Detta var ju en av anledningarna till att kartonggipset tog bort från badrummen. Trängde vatten igenom tätskiktet och bakom gipset så hade det ingenstans att ta vägen och torka upp. Därför blev gipset hårt ansatt när vattnet låg mellan byggplasten och gipsskivan. Skippade man bara plasten så klarade sig gipset ganska bra mot en liten, och då menar jag liten vattenläcka i tätskiktet.

Står själv idag med ett badrum som inte är färdigställt av förra ägaren som däremot hann att slänga upp gips på väggarna. Det får jag idag riva ner och ersätta med Minerit VT skivor utan plast bakom. Bättre att göra det korrekt från början så man slipper att oroa sig i framtiden. Den dagen det går snett för att man fuskat så står man och svär över att man inte gjorde rätt från början och det blir bra mycket dyrare att göra om det.

Anledningen var att vattenånga gick genom tätskiktet och då kunde det bli pappersmögelpåväxt. Nu har vi mycket tätare tätskikt så det problemet är borta.

Snickahjälpen skrev:
Hör med försäkringsbolaget vad dom säger om detta och vad du bör göra det är ju dom som betala kalaset om det går snett..
Vid ett skadefall 10 år senare kan du ju försöka hävda att du fått besked si och så av någon som heter Patrik på försäkringsbolaget år 2009.
Skall man handla i enlighet med besked från försäkringsbolaget så måste du ha det skriftligt. Glöm inte det!

Nanny Fine
Har du en plastmatta som tätskikt kan du väl ha vad som helst bakom? Borde funka bättre än de där gamla gummimattorna. Dessutom kan man ju bryta detta tätskikt, för det är ju bara att svetsa ihop igen!!

om det inre tätskiktet e så tätt som det ska så e det väl skit samma om det sitter plast bakom

Fredrik B01 skrev:
om det inre tätskiktet e så tätt som det ska så e det väl skit samma om det sitter plast bakom
Nu får du nog läsa hela tråden om du ska förstå varför man inte ska ha dubbla tätskikt.

jag är medveten om att man inte bör skall stänga in organiska material mellan 2 tätskikt, det jag menar är att om det inre tätskiktet (det man applicerar på våtrumsskivorna) är så tätt som det skall vara så är det väl ingen fara om man låtit plasten sitta kvar bakom.

Eftersom tråden skapades sommaren 2009 så hoppas vi alla att det löste sig...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.