Vilken typ av fog ska man ha runt avloppet (klinkergolv) och på skarvarna golvklinker/väggkakel i duschen?

Våtrumssilikon. Mest för att vanlig kakel/klinker-fog kan spricka om huset rör på sig

Själv skulle jag bara använda vanlig kakel/klinkerfog. Inget möglande våtrumsilikon.

Du ska ha fogmassa runt golvbrunnen, för att få en genomsläpplighet av vatten ned mot brunnen och för att hålla klinkerramen på plats. Strilhålen får inte täppas till av silikon.
Om du sätter klinkern nära väggen så är det snyggast med vanlig fog där. Du kan lägga den nästa dikt an. Minsk risk för rörelse är det i ett hus med betongplatta och murade väggar. Ha lite mer spel om det är regelverk, typ någon/några mm.
Om du anväder silkon får det inte bli tätt mellan kakel mot klinker då det ska finnas en cirkulationsmöjlighet för vatten från väggen där.
/elektrikern

Paul-Staffanstorp
ALDRIG silicon runt slukristen och helst inte i golv/vägg-vinkeln heller.

Ska man lägga silicon i golv/vägg-vinkeln ska man se till ifall man har springor mellan kakel och klinker, att dessa först fylls med vanligt fogbruk så att inte silicon tränger ner och fyller springan vilket är helt tokigt !

Mitt råd är att undvika silicon i största möjligaste mån.

Siliconen är mest till för att dölja dåligt skurna kakel och klinkerplattor och fyller ingen funktion i övrigt mer än om du har väggar som befaras röra extremt mycket på sig.

Hej! självklart fog på golvet inte silikon runt slukristen som tidigare sagt . sen tycker jag att du ska ta våtrumssilikon i golv och väggvinkel även i hörnen om du har plattor på väggen ! blir snyggast så eftersom det är svårare att få en jämn och fin fogrand än en snygg silikonrand. sen så blir fogen svårare att städa av i golv och väggvinkel så smuts lättare sätter sig där än om du har våtrumssilikon så sätter sig inte smutsen lika lätt och blir enklare att tvätta av!

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.