M
M.Åhlander: Jag fortsätter med en liknade fråga... Vi vill sätta upp en glasblocksvägg men tyvärr så har vi utanpåliggande rör. Kan man ta en "halvblocksten" och sätta där rören går? Annars så måste vi sätta väggen på andra sidan och det blir inte alls bra.
3 svar · 6,3k läst
bigsnucke
bigsnucke: Man använde badrum annorlunda förr. Bad i stället för duschande ex.(Det mesta av vattnet förvinner via badkarets avlopp.) Nå´n form av fuktskydd finns det säkert på golv och vägg, ex asfalt som Jan-Å skrev. Enda gången man inte behöver fuktspärr överallt är om det finns risk för tillskjutande fukt, ex dåligt isolerad platta direkt mot mark.
2 svar · 2,1k läst
Ad acta
Ad acta: [citat] Nej det finns ingen standard. Men som i ditt område så har kommunen säkert en standardpunkt i kontrollplanen, att besiktiga grundbotten. Kanske är det gammal sjöbotten t.e.x och då vill man veta hur grundbotten ser ut dvs innan singel. Då får man som KA se till att det kommer dit en geolog som kan den biten och inte bara skriva på själv.
76 svar · 20,8k läst
A
Anhyan: Nja, tillgänglighetskraven gäller även vid ombyggnationer som är stora nog att kräva bygglov: "om ändringen medför en avsevärt förlängd brukstid eller väsentligt ändrad användning ska även de delar som inte direkt berörs av ändringen göras tillgängliga - om det inte är oskäligt med hänsyn till ändringens omfattning och byggnadens standard. " Så, det beror nog på, kolla
5 svar · 2,0k läst
·
HerrPeter
HerrPeter: En ide kunde ju vara att ta kontakt med något mindre verkstadsföretag och fråga om de kan svänga ihop något efter dina önskemål? Min erfarenhet är att man kan få väldigt mycket för ett flak tysk-öl eller lite fikabröd om man bara frågar på rätt sätt!
1 svar · 2,0k läst
J
Johan_2: Kanon! Du har möjligtvis inga bilder? Då gärna på golvbrunnens klämring.
2 svar · 1,5k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: I våtrumszon 1 får de inte sitta kvar enligt nya reglerna som du kan läsa mer om under punkten 5.7 i branschreglerna... http://www.bkr.se/upload/branschregler/Branschregler_web_2010.pdf
1 svar · 1,5k läst
SandraPeter
SandraPeter: Hej, Vi ska renovera vårt badrum som är från 1970 och undrar nu ifall någon kan rekommendera en firma som gör jobbet bra och prisvärt?
0 svar · 900 läst
V
ville2002: Tänkte höja golvet under ett badkar med lekablock eller siporexblock. Golvet är byggt för att hålla även för leka som är tyngre än siporex. Har golvspånskivor under. Det höjda golvet blir våtsäkrat under badkaret och runt om kanten på det höjda golvet. Har ni några goda råd vad man ska börja med under blocken, på golvspånskivorna? Fukten kommer inte att nå ditt. Flytspackel?
0 svar · 1,1k läst
K
kimse944: Problemet är att vi tror det blir svårt att sälja lägenheten med en spricka i väggen i duschen. Annars hade jag gärna fixat problemet så.
32 svar · 33,1k läst
D
dvraptorone: Inget problem, träd och avskilt på utsidan. En dörr sitter ju nära golvet, vad är minimihöjden för en tröskel i ett badrum? Kan samma princip tillämpas på ett fönster?
2 svar · 1,7k läst
B
bykkt: Hej, Vi är just i färd med att renovera vårt lilla badrum. Tidigare stod det ett badkar i badrummet och golvbrunnen är i mitten av golvet. Vi vill nu installera en hörndusch istället och på andra sidan installera en tvättmaskin. Är det någon som har någon idé hur man löser problemet med att avlopp från två olika håll, dvs ett från höger hörn där duschen ska stå och ett från
0 svar · 2,7k läst
L
lavin: www.signaturehardware.com har många varianter på koppar
2 svar · 3,2k läst
H
hempularen: Och glöm inte avluftningen.
3 svar · 980 läst
T
tank77: Nej, det är bara dålig kvalitet på kaklet därav det billiga priset. Du kan ha fått en leverans som har fått en felaktig bränning kanske......
1 svar · 4,6k läst
C
cogo: Tack för alla svar. Vi har fått hem vår duschpanel och vi är mycket nöjda.
7 svar · 23,4k läst
S
cheetah1: Hur kan någonting som är bakom kaklet på ett enda sätt påverka utseendet?
5 svar · 4,1k läst
Stringfellow Hawke
Stringfellow Hawke: Betalade precis 73000 kr efter ROT-avdrag för lite drygt 5 kvadratmeter totalrenovering av badrum. Inget fancy kakel men ny gips och ny golvvärme t.ex..
3 svar · 2,0k läst
S
SkaneErik: Kalkbort för att få väck kalkavlagringarna. Klorin för att bleka. Blanda dock inte klorin med nåt annat rengöringsmedel; det blir inte så hälsosamma gaser då.
9 svar · 8,7k läst
P
Plura: Tack för svaren! Svärföräldrarna har badrum utan tröskel och vi tycker det är smidigt, men ska kolla upp om det är OK. Jag hade inte tänkt att få till perfekt fall vid gjutningen utan bara gropen och ska spackla eferåt. /Pär
7 svar · 14,5k läst
A
aöaöa: Tjena alla.. Hoppas allt är bra en dag som denna!? håller på och renoverar badrum. har kommit till väggen där jag har en våtrumstapet.(lättbetong bakom)har försökt å få bort tapeten med alla medel, stripper,flex,värmepistol,spackelspade, ja listan kan göras hur lång som helst, eller är det inte så att jag kan smälla upp en "byggskiva" vilken isf på väggen då jag först regla
0 svar · 2,1k läst
R
RobZombie: [citat] Jag gör alltid precis sådär fast minus skumgummit. När jag skyfflat färdigt och tycker att fallet i hela badrummet ser bra ut låter jag det sista rinna över brunnen. Efter 2 timmar går jag in och "river av" runt brunnen och formar fallet lokalt. Ibland väntar jag till dagen efter (om jag inte har tid att komma tillbaka efter 2 timmar) och slipar då ner fallet istället. Tar
4 svar · 1,3k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Duschar man går ju vattnet genom fogen och bak till tätskiktet och då är det inte konstigt om den vandrar ut så att fogarna utanför duschen suger åt sig fukt och därmed mörknar...
4 svar · 12,6k läst
·
O
oskis 123: Det är kul med mosaik! En sak jag tycker man ska tänka på är hur huset ser ut i övrigt. En kompass blir ju kanon i ett ljust rymligt hus med mycket nautica och havsutsikt. Har man en inredning med afrikansk touch kanske geparder gör sej bra. Det man måste komma i håg är ju såklart att det är rätt svårt att ta bort en mosaik på ett snyggt sätt. Men som sagt, KUL med mosaik!
5 svar · 3,3k läst
·
J
Jenzza: Hafatoan kommer inte hålla så länge att det är värt besväret.
4 svar · 4,5k läst
H
hasselberg84: Hej, Vi planerar en kommande badrumsrenovering (5kvm stort). De blåa landstingstaperna ryker, och in kommer kakel, klinker och målade släta väggar. Skulle behöva lite kommentarer från er rutinerade rävar... Förutsättningar: Väggar: tegel/puts/väv Golv: Träbjälklag/flyt/plasmatta Vi vill ha: Klinker på golv, kakel i duschhörna, släta väggar i övrigt. Plan: Riva alla gamla ytskikt
0 svar · 1,3k läst
R
RoughChuck: Kan inte släppa känslan av att bila i lera..:S:) om den inte är stenhård och riktigt snustorr så att man får bra spräck, så måste väl ett hederligt järnspett vara bättre vapen så man kan bryta upp liksom..
8 svar · 4,2k läst
S
simpa85: snälla hjälp mig...
1 svar · 990 läst
snuttjulle
snuttjulle: Finns halva block iaf. Men då blir det nog plottrigt om inte annat dyrt då dessa inte säljs i stora mängder normalt.
1 svar · 924 läst
v-g
v-g: Eller som en jag vet av de gjorde nåt fel vid uppgången så nu blevo det golv UTAN elgolvvärme pga att det var för mycket att riva upp. Stor sorg sa han som ägde det hela :rolleyes:
6 svar · 914 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.