vara för sent redan då spånet suger fukt och tappat styrka.

Om det rör sig vid belastning så skulle jag övervägt att försöka förstärka underifrån med kottlingar av grovt virke till de befintliga golvreglarna. Givetvis utanför regelverk osv men är konstruktionen som sådan för vek idag skulle jag övervägt många lösningar för att styva upp den innan hela badrummet rivs ut.

Ett alternativ kan vara att upp mot spånskivan kottla med regelvirke i samma grovlek som golvreglarna och ordentligt med trälim (ingen skruv underifrån mot spånen!). Fästes mot golvreglarna med skruv. Kottlingarna bör ligga direkt mot spånen men samtidigt får du inte riskera att trycka upp brunnen på något sätt när du skruvar fast kottlingarna. Bör bli stummare och minska risken om nu din brunn inte klarar belastning idag utan rörelser

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.