Om man som jag har endast en våtrumsskiva och en underliggande 12 mm byggskiva i våtzon 1, hur fäster jag upp prylar på ett säkert sätt? Det är det enda allvarliga (?) misstaget jag har gjort under renoveringen. Jag har gjort det själv och siktar inte på att få ett intyg, men jag vill göra allt så ordentligt och säkert som möjligt. Jag kommer troligen få genomgående hål när jag skall fästa upp både stången och blandarfästet.

Finns det några bra knep? Jag har förstått nu i efterhand att man inte skall borra igenom och sedan fylla ut hålet med silikon. Några bra idéer?

Thomas59
Nja egentligen inte om du ska göra allt enligt reglerna. Infästningar ska ju göras i kortlingar som du då förmodligen inte har på just de platserna. Kommer du åt från baksidan kan du ev öppna upp och sätta dit kortlingar i efterhand. Mindre prylar kan limmas direkt i kaklet. Finns serier med hängare, små hyllor osv som limmar direkt på kaklet. Duschstången skulle jag nog kanske våga limma men blandaren är det värre med.

Precis som du skriver så är genomgående hål i enbart skiva i stort sett omöjliga att få täta om man trots allt bortser från att det inte är godkänt.

Nu ska man ju allmänt helst undvika att alls ta hål i tätskitet i Zon 1 och det gäller ju även om man har kortlingar bakom men ibland är det ju nödvändigt.

Satt själv en dag och funderade på hur jag skulle fästa en duschvägg utan att ta hål i väggen för infästningen. Nu slutade det med att jag limmade men en fristående infästningsregel/rör som går från golv till tak, limmad i golvet och limmad alt skruvad i taket samt limmade infästningspunkter på några ställen mot väggen skulle kunna bli stabilt nog. Jag tänker mig tex ett rostfritt rör med påsvetsade limplattor och blandarfäste eller en hyfsat tjock (4-5 cm så du har lite att skruva i) teakplanka eller motsvarande (beronde av vilken stil du har på badrummet i övrigt) som limmas mot väggen och som du sedan fäster blandaren i. Det skulle bli lite som en Pilasterhylla fast utan hyllplan. Tänk dig en gipsstötta/teleskopstötta fast i exklusivt utförande med ett par fästplattor som kan limmas i väggen. Det skulle kunna funka.

Annars är det väl knepet att göra om och göra rätt som gäller om inte rävarna har några idéer?

Hmmm...

Kakel+fix+våtskikt = 10 mm
Våtrumsgips = 12 mm
Byggskiva = 12 mm

Totalt 34 mm. Det skulle ju kanske funka att sätta i byggskivan utan att göra genomgående hål. Bara att tänka till och se till att ha rätt skruvlängd. Synd att man inte använde dubbla skivor där blandaren skall sitta. Lätt å va efterklok. Allt är kaklat, även baksida av väggen (tvättstugan).

Sen kan jag ju ändå inte låta bli att tänka att om man borrar genomgående, använder expander samt fyller expanderhålet med silikon, inte fan kommer det något vatten in där. Men visst, regler är regler...

Vid ett eventuellt litet läckage av någon droppe, vad händer med stenullen jag använder som isolering (Rockwool)? Detta är väl helt oorganiskt? Reglarna är av stål och vi befinner och i källaren där allt annat är betong. Vad kan hända? Inget i mina ögon...

Det finns en firma som tillverkar rostfria fästen att limma upp med ett 2komp lim sen skruvar man sakerna i dom rostfriafästena, finns till blandarfästen, krokar istortsett allt och om det inte finns på lager så tillverkar dom plattor på beställning

Paul-Staffanstorp
Beroende på ifall "byggskivan" är av trä och det går att skruva i denna så ser jag det som att den smidigaste lösningen för dig är att endast borra genom kakeln och sedan se till så att du fyller hålet ordentligt med silicon.
Skruva sedan fast det du behöver i byggskivan.

Tycker det är lite överkurs att det måste vara kortling men regler är regler.

Dock ser jag inte att det inte skulle bli tätt om du gör på detta viset när nu läget är som det är.

Stor skillnad på att borra rakt genom skivmaterialet då siliconen bara rinner in i väggen, men med denna lösningen stannar ju dock siliconen i hålet och tätar oavsett vilken längd på skruv du använder.

Jag håller med dig Paul. Det är en bra idé. Så kommer jag nog att göra. Duschstången kan man ju dock limma med ett ordentligt lim. Enda borrhålen kommer att bli för blandarfästet!

Tack ändå Nino. Snygga grejer där faktiskt!

Paul-Staffanstorp
bonkeman skrev:
Jag håller med dig Paul. Det är en bra idé. Så kommer jag nog att göra. Duschstången kan man ju dock limma med ett ordentligt lim. Enda borrhålen kommer att bli för blandarfästet!

Tack ändå Nino. Snygga grejer där faktiskt!
Jag hade personligen gjort likadant med duschstången för det sitter bättre då också.

Kan säga att det händer då och då vid renoveringar att det inte kan kortlas för saker innan väggarna byggs igen och då har man inget val eftersom man inte alltid har inredningsdetaljerna innan väggarna stängs och sätta kortlingar på vinst och förlust är ju meningslöst.

Risken för skada är ju minimal om man nogrannt fyller ut med silicon i och runt hålet eftersom det bottnar vilket är poängen i grunden.

Jag är inte helt säker, men jag har en känsla av att detta med att det heter att infästningar ska göras i särskild konstruktionsdetalj såsom kortling eller liknande, det hänger kvar sedan tidigare då man inte fick ha t.ex plyfa eller OSB bakom yttersta skivan och det är ju stor skillnad att bara fästa genom en enkel skiva då siliconet inte kan bottna i hålet då.

OSB eller Plyfa bakom gör ju faktiskt att det inte blir hål rakt in i väggen och i nödfall tycker jag personligen att det kan fungera som särskild konstruktionsdetalj.

Redigerat:
Duschstången kommer nog också att skruvas fast med denna metoden ja.

Det var ju farsan som körde på så att det rök om det innan jag hann säga bu eller bä så nu är det som det är. Han limmade fast träskivor på våtrumsgipsen mellan reglarna så att vi skulle ha något bra att fästa i. Med andra ord är inte skivorna fästa i reglarna. Jag skall ha duschhörna med såna där svängdörrar som man kan fälla in. När jag bar hem paketet började jag faktiskt oroa mig för att denna vikt i princip skall hänga i våtrumsskivan, men jag kanske underskattar dess styrka samt överskattar den faktiska lasten det egentligen bli från dörrarna. Med tanke på att en takgipsskiva är aptung och faktiskt hänger kvar :D

Suck, fan att folk inte kan läsa på innan. Sedan dess har jag förbjudit honom att arbeta utan mig. Populärt :cool:

Borde jag kanske lämna tillbaka duschväggarna och satsa på ett system med skenor istället som inte belastar väggen? Eller oroar jag mig i onödan?

Paul-Staffanstorp
Rikligt med silicon bakom fästena så går det nog bra ska du se... silicon e grymt !

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.