Paul-Staffanstorp
KakelDanne skrev:
2 loppor i timmen för att gumma en källare... fan man kanske ska flytta till örebro?
Fan... fler som tänker i de banorna... då får jag öka så jag hinner först... :wow:

På oisolerad markplatta skulle inte jag köra med vanligt gummi och definitivt inte med ångspärr eller duk. Använder mig av ett diffusionsöppet cementbaserat tätskikt som blandas med maskinblandare. Nu kör inte jag med lips produkter men vill dra mig till minnes att guckan som man sätter lip-duken med är just ett sådant..? Det släpper nämligen igenom fukt som kommer underifrån, men håller tätt neråt. Hoppas det löser sig för dig!

Ha ha ja du får skynda dig.. gumman och ungen sitter redan i bilen och väntar...

Paul-Staffanstorp
KakelDanne skrev:
På oisolerad markplatta skulle inte jag köra med vanligt gummi och definitivt inte med ångspärr eller duk. Använder mig av ett diffusionsöppet cementbaserat tätskikt som blandas med maskinblandare. Nu kör inte jag med lips produkter men vill dra mig till minnes att guckan som man sätter lip-duken med är just ett sådant..? Det släpper nämligen igenom fukt som kommer underifrån, men håller tätt neråt. Hoppas det löser sig för dig!
Jag har väldigt svårt att förstå varför man ens ska ha tätskikt på golvet i duschdelen och det är ingen ännu som lyckats förklara det på ett seriöst sätt för mig heller... :rolleyes:

KakelDanne skrev:
Ha ha ja du får skynda dig.. gumman och ungen sitter redan i bilen och väntar...

Fan... och jag som bor utanför Malmö...och redan där ligger efter några mil... :blushing:;)

Paul-Staffanstorp
För att underlätta TS diskussion med ÅF av tätskikt så kommer även här utdrag från branschreglerna som du hittar på följande adress...

http://www.bkr.se/upload/branschregler/Branschregler_web_2010.pdf (sid. 10-11)

Detta tillsammans med LIP´s monteringsanvisning påvisar klart i vilka läge man kräver tätskikt av folietyp och när det fungerar med enbart rollat tätskikt.

6.2 Tätskiktssystem

- 6.2.1 Väggar

Inom våtzon 1
På underlag med skivkonstruktion ska godkänt tätskiktssystem av folietyp (VTvF) väljas.
På underlag av betong, puts, murverk kan godkänt tätskiktssystem av folietyp (VTvF)
eller övriga godkända tätskiktssystem for vägg (VTv) väljas.

Inom våtzon 2
Godkänt tätskiktssystem av folietyp (VTvF) eller övriga godkända tätskiktssystem (VTv)
kan väljas på samtliga underlag enligt kap. 5.

- 6.2.2 Golv (är alltid våtzon 1)

På underlag med skivkonstruktion ska tätskiktssystem av folietyp (VTgF) väljas.
På underlag av betong, kan tätskiktssystem av folietyp (VTgF) eller övriga godkända tätskiktssystem (VTg) väljas.

- 6.2.3 Övriga utrymmen

I toaletter, tvättstugor och utrymmen med varmvattenberedare, som inte är våtrum enligt definition i kap. 2.1, ska golvet förses med tätskiktssystem av folietyp (VTgF) eller övrigt godkänt tätskiktssystem (VTg). Tätskikt ska vikas upp på vägg min 50 mm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.