Hej!
Klämringen i vårt relativt nyrenoverade badrum inte hamnat rätt.
Brunnen är en Purus (RSK 711 80 82).

Den har antingen glidit upp eller aldrig suttit riktigt på plats.

Det kanske rör sig om 0,5-0,8 cm den borde ner. Se bilder
Brunnsduken sticker ut under ringen men den går inte att trycka på platsmed handkraft så den verkar sitta i alla fall.

Jag vågar inte göra några större ingrepp utan undrar:

1) Är det rätt klämring?
2) Tror ni att en fackman kan fixa till detta genom att ta bort kämringen och sätta dit en ny?
3) Andra laternativ? Låta vara?

• P1010857.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lujon
  • Laddar…
Om jag trycker ner klämringen lär väl gummduk utan tätskikt friläggas... Men det kanske inte gör något?
Ingen som har några kommentarer?

Jätte svårt att se på bilden men tätskikts duken ska inte sticka fram under klämringen.
Klämringen ska ligga dikt mot brunnen om man säger.
Duken ska ligga bakom klämringen.

OK, tack men vad tycker ni jag skall göra?
Prova skära bort det av duken som ligger under klämringen och trycka dit den eller låta den vara?

Paul-Staffanstorp
Väldigt svårt att avgöra på den bilden då det tyvärr ser ganska smutsigt ut och bilden är lite väl inzoomad.
Men visst ska klämringen sitta så långt ner den kan hamna i sitt "spår".

Eftersom jag förutsätter att ni har klinker så är det rätt klämring till Purus brunn.

prova att göra rent lite och ta ett nytt kort
tycker det ser ut som vit plast ovanför klämringen
Paul det är inte alla tätskikt som förespråkar gul ring, ardex har blå

Paul-Staffanstorp
nino skrev:
prova att göra rent lite och ta ett nytt kort
tycker det ser ut som vit plast ovanför klämringen
Paul det är inte alla tätskikt som förespråkar gul ring, ardex har blå
Lite märkligt då Purus själv marknadsför sina klämringar med att GUL är till klinker och BLÅ är till plastmatta...
Känns ju som att det är de som borde styra valet av klämring. :rolleyes:

Men jag säger inte emot dig då jag absolut inte arbetar med eller föredrar Purus. q(;^;)p

Personligen förespråkar jag att man använder Jafos brunn med skruvbar klämring vilket jag tycker är en betydligt bättre lösning. d^_^b

EDIT:
Såg nu när jag kollade lite bättre att de skriver att man ska kontrollera tätskiktsleverantörens rekommendationer så jag ger mig. ;)

http://www.purus.se/upload/Purus%20Sverige/Produktdatabasen/Monteringsanvisningar/Golvbrunnar/MonteringROT_WEB.pdf

Redigerat:
Hej och tack för svaren,
Nej, det är ingen plast som syns på bilden - det är tätskiktet som är penslat på duken.

Nu är det dock så att jag tryckt dit ringen.

Duken veckat sig lite ovanför ringen. Jag antar att det belv så för att ringen gled upp några gånger då jag försökte få den på plats...

Har kollat och det går ändå ner gummiduk bakom klämringen....

Men det se rinte bra ut.....

Ny fråga.... Ska jag ta bort klämringen ( antar att jag får använda en avbitare försiktigt ) och prova på nytt och på så sätt bli av med vecket?

Eller är risken stor att duken skadas?

tacksam för allt stöd jag kan få :-)

Paul: även jag har gått över till Jafo
Svårt att säga hur du ska göra när man inte är på plats, kanske bäst att fråga en plattsättare om han kan komma dit och titta

Hej!
Har bifogat en egenmålad bild. Tror det beskriver detta bäst.

Grundproblemet är nog att brunnen skulle ha försetts med en förhöjningsring från början.
Klämringen låg sedan i positionen markerad på bilden först. Därför slutar också tätskiktsmebranset där.
Därefter trycktes klämringen på plats till följd att väven på gummiduken syns och har dessutom bildat ett litet veck,

Har dock kontrollerat noga runt hela brúnnen och man kan se att gummit går ner bakom brunnen helavägen.

Frågor:
- Vågar jag göra ett nytt försök att få bort vecket genom att ta bort klämringen och sätta dit en ny ?
- Eller Skall jag låta det vara som det är d.v.s. med synlig väv på gummiduken samt ett veck på densamma.?
- Eller ska jag pensla över tätskikt / fix eller "förstärka" med nåt annat ?

Andra kommentarer? Allt mottages tacksamt!

• brunn.GIF
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
En fråga!?

Vad har du för tätskikts system??

Alt nr1, Om det är så att du har ett rollbart tätskikts system så har man bara en brunnsmanchett.
Då kan man ha antingen den blåa eller den gula klämringen. Beroende på vad tätskiktleverantören rekomenderar.

Alt nr2, Är så att du har ett foliesystem som det kallas(alltså duk på väggar och golv)
Så har man först en brunnsmanchett på golvet och sen själva folieduken över.
Båda ska alltså ner i brunnen.
Då ska du ha den blåaklämringen. Är det så att man tvingat ner den gulaklämringen i alt nr 2 så kommer den troligtvis att vandra sej uppåt, för att den inte får plats!

Har du alt 2 testa att byta till en blåklämring. Den är lite minde än den gulaklämring.

Värt ett försök!

PS. vad menar du med förhöjningsringen??
Dom har väl inte "spacklat" upp på brunnen??

Hej kattis!
Jag har ingen förhöjningring men skulle nog ha haft det så här i efterhand.
Det är ett rollbart tätskikt från Bostik med Gummiduk och brunnen är en Purus.
Jag tror tyvärr att vecken delvis beror på att klämringen sitter för lite långt ner för att duken skall sitta bra.

Måste jag göra om allt från början eller tror ni det går att låta vara?

Även om det inte kanske kommer att vara godkänt ur försäkringssynpunkt (avsaknad av förhöjningsring) hur kan man göra för att försäkra sig om att det är tätt och förblir så?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.