Hej alla kunniga!
Jag ska renovera badrummet hemma. ( bifogar hur det ser ut )
Har tänkt att göra det själv. Har lite frågor!
Får man använda osb skiva bakom våtrums skivan? För att kunna sätta upp handdukstork toarulle, etc.
Bör jag regla om mina väggar? cc60 45x45 är det idag.
Har inte riktigt bestämt mig för vilken typ utav vårumsskiva jag ska använda!
har ni några andra förslag och varför i sånna fall?
Måste man lägga "tätskiktsduk" på golvet. Betonggolv nedra plan lägenhet.
tacksam för svar.
Jag ska renovera badrummet hemma. ( bifogar hur det ser ut )
Har tänkt att göra det själv. Har lite frågor!
Får man använda osb skiva bakom våtrums skivan? För att kunna sätta upp handdukstork toarulle, etc.
Bör jag regla om mina väggar? cc60 45x45 är det idag.
Har inte riktigt bestämt mig för vilken typ utav vårumsskiva jag ska använda!
har ni några andra förslag och varför i sånna fall?
Måste man lägga "tätskiktsduk" på golvet. Betonggolv nedra plan lägenhet.
tacksam för svar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
hmm ja det får man, men jag tycker plywooden är bättre sen beror det vad dina 45*45 sitter på det får ju inte röra sig och är väggen bara 45 tjock så borde du nog öka på den.skulle tro att 70 mm med plyfa och våtrumskiva är det minsta man ska ha.golvet ska det vara duk eller massa.
skulle varmt rekomendera att först läsa om regler och tillvägagångsätt innan du börjar
börje med att kolla vilka tätsystem som är godkända +som du känner för att använda(vissa system funkar inte för novisen)lycka till!
skulle varmt rekomendera att först läsa om regler och tillvägagångsätt innan du börjar
börje med att kolla vilka tätsystem som är godkända +som du känner för att använda(vissa system funkar inte för novisen)lycka till!
Det var även min första tanke, 45x45 låter väldigt klent.
Jag har 2x4 i mina inneväggar och 2x6 i ytter, möjligtvis overkill men det känns bättre så.
Du får fästa saker i OSB'n men det vore bättre om du kan kortla, då slipper du risken för att du borrar igenom med följden att silikonet också rinner rakt igenom.
Jag körde med Humidboard, tyckte den var smidig, nästan som att jobba med gips.
Skulle även rekommendera att du kör med samma tätskiktssystem till hela rummet.
Blir lättare, billigare och antagligen enklare så. Jag körde Casco's duk, det var inte mycket svårare än att tapetsera.
Som yxet skrev, läs på ordentligt innan. Mitt badrumsbyggande har bestått av 50% läsande av regler + ställa frågor här och 50% faktiskt byggande.
Lycka till.
Mvh / Azkel
Jag har 2x4 i mina inneväggar och 2x6 i ytter, möjligtvis overkill men det känns bättre så.
Du får fästa saker i OSB'n men det vore bättre om du kan kortla, då slipper du risken för att du borrar igenom med följden att silikonet också rinner rakt igenom.
Blir lättare, billigare och antagligen enklare så. Jag körde Casco's duk, det var inte mycket svårare än att tapetsera.
Som yxet skrev, läs på ordentligt innan. Mitt badrumsbyggande har bestått av 50% läsande av regler + ställa frågor här och 50% faktiskt byggande.
Lycka till.
Mvh / Azkel
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Egentligen får man i duschzonen inte fästa saker endast i skivmaterialet, men naturligtvis är det oftast svårt att förutse var man ska sätta upp saker och då är OSB bakom bättre än inget att fästa i och som du skriver så ska man bara vara försiktig så man inte borrar genom mer än kakeln så att siliconet ändå bottnar i hålet.Azkel skrev:Det var även min första tanke, 45x45 låter väldigt klent.
Lycka till.
Mvh / Azkel
det sitter 45x45 reglat 60cc. Reglarna sitter inte emot betong. är sovrum åt båda sidorna och hall vid "dörr" väggen samt en betong vägg. kika gärna på ritningen jag bifogat.
Ang duk på väggen, har kollat på litex skivan, visserligen dyr men man ska endast behöva remsa och gumera skarvarna. Men på humidboarden då är det duk dom gäller? Står det skrivet så?
Ang duk på väggen, har kollat på litex skivan, visserligen dyr men man ska endast behöva remsa och gumera skarvarna. Men på humidboarden då är det duk dom gäller? Står det skrivet så?
Ok, jag hade inte velat kakla på 45x45 oavsett hur styv skiva jag har utanpå.
Här hade jag gått upp till minst 45x70 men allra helst 45x90 men dock inte tätare än de cc60 du har.
Är beredd på mothugg från bättre vetande här men så känner jag.
Får jag av nyfikenhet fråga varför det är 45x45 i väggarna? Lite ovanlig dimension enligt mig i alla fall.
Sen hade jag satt OSB, både för böjstyvhet och för att förenkla infästning. Som Paul skriver, försök i alla fall att få dit kortlingar i den blivande duschen.
Vågar inte uttala mig om Litex-skivan, har aldrig sett den men ja, jag läste samma som du, man behöver bara fixa skarvar och genomföringar. På Humidboarden blir det duk.
Mvh / Azkel
Här hade jag gått upp till minst 45x70 men allra helst 45x90 men dock inte tätare än de cc60 du har.
Är beredd på mothugg från bättre vetande här men så känner jag.
Får jag av nyfikenhet fråga varför det är 45x45 i väggarna? Lite ovanlig dimension enligt mig i alla fall.
Sen hade jag satt OSB, både för böjstyvhet och för att förenkla infästning. Som Paul skriver, försök i alla fall att få dit kortlingar i den blivande duschen.
Vågar inte uttala mig om Litex-skivan, har aldrig sett den men ja, jag läste samma som du, man behöver bara fixa skarvar och genomföringar. På Humidboarden blir det duk.
Mvh / Azkel
hej! jo, det är väldigt vanligt med reglar på 45x45 i lägenheter.Vet tom en plattsättare som menar på att det var ok att kakla på dom väggarna bara man dubbelgipsade jag funderar på att slänga in en till regel så det blir 30cc och sen sätta osb skiva sen en våtrumsskiva, vilken har jag dock ej bestämt än. Annars måste jag Det här med duk, är det svårt eller är det som att tapetsera. Någon som har en bra länk?
Men man ska alltså kortla i duschen bakom osb skivan just för att siliconet inte bottnar annars?
Tacksam för alla svar , hjälper nog många förrutom mig.
PS: Det är ca 2månader till jag får tillträde till lägenheten, så jag ska läsa på ordentligt innan
Men man ska alltså kortla i duschen bakom osb skivan just för att siliconet inte bottnar annars?
Tacksam för alla svar , hjälper nog många förrutom mig.
PS: Det är ca 2månader till jag får tillträde till lägenheten, så jag ska läsa på ordentligt innan
Ok, om du går ner till cc30 och kör OSB + Våtrumsskiva så ska jag sluta bråka. 
Ja, duken är nästan som tapetsering, skära till våder, limma och sätta med överlapp.
Sen vulkar man ihop kanterna med någon slags gummilim. Gå in på de olika tillverkarnas hemsidor och läs deras bruksanvisning så ser du hur man gör.
Du ska helst kortla bakom varje infästning men som Paul skrev tidigare så är det absolut viktigast i duschen.
Läs på och ställ frågor här, det var så jag lärde mig.
Mvh / Azkel (glad amatör)
Ja, duken är nästan som tapetsering, skära till våder, limma och sätta med överlapp.
Sen vulkar man ihop kanterna med någon slags gummilim. Gå in på de olika tillverkarnas hemsidor och läs deras bruksanvisning så ser du hur man gör.
Du ska helst kortla bakom varje infästning men som Paul skrev tidigare så är det absolut viktigast i duschen.
Läs på och ställ frågor här, det var så jag lärde mig.
Mvh / Azkel (glad amatör)
Har du planerat att dra vattnet i väggarna är det inte säkert det räcker med 45x45 reglar.
När jag renoverade badrummet skruvade jag på bärläkt 23x36 för att få plats med böjarna ut från väggen till t.ex duschblandare. Använde systemet från http://www.vatette.se vid rördragning.
Använde ingen tätskiktsduk i mitt badrum.. Körde allt flytande men det är väl smak sak
Körde på Lip´s våtrumsskivor. Skulle jag göra om det idag skulle jag testa Weber´s.
Tips om du ska ha rören i väggen;
Se till att gjuta upp i stammen med t.ex EPS-betong, skapa ett fall med flytspackel mot en genomföring. Du har nu extra koll utöver inspektionsluckan ifall t.ex en koppling börjar droppa
O.B.S
Bor du i lägenhet är det inte säkert du får göra om ditt badrum själv.
Har du kollat med din blivande förening? Ofta kräver dom intyg från fackman
När jag renoverade badrummet skruvade jag på bärläkt 23x36 för att få plats med böjarna ut från väggen till t.ex duschblandare. Använde systemet från http://www.vatette.se vid rördragning.
Använde ingen tätskiktsduk i mitt badrum.. Körde allt flytande men det är väl smak sak
Körde på Lip´s våtrumsskivor. Skulle jag göra om det idag skulle jag testa Weber´s.
Tips om du ska ha rören i väggen;
Se till att gjuta upp i stammen med t.ex EPS-betong, skapa ett fall med flytspackel mot en genomföring. Du har nu extra koll utöver inspektionsluckan ifall t.ex en koppling börjar droppa
O.B.S
Bor du i lägenhet är det inte säkert du får göra om ditt badrum själv.
Har du kollat med din blivande förening? Ofta kräver dom intyg från fackman
Redigerat:
hej! jag ska inte dra vattnet i väggarna. Däremot funderar jag på ett bubbelbadkar nu, måste ju då ha en elkontakt bakom det för strömförsörjning.
Hur tätar man runt ett sånt. finns det någon manchett eller liknande!
Mvh
Hur tätar man runt ett sånt. finns det någon manchett eller liknande!
Mvh
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Varning.. Bubbelbadkar är ett hel*ete att hålla rent. Fast jag använde mitt rätt sällan beror nog på det.
Har du tänkt använda det regelbundet är det nog ingen fara.
Angående el:en måste du även ha en jordfelsbrytare. Men du har kanske ändå tänkt lägga värmegolv?
Har du tänkt använda det regelbundet är det nog ingen fara.
Angående el:en måste du även ha en jordfelsbrytare. Men du har kanske ändå tänkt lägga värmegolv?
Redigerat:
jag tätade med tätmassan +silicone+fuktskyddad dosa.har man barn så kör med klämlist mellan vägg och kar om det går.
tänk efter lite var du sätter dosan så det blir lätt att koppla och så.
vatten ledningarna är det ju bra att få så nära anslutningen som möjligt,kolla hur karet ska anslutas innan du monterar el+va tänk även på att lyxmodellerna drar mycket ström
värme+bubbel.
+tänk på att man får ha eluttag lite"hur som helst"nuförtiden så det skadar ju inte att dra in några st(tandborste hårfön hårtänger och allt som ska va.
glöm inte golvvärmen gärna el så du har värme på sommaren med.
handukstork är inte heller tokigt att ha
ett ordentligt fall ner till golvbrunnen är superviktigt.
lite som man kan tänka på
tänk efter lite var du sätter dosan så det blir lätt att koppla och så.
vatten ledningarna är det ju bra att få så nära anslutningen som möjligt,kolla hur karet ska anslutas innan du monterar el+va tänk även på att lyxmodellerna drar mycket ström
värme+bubbel.
+tänk på att man får ha eluttag lite"hur som helst"nuförtiden så det skadar ju inte att dra in några st(tandborste hårfön hårtänger och allt som ska va.
glöm inte golvvärmen gärna el så du har värme på sommaren med.
handukstork är inte heller tokigt att ha
ett ordentligt fall ner till golvbrunnen är superviktigt.
lite som man kan tänka på