Vi har nyligen renoverat vårt badrum och anlitade en auktoriserad plattsättare. Då vi var bortresta under renoveringen så fick vi en chock när vi kom hem och såg det usla utförandet av renoveringen.
Det är ojämnt skurna klinkers. En del av plattorna är jämna och går ända fram till väggen andra slutar en centimeter innan väggen , en del av dem har till och med hack. Vissa klinkers är högre än andra vilket skapar ojämnheter i golvet.Vad har vi för rättigheter? Vi vill ju ha ett snyggt badrum , inte ett som ser ut som att en praktikant utfört. Man betalar ju inte dyra pengar för att få detta resultat.
Vi bifogar en bild läggar strax in fler . Vi behöver verkligen råd om hur vi ska gå tillväga.
mvh L
Det är ojämnt skurna klinkers. En del av plattorna är jämna och går ända fram till väggen andra slutar en centimeter innan väggen , en del av dem har till och med hack. Vissa klinkers är högre än andra vilket skapar ojämnheter i golvet.Vad har vi för rättigheter? Vi vill ju ha ett snyggt badrum , inte ett som ser ut som att en praktikant utfört. Man betalar ju inte dyra pengar för att få detta resultat.
Vi bifogar en bild läggar strax in fler . Vi behöver verkligen råd om hur vi ska gå tillväga.
mvh L
Ni har rätt att förvänta er ett fackmannamässigt utfört arbete om inget annat avtalats. Så reklamera arbetet precis som du skulle reklamerat en vara du inte är nöjd med. Du har i princip samma rättigheter om det gäller en tjänst som när det gäller en vara.
Redigerat:
Jag hade gått in på deras sida och kollat på referensobjekt och dom finns på BKR:S hemsida.Dom var väldigt seriösa gav oss kvalitetsdokument och RO-avtal som inte tillåter kostnader utöver det som är överenskommet.Sen åkte vi iväg och dom satte igång med arbetet.Men tydligen måste man vara hemma när sånt här görs.
N
nyttanvändarnamn_111
Bannad
· Skåne
· 82 inlägg
nyttanvändarnamn_111
Bannad
- Skåne
- 82 inlägg
OK...
Ett tips är att be hantverkarna om riktiga referenser.
Bilder på sin hemsida är lätt att fixa fram och lägga ut så att det ser bra ut.
Jag har själv flertalet nöjda kunder som gett mig sin tillåtelse att lämna ut deras namn och nummer så att jag kan referera till dem och då kan folk både höra vad de ansåg om mig som person och hur jag skötte hela entreprenaden samt även få titta i verkligheten om de så vill.
Kan vara något att tänka på en annan gång.
Mvh
Köksmontören
Ett tips är att be hantverkarna om riktiga referenser.
Bilder på sin hemsida är lätt att fixa fram och lägga ut så att det ser bra ut.
Jag har själv flertalet nöjda kunder som gett mig sin tillåtelse att lämna ut deras namn och nummer så att jag kan referera till dem och då kan folk både höra vad de ansåg om mig som person och hur jag skötte hela entreprenaden samt även få titta i verkligheten om de så vill.
Kan vara något att tänka på en annan gång.
Mvh
Köksmontören
Tyvärr så måste Du nog låta klåparna få chansen att åtgärda bristerna först
har för mej att gången är sån om man sen ska kunna få rätt mot dom i nån form av juridisk process.
Kan vara så att "köksmontören" är en seriös och duktig hantverkare, det finns nämligen såna, jag känner en rörmokare och en elektriker själv som jag fått tag på via andra som köpt deras tjänster innan. Det är den enda referens man kan lita på, nån annan som fått jobb gjorda av den aktuella hantverkaren.
Om ens då
för "min" rörmokare som gör bra jobb lejde i sin tur in en plattsättare som göt EPS-bruk hos mej med synnerligen mediokert resultat. Jag visste då inte var EPS var för nåt och hade inte tid att kolla varför hantverkare lejdes in i badrumsprojektet. Det fick jag ångra som sagt
Annars verkar flertalet hantverkare fuska och/eller vara medelmåttigt händiga, så mitt råd är att lära dej hur man gör och göra allt själv, då vet man att det blir gjort på ett acceptabelt sätt och man har inte betalat för undermåligt arbete.
Kan vara så att "köksmontören" är en seriös och duktig hantverkare, det finns nämligen såna, jag känner en rörmokare och en elektriker själv som jag fått tag på via andra som köpt deras tjänster innan. Det är den enda referens man kan lita på, nån annan som fått jobb gjorda av den aktuella hantverkaren.
Om ens då
Annars verkar flertalet hantverkare fuska och/eller vara medelmåttigt händiga, så mitt råd är att lära dej hur man gör och göra allt själv, då vet man att det blir gjort på ett acceptabelt sätt och man har inte betalat för undermåligt arbete.
Som sagt - reklamera arbetet så får de väl försöka fixa det. Vilket ju innebär att de måste göra om allt eftersom tätskiktet förstörs när de ska byta plattorna. Det viktiga är dock att du reklamerar arbetet (och förstås håller inne betalningen) eftersom det inte håller acceptabel kvalitet.
Om de inte kan/vill fixa det ska du inte behöva betala någonting eftersom allt måste göras om från början för att det ska bli bra. Finns bra prejudicerande fall där t.ex. målararbete reklamerats pga att det inte höll den nivå man kan förvänta sig av ett proffs och där kunden inte behövde betala någonting eftersom i princip allt skulle behöva göras om för att få det till en acceptabel nivå.
Om de inte kan/vill fixa det ska du inte behöva betala någonting eftersom allt måste göras om från början för att det ska bli bra. Finns bra prejudicerande fall där t.ex. målararbete reklamerats pga att det inte höll den nivå man kan förvänta sig av ett proffs och där kunden inte behövde betala någonting eftersom i princip allt skulle behöva göras om för att få det till en acceptabel nivå.
Man ska inte behöva kontrollera referenser om man anlitar en hantverkare - hantverkaren är skyldig att hålla en viss nivå på sitt arbete och måste annars upplysa kunden om att han/hon inte kan det. Så anlitar jag ett proffs ska jag kunna förvänta mig ett proffsigt arbete och annars kan man reklamera tjänsten.
Det är klart att man måste ta referenser, det är ju ett någorlunda sätt att försäkra sig.
Det är fantastiskt att hantverkare dras alla över samma kam, säg en yrkeskår som är fläckfri. Köper man kaffe på mc donalds så får man det man betalar för. Lite så är det här också, folk jagar ständigt det billigaste och kräver högsta kvalitet.
Det är fantastiskt att hantverkare dras alla över samma kam, säg en yrkeskår som är fläckfri. Köper man kaffe på mc donalds så får man det man betalar för. Lite så är det här också, folk jagar ständigt det billigaste och kräver högsta kvalitet.
frhe skrev:Man ska inte behöva kontrollera referenser om man anlitar en hantverkare - hantverkaren är skyldig att hålla en viss nivå på sitt arbete och måste annars upplysa kunden om att han/hon inte kan det. Så anlitar jag ett proffs ska jag kunna förvänta mig ett proffsigt arbete och annars kan man reklamera tjänsten.
Välkommen till verkligheten.....
Det är med hantverkare precis som alla andra att det finns riktigt duktiga och riktigt dåliga och allt däriemellan.
Det enda som gäller är att fråga personer i trakten om deras erfarenheter av tjänster som dom fått gjort och är nöjda med. Följer man bara det enkla rådet så går det nästan alltid bra. Ett annat tips kan ju vara att en flashig hemsida betyder inte att det är en duktig hantverkare....... . En duktig kille har helt enkelt fullt upp utan att behöva marknadsföra sig...
Finns förstås ingen yrkeskår där alla är duktiga och alltid gör sitt bästa. Men jag har under mitt 52-åriga liv inte haft kontakt med någon annan yrkeskår där så många gör dåliga jobb alla fall.telabtelab skrev:Det är klart att man måste ta referenser, det är ju ett någorlunda sätt att försäkra sig.