Jag har precis köpt en bostadsrätt där ett av badrummen enligt objektbeskrivningen blev renoverat 2007.

Efter att nuvarande ägare föklarat hur revoneringen gått till har jag lite frågor.

"Renoveringen"
Radhuset byggdes 1990 och är i betong. Då byggdes badrummet men plastmattor på golvet och delvis med kakel på väggarna. Renoveringen som gjordes så lades klinkers på befinligt plastmatta och porslinet byttes ut. Det fylldes även på med kakel på befintlig väggyta där det saknades, upp till taket. Gissningsvis väv eller plastmatta där innan.

Min frågor är då:
Är badrummet godkänd vid eventuell vattenskada?
Om det är godkänd hur stort blir ålderavdraget? 20 eller 3år?
Får man kakla på plastmatta?
Får man kalla det renovering?

1: Troligen inte
2: Sannolikt 20 år.
3: Det finns plastmattor som är godkända att kakla på, men 1990 var det ovanligt (tveksamt om de överhuvudtaget existerade). Det handlar om att fixet som klinkers sätts i är basiskt, och det kan bryta ned plasten i mattan. Hur stor den här risken är i praktiken vet jag inte, men det är det som tillverkarna av våtrumssystem för fram som argument för att man inte skall göra så.
4: Får o får, i princip så räcker det väl att måla väggen med ungarnas vattenfärg, så har du "renoverat".

Men finns det en mäklare inblandad som kallat detta renovering i ett prospekt (och inte samtidigt beskrivit hur begränsad renovering det handlar om), så tycker jag det är läge för en anmälan till fastighetsmäklarnämnden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.