1 187 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Vilka badrumsmöbler?
Medlem
· östergötland
· 5 inlägg
Beslutsångest in i det sista
Några som vill hjälpa oss med vårt dilemma?
Vi har ett badrum med brunt och gulvitt kakel och sandfärgat klinkers, det andra badrummet har en mörkgrå fondvägg resten vitt (handfatet ska sitta på vita väggen) och golvet är mörkgrått. Vi har en badrumsmöbel i valnöt och en i vitt. Vilket av badrummen ska ha valnöt och vilket ska ha vitt badrumsmöbel? Hade bestämt oss men velar nu när det snart ska sättas upp.
Vad tycker ni?
Vi har ett badrum med brunt och gulvitt kakel och sandfärgat klinkers, det andra badrummet har en mörkgrå fondvägg resten vitt (handfatet ska sitta på vita väggen) och golvet är mörkgrått. Vi har en badrumsmöbel i valnöt och en i vitt. Vilket av badrummen ska ha valnöt och vilket ska ha vitt badrumsmöbel? Hade bestämt oss men velar nu när det snart ska sättas upp.
Vad tycker ni?
Detta blir ju väldigt svårt utan bilder, men...
Förmodligen har ni ursprungligen tänkt er att ha valnöten i det bruna badrummet och den vita i det vita.
Jag tycker att ni ska hålla er till det, förutsatt att den vita nyansen på möbeln inte skär sig med den vita nyansen på kaklet. Om ni vill ha något som bryter av i det vita rummet tycker jag att möbeln i så fall också ska vara grå/antracit precis som golv och fondvägg.
Förmodligen har ni ursprungligen tänkt er att ha valnöten i det bruna badrummet och den vita i det vita.
Jag tycker att ni ska hålla er till det, förutsatt att den vita nyansen på möbeln inte skär sig med den vita nyansen på kaklet. Om ni vill ha något som bryter av i det vita rummet tycker jag att möbeln i så fall också ska vara grå/antracit precis som golv och fondvägg.
Jag skulle göra tvärtom. I det vita badrummet skulle jag sätta valnötsmöbeln. Att bara ha vitt och mörkgrått kan lätt bli för kliniskt rent, valnöten kommer att bryta av fint. Dessutom antar jag att valnötsmöbeln är i modernt snitt som passar in i ett modernt badrum. Att sätta valnöten i det brunt- och gulvita badrummet kan bli svårt färgmässigt, brunt och brunt kan lätt bli "fel".
Men, jättesvårt att råda o tycka till när man inte har en bild.
Men, jättesvårt att råda o tycka till när man inte har en bild.
Medlem
· östergötland
· 5 inlägg
Tack för era svar!
Kaklet är från Höganäs serien talia bronze och antracite och så de vita plattorna som hör till resp färg, har tyvärr ingen bild och än så länge är bara det bruna badrummet klart.
Men efter en dags funderande har jag resonerat så som "hemmakatten" gjort det. Så det blir snyggast med vit möbel i det bruna badrummet annars känns det för mörkt och valnöten mot det vita så det blir mer en varm känsla och inte så kliniskt. Vi hade ju tänkt tvärtom från början
Jag kan inte tänka mig att den vita möbeln skär sig mot kaklet men vad vet en amatör som jag
Någon mer som har någon fundering som jag inte tänkt på? Tror inte jag kommer ändra mig nu men vem vet?
Kaklet är från Höganäs serien talia bronze och antracite och så de vita plattorna som hör till resp färg, har tyvärr ingen bild och än så länge är bara det bruna badrummet klart.
Men efter en dags funderande har jag resonerat så som "hemmakatten" gjort det. Så det blir snyggast med vit möbel i det bruna badrummet annars känns det för mörkt och valnöten mot det vita så det blir mer en varm känsla och inte så kliniskt. Vi hade ju tänkt tvärtom från början
Någon mer som har någon fundering som jag inte tänkt på? Tror inte jag kommer ändra mig nu men vem vet?
Att matcha vitt mot vitt utan att edera kaklet eller möbeln ser antingen grå, gul, blå, grön eller smutsig ut, i det speciella ljus som man har i ett badrum, är nog ett av det svåraste man kan göra. Vi gjorde detta i vårt badrum och det tog oss lite drygt två månader innan vi hittade rätt nyans på kaklet, och då har vi nog haft hem nästan allt som finns på marknaden.Villa variant skrev:
Med tanke på ovanstående och hur petiga ni är med nyanserna, gör ni nog rätt i att ta valnöten i det vita rummet.
Klicka här för att svara