Y
Yrrol: Såg bilder på en som hade grafitgrå klinker på golvet, och vitt på väggarna... sen hade de även målat taket grafitgrå. Det ihop med stjärnhimmel belysning så såg det ju ganska fräscht ut. Men, hur är det med att ha grått i taket? Sovrummet hade jag velat haft svart men hur är det i badrum? blir det lätt fläckigt? blir man deprimerad?
0 svar · 1,3k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: För oss som får dricksvattnet från Göta Älv finns aldrig brist. Det har ju t.o.m. talats om att göra en extra avtappning via borrad tunnel till Gullmarn för att hålla nivåerna i schack, men det har man backat på nu. När det är bevattningsförbud sommartid i Göteborgstrakten gäller det enbart egna brunnar även om kommunen aldrig upplyser gemene man om att det går bra att vattna
27 svar · 4,0k läst
blackadder
Osb
blackadder: Blir det bara tillräckligt många vattenskador i kök så.....
9 svar · 2,4k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Som jag tolkar dig så ska du skruva upp OSB i det befintliga taket och sedan göra ett nytt innertak en bit ner av gips som målas och då ska det väl inte vara några problem...
2 svar · 1,4k läst
T
tank77: http://www.byggahus.se/forum/badrum/161110-byggplast-innanfoer-gipsskivan-badrum.html
1 svar · 1,2k läst
M
MickeK: [citat] Plåtarna är ju för de spårade skivorna. Om man flyter in hela slangen i flytspackel så är dessa plåtar inte nödvändig. Om du trycker ner slangen i spår utan plåt och sen flytspacklar på så är ju bara kanske 30-50procent av slangen väl inbäddad i spackel vilket ju medför att resten av slangens yta ligger an mot spånskivan vilken inte ger någon värmespridning. Sen kan
8 svar · 10,1k läst
·
cederbusch
cederbusch: Bumpar min fråga igen och hoppas på ngn reaktion. Jag vill alltså veta lite om ev risk att inte isolera ytterväggar i badrum.
3 svar · 2,5k läst
U
umit: hej jag byggde en hellt ny badrum på 25kvm, satt 30'60 på väggarna, 60'60 på golvet och min platsättare tog ingen extra pengar.
2 svar · 1,2k läst
H
hempularen: Visst vore det bra med samma regler på sådana detaljer där det inte borde spela ngn. roll om det sitter kakel elelr matta på väggen/golvet. Men egentligen tycker jag att BKR reglerna är ganska tydliga, med få tveksamheter. De flesta som hävdar att det finns otydligheter som jag talat med har läst BRK reglerna och GVK reglerna korsvis och försökt kombinera regelverken, i syfte att
4 svar · 2,0k läst
A
alvinalvin: Squatter? Menar du en sådan där hål-i-golvet-toalett som man hittar i sydligare länder? Ja, det är ju en idé... Men jag är nog så konventionell att jag ändå vill ha en stol... Verkar inte finnas några låga vuxen-wc dock.
7 svar · 7,7k läst
S
Stockholmare: [citat] Jag menar man har ju redan lappat befintligt tätskikt under kaklet med plastmattan så hur farligt kan det vara att isolera ihop golvet med mattan igen! Att lägga på en gammal plastmatta skulle jag säga innebär en oändligt större risk... Men detta är inget jag själv testat utan bara hört andra som gjort, så inget jag rekommenderar till någon. Bättre att göra om hela skiten
14 svar · 13,0k läst
Milkshaken
Milkshaken: hehe,, verkar som en annan inte fattat svaret man ställde frågan i...:):) Stå på dig Staffan...:)
6 svar · 4,0k läst
V
v_skogh: [citat] Om det är en mindre butik, typ Bad & Värme finns ingen prutmån vill jag lova. Visst köper du ett helt badrum men inte på en eller två wc-stolar.
20 svar · 43,5k läst
K
kopparmyntet: För ca 6 1/2 år sedan flyttade vi in i ett Skanskahus och innan vi flyttade in så anmärkte vi på att lutningen mot golvbrunnen vid badkaret inte var rätt utan det samlades vatten bredvid golvbrunnen. kakelläggaren tog upp kaklet vid brunnen ca 50x50 cm och la om det,( jag var inte närvarande när kaklet lades tillbaka så jag hoppas att dom la nytt tätskikt), men frågan är om dom
0 svar · 2,2k läst
M
magnu: [citat] Tja, Jag kollade upp det för några år sedan. Fuktspärren var då typgodkänd tillsammans med kakelplattorna. Tätskiktstillverkaren rekommenderade mig att montera kakelplattorna. När man tänker på det tar det inte så mycket tid att kakla några plattor till. Dessutom behöver man inte vara så noggrann
25 svar · 7,7k läst
·
Azkel
Azkel: Tack myrstack. Den stosen du föreslog flyttar bara muggen 7mm men jag hittade en hos Purus som flyttar 18mm, det får duga. Tack även för länken om "Rak utv övergång klämringskoppling 15x15R", nu ska jag bygga vidare. :) Mvh / Azkel
2 svar · 1,7k läst
Misse
Misse: [citat] Mosaiken är av glas och den ser nästan ut som en isbit (den är inte "grön" alls men övriga färger finns där).
4 svar · 2,2k läst
·
S
Sixten08: I mitt förra hus så sänkte jag ner glespanelen så att den hamnade på samma nivå som golvbjälkarna. Sök på golvvärmen I glespanelen så hittar du detta förläggningsalternativ (uponor eller lk systems). Nackdelen är att du får 22 mm golvspån + flytspackel ovanpå. Jag har precis installerat golvvärmen där jag bor nu men då valde jag spårade spån och golvgips armerat med något
1 svar · 1,1k läst
M
mr_s_d: har ett stort badrum som inkluderar med tvättmaskin o torktumlare tvättbänk. tonåringar som duschar förjämmnan....funderar på sätta in en avfuktare... förslag på lämpligt fabrikat.....finns ju en massa på marknaden
0 svar · 2,0k läst
B
Borgen: Ido SevenD serien är bara 400mm djupa. Finns i vitt och svart. http://www.ido.se
2 svar · 7,6k läst
Maxpayne
Maxpayne: Tack för svaret, Japp jag har bara plast mattan på väggen fast det är nästan fyra lager med olika färger därför trodde jag att det enna ska vara tätskikt. men det kanske bara lim över lim i alla fall kan man koppla en sån till en vanlig vinkelslipmaskin?
6 svar · 3,2k läst
J
Jannez69: [citat] Tack för hjälpen!
2 svar · 13,2k läst
haavard
haavard: Javisst står det i BBR vad som gäller: "Dimensionerande mått som är lämpliga med hänsyn till tillgängligheten och användbarheten i rum finns i SS 91 42 21." Svaret i mitt första inlägg i denna tråden hämtade jag därifrån.
13 svar · 3,3k läst
J
Jan-Å: Det eviga dilemmat det här med att övertyga frun om livets nödvändigheter :) Tak är ju inget som ens branschorganisationer lr försäkringsbolag har några allvarligare åsikter om än så det är uppenbarligen inte nåt problem normalt. Hur mycket vatten kommer det att komma på råsponten då? som tak lr halv-vägg i en dusch med tonåringar så kan Du nog få problem men som tak i badrum
5 svar · 3,8k läst
A
byggare henke: ska räcka med bara lim. även limma listen.
7 svar · 5,8k läst
gadu^
gadu^: Ytterligare en lärdom, tack! Mvh// Janne
4 svar · 5,5k läst
G
gurupower: Jag har provat. Började med att lägga in ordern, men innan jag betalade så googlade jag och hittade precis som du skrev ett inlägg från villabloggen, Testade att klicka vidare ordern utan att mata in kreditkortsnummer osv i hopp om att det gick att ta det på faktura, men det gjorde det ju inte. Två dagar senare ringde det en tjej och jag konfronterade henne med info från villabloggen. Hur
2 svar · 1,9k läst
S
Stockholmare: Kan du inte be plattsättaren specificera timmarna då? Jag brukar alltid lista upp allt jag gör varje dag och minsta lilla rörmanchett på fakturan, för det ser bättre ut än att få en klumpsumma. Men som sagt ett sånt där jobb med dom plattorna borde ta 5 dagar ev. kanske 1-2 dgr extra men 100 timmar låter överdrivet!
25 svar · 2,2k läst
Blindnit
Blindnit: Vi är lite olika långa så blir väl inte helt perfekt hur man än gör men bra att ha en standard att skylla på ifall det blir klagomål ;)
3 svar · 1,9k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Kan bara instämma... d^_^b
11 svar · 3,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.