1 197 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Takmunstycke
Planerar min renovering av badrummet och tänkte mig ha ett fristående badkar. Har hittat ett som är 70 cm högt. Detta innebär att det blir en del problem med golvblandarna då de oftast har handtaget i just den höjden, eller är svindyra. Planerar dessutom att placera badkaret i ett burspråk och kan jag skippa golvblandare så blir det än bättre. Tänkte mig istället ha ett takmunstycke som fyller badkaret. Har sett några på bild, men hittar ingen bland våra svenska websidor. För att förklara mig mer så se http://www.homeportfolio.com/catalog/Product.jhtml?prodId=235123. Någon som har tips på var man kan finna sådana i vårt avlånga insomnade land? Någon som har erfarenhet av takmunstycken?
Det kan hända, men jag bryr mig faktiskt inte om vad som är "godkänt" eller inte. Det handlar till slut ändå om mina pengar. Skulle något hända betalar jag själv. Är rätt trött på att andra ska bestämma vad jag ska ha. Jämfört med övriga världen är vi i detta landet rätt insnöade och i stor avsaknad av design. Den lilla skada vatten kan göra innan det upptäcks i detta fallet, och med den konstruktion jag har på huset, handlar om småpengar. Ser i ärlighetens namn ingen större risk med det. Konstruktionen kan ju vara identisk med röranslutning ut från vägg till blandare.
Ska man ändå diskutera vatten och risker handlar det om tätskick. Är det tätt är risken obefintlig, är det inte tätt kvittar det vad du har bakom tätskicket eftersom det oftast ändå är träreglar i innerväggen. Har man dessutom träbjälklag (vilket jag inte har) så är det ju otur.
När det gäller försäkringsbolagen har de ändå skrivit ner värdet så pass mycket så det inte är lönsamt att kontakta dem när skadan har upptäcks. Dessutom är förmodligen dags att renovera ändå.
Ska man ändå diskutera vatten och risker handlar det om tätskick. Är det tätt är risken obefintlig, är det inte tätt kvittar det vad du har bakom tätskicket eftersom det oftast ändå är träreglar i innerväggen. Har man dessutom träbjälklag (vilket jag inte har) så är det ju otur.
När det gäller försäkringsbolagen har de ändå skrivit ner värdet så pass mycket så det inte är lönsamt att kontakta dem när skadan har upptäcks. Dessutom är förmodligen dags att renovera ändå.
Jag förstår dej så väl , också trött på trähusstandard som tillämpas även i stenhus bara för att "så gör man alltid"Kojaxx skrev:
Vill man ha något udda så får man själv montera för att slippa tjafset om vilka regler och rekommendationer man bryter mot när man handlat en udda batteri utomlands.Har en känsla att många installatörer har för lite kunskap för att våga sej på en udda lösning och utföra det på ett säker sätt. Det krävs att tänka konstruktivt utanför det vanliga .....
Hoppas du får som du vill ha det!
gaia
Tackar för dina synpunkter. Kul med fler som tänker utanför boxen.
Har hittat min egen lösning. Det blir en golvpip designad som blandarna till handfatet. Har skaffat folk som kan hårdlödda, böja och kroma kopparrör så att det blir precis som jag vill. Monterar den i golvet med genomgående PEX-slang från inbyggnadsblandaren. Bäst av allt är att den inte kommer att kosta fantasisummor.
Har hittat min egen lösning. Det blir en golvpip designad som blandarna till handfatet. Har skaffat folk som kan hårdlödda, böja och kroma kopparrör så att det blir precis som jag vill. Monterar den i golvet med genomgående PEX-slang från inbyggnadsblandaren. Bäst av allt är att den inte kommer att kosta fantasisummor.
Redigerat:
Varför vill du köpa det i sverige om du ändå inte bryr dig om det är godkänt eller inte?
Lär ju inte bli billigare om det nu finns här. Kommer knappt ihåg sist jag köpte en "pryl" lokalt.
Lär ju inte bli billigare om det nu finns här. Kommer knappt ihåg sist jag köpte en "pryl" lokalt.
Du har helt rätt. Det finns ingen anledning att köpa den i Sverige, mer än att det är att föredra att se och känna på prylen först. Vill ju inte köpa grisen i säcken. Sedan har jag förvisso möjlighet att köpa direkt av grossister och har rätt bra rabatter, så det är inte alltid billigare i utlandet.
Klicka här för att svara