2 328 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
Materialval yttervägg i badrum?
Hej. Håller på att renovera ett badrum ifrån 70-talet och har nu rivit ut allt det gamla och skall börja om ifrån grunden. Golvet är av träbjälklag med cc60, där kommer vi om jag har fattat det rätt att lägga en 22mm golvspån, sen primer för att fästa golvvärme, för att sedan flytspackla hela golvet minst 15mm med rätt fall i dusch och övrig del av rummet.
Väggar som idag har cc60 kommer att sättas våtrumsskiva/våtrumsgips? och därefter godkänd fukspätt, tex Lip. Samt att det skall kottlas av där man skall sätta upp något.
Det som jag inte rikigt har löst är väggen som är mot yttervägg. Där har jag ju plast längt in mot rummet som det är nu när väggarna är nere. då blir det plast-våtrumsskiva-fuktspärr? Läste att det inte var helt bra, skall jag ha en spånskiva där emellan?
Sen läste jag i någon ny branschregel att man nu för tiden har två olika zoner? Är detta något man skall tänka på eller skall man köra på samma procedur i hela badrummet?
Vilken branscregel skall jag välja som GDS:are?
Väggar som idag har cc60 kommer att sättas våtrumsskiva/våtrumsgips? och därefter godkänd fukspätt, tex Lip. Samt att det skall kottlas av där man skall sätta upp något.
Det som jag inte rikigt har löst är väggen som är mot yttervägg. Där har jag ju plast längt in mot rummet som det är nu när väggarna är nere. då blir det plast-våtrumsskiva-fuktspärr? Läste att det inte var helt bra, skall jag ha en spånskiva där emellan?
Sen läste jag i någon ny branschregel att man nu för tiden har två olika zoner? Är detta något man skall tänka på eller skall man köra på samma procedur i hela badrummet?
Hej. Håller på att renovera ett badrum ifrån 70-talet och har nu rivit ut allt det gamla och skall börja om ifrån grunden. Golvet är av träbjälklag med cc60, där kommer vi om jag har fattat det rätt att lägga en 22mm golvspån, sen primer för att fästa golvvärme, för att sedan flytspackla hela golvet minst 15mm med rätt fall i dusch och övrig del av rummet.
Glöm inte armeringen
På CC60 måste du antingen förtäta till CC30 eller sätta en träfiberskiva innan våtrumsskivan (tex OSB) eller sätta våtrumsskiva som är så tjock och styv att den är godkännd för CC60
Plasten ska bort, annars får fukten däremellan ingenstans att ta vägen.
Bara ett tätskikt ska du ha.
I regel blir det billigare och lättare att köra samma överallt om man inte redan har över från en tidigare renovering.
Bäst är att kika med ditt försäkringsbolag vad de vill ha för att försäkringen ska gälla.
Mvh / Azkel (glad amatör som hunnit lära mig lite av proffsen härinne)
Glöm inte armeringen
På CC60 måste du antingen förtäta till CC30 eller sätta en träfiberskiva innan våtrumsskivan (tex OSB) eller sätta våtrumsskiva som är så tjock och styv att den är godkännd för CC60
I regel blir det billigare och lättare att köra samma överallt om man inte redan har över från en tidigare renovering.
Bäst är att kika med ditt försäkringsbolag vad de vill ha för att försäkringen ska gälla.
Sitter och läser lite i BBV 10:1 och ser att det står att man skall använda sig av tätskikt med folietyp i Våtzon 1? Innebär det att jag inte kan rolla hela våtrummet utan måste använda mig utav duk i duschen?, Tyckte jag läste att det var svårare att få det bra?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Kör på varianten att försöka skriva kommentarer med rödtext så du får ett sammanhang och skulle inte det fungera i forumet så väljer jag kursiverad text på mina kommentarer och hoppas du ser dem ändå efter de fetstilta.
Azkel skrev:Hej. Håller på att renovera ett badrum ifrån 70-talet och har nu rivit ut allt det gamla och skall börja om ifrån grunden. Golvet är av träbjälklag med cc60, där kommer vi om jag har fattat det rätt att lägga en 22mm golvspån, sen primer för att fästa golvvärme, för att sedan flytspackla hela golvet minst 15mm med rätt fall i dusch och övrig del av rummet.
Glöm inte armeringen
- Fäst först armeringsnäten med häftklammer när du primat och sen fäster du värmekabeln i detta med små ministripes.
- Lip har en board som är 25mm tjock och godkänd för väggar med cc600 men min rekommendation är helt klart att hellre sätta OSB och använda deras 12,5mm board eftersom det av erfarenhet blir betydligt stabilare.
Fälla in reglar på cc300 är oftast väldigt svårt då det finns en massa skit i vägen i väggarna.
- Yes plasten ska bort.
- Jag rekommenderar också alltid att köra samma i hela badrummet då det är en så liten extrakostnad i sammanhanget så det är försumbart om inte badrummet är typ 20kvm men det är ju ganska sällan.
- Personligen har jag bara erfarenhet av BKR och i dagens läge känns det som man har både byxhängslor och livrem om man följer dessa.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Helt korrekt.cullberg skrev:
Det är lite mer jobb innan man lärt sig det men sen går det bra och blir kanon.
Jobbar du med LIPs system kan jag rekommendera dig att skära upp alla våderna och remsorna innan du blandar limmet och börjar sätta folien.
Annars lär du inte hinna med innan limmet torkar.
Du kan läsa mer om detta system på Lips hemsida.
LIP Foliesystem 25 heter den, http://www.lip.dk/media/54372/lip%20folie%2025.pdf
Kan inte LIP's system, har bara kört med Casco, Paul-Staffanstorp kan det här.
Mvh / Azkel
Kan inte LIP's system, har bara kört med Casco, Paul-Staffanstorp kan det här.
Mvh / Azkel
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jag kör med Lips system som Azkel skriver om och har någon kollega som kör med Höganäs vilket också verkar väldigt smidigt då man inte behöver blanda lim själv som man får göra med Lips.
Då kanske man skall ta och kolla in Höganäs alltås.
Vi kommer att bygga ut en vägg i rummet som kommer vara ca en meter ut i rummet, där inne skall sedan duschen vara, det jag funderade på var att om man skall bygga den innan man sätter våtrumsskiva på övriga rummet, och sen ha cc30 på den väggen som man bygger ut för att slippa sätta dubbla skivor på den?
Vi kommer att bygga ut en vägg i rummet som kommer vara ca en meter ut i rummet, där inne skall sedan duschen vara, det jag funderade på var att om man skall bygga den innan man sätter våtrumsskiva på övriga rummet, och sen ha cc30 på den väggen som man bygger ut för att slippa sätta dubbla skivor på den?
Helt rätt tänkt, precis så gjorde jag.cullberg skrev:Då kanske man skall ta och kolla in Höganäs alltås.
Fast jag körde med OSB bakom den också, hängslen och livrem...
Mvh / Azkel
Hej,
Vad ska man sätta för skivor på en träreglad vägg CC60? Jag ska sätta kakel på detta (med Lip Folie 25 system).
Här ovan skrivs det om att sätta OSB och Lip Board (V12,5) istället för Lip Board (V 25) vilket jag tyckte lät lämpligt. När jag sedan sitter och söker om OSB och dubbla skivor så hittar jag detta:
http://www.viivilla.se/experthjalpe...m-vatrumsskiva-i-ip-zon-3-47434.aspx?cid=1453
"Om du ska ha plastmatta är OSB-skivan okay, som underlag i våtrum. Men om du ska ha kakel och klinker är den inte tillåten som underlag till våtrumskivan. Våtrumsskivan kan vara godkänd som underlag till kakel och klinker, men den får inte monteras ovanpå en OSB-skiva i ett våtrum."
I kommentarerna står det att en har hört att OSB+Lip Board är ok enl. BBV 10:1 och nästa säger att man kan sätta Litex skiva bakom OSB (totalt 3 lager skivor?).
Vad ska jag tro på?
EDIT: Hittade denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/badrum/144043-vilket-material-bakom-vatrumsskivan.html och tror helt enkelt på OSB (alt. Plyfa) bakom våtrumsskivan.
Vad ska man sätta för skivor på en träreglad vägg CC60? Jag ska sätta kakel på detta (med Lip Folie 25 system).
Här ovan skrivs det om att sätta OSB och Lip Board (V12,5) istället för Lip Board (V 25) vilket jag tyckte lät lämpligt. När jag sedan sitter och söker om OSB och dubbla skivor så hittar jag detta:
http://www.viivilla.se/experthjalpe...m-vatrumsskiva-i-ip-zon-3-47434.aspx?cid=1453
"Om du ska ha plastmatta är OSB-skivan okay, som underlag i våtrum. Men om du ska ha kakel och klinker är den inte tillåten som underlag till våtrumskivan. Våtrumsskivan kan vara godkänd som underlag till kakel och klinker, men den får inte monteras ovanpå en OSB-skiva i ett våtrum."
I kommentarerna står det att en har hört att OSB+Lip Board är ok enl. BBV 10:1 och nästa säger att man kan sätta Litex skiva bakom OSB (totalt 3 lager skivor?).
Vad ska jag tro på?
EDIT: Hittade denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/badrum/144043-vilket-material-bakom-vatrumsskivan.html och tror helt enkelt på OSB (alt. Plyfa) bakom våtrumsskivan.
Redigerat:
Klicka här för att svara