Hej.

Jag skall renovera badrummet och tänkte lägga vanligt 22 mm golvspån. CC 60 med CC 30 på kortlingar mellan bjälklaget. För någon dag sedan så läste jag en villa tidining om en badrumsrenovering där de hade använtt "godkända golvskivor". Vad är det för skivor, jag var helt övertygad att vanliga 22 mm golvspånskivor var godkända att ha i badrum.

Dessutom så hade de använt en "specialmass", för att tätta runt rörgenomföringar, som stelnade och blev hård. Vad är det för massa och vill man verkligen att den skall stelna och bli hård, vill man inte att det skall finnas lite rörelsemån mellan röret och golvskivan...

Det finns speciella fukttröga spånskivor V313 (P5) som bör användas (obs, bör inte skall) i våtrum.

Den där specialmassan skulle jag inte bry mig, du ska följa din tätskitksleverantörs monteringsanvisningar vilket brukar betyda att du skall använda deras rörmanschetter med deras tätmassa.

Ett tips är att läsa igenom BKR's BBV10:1 samt monteringsanvisningarna från din tätskiktsleverantör (när du valt det) noga.

Tack.

Specialmassan var applicerad innan man flytspacklade så den kan inte ha med tättskiket att göra eftersom den inte kommer komma i kontakt med det.

Jodå jag skall lusläsa den, hade hoppats på att få en firma att lägga tättskiktet (de la det i min tvättstuga) men de var inte intresserade om de inte fick göra kaklingen också. Och då jag inte jobbar i sverige så kan jag inte använda mig av rotavdraget så jag var inte jättesugen på att betala för kaklingen...

Men jag får se, har inte bestämt mig än... skönt att slippa men vet inte om pengarna finns...

Man vill nog inte ha rörelsemån mellan rör och golv, tätskiktet kommer att slitas sönder mer eller mindre.

Protte

Paul-Staffanstorp
Gladh skrev:
Tack.

Specialmassan var applicerad innan man flytspacklade så den kan inte ha med tättskiket att göra eftersom den inte kommer komma i kontakt med det.

Jodå jag skall lusläsa den, hade hoppats på att få en firma att lägga tättskiktet (de la det i min tvättstuga) men de var inte intresserade om de inte fick göra kaklingen också. Och då jag inte jobbar i sverige så kan jag inte använda mig av rotavdraget så jag var inte jättesugen på att betala för kaklingen...

Men jag får se, har inte bestämt mig än... skönt att slippa men vet inte om pengarna finns...
Den massan är nog mest tänkt som en tätning för att inte flytspacklet ska rinna ner i bjälklaget men den billigaste möjliga latexfogen fungerar utmärkt att täta med...

Anledningen till att de inte vill göra tätskiktet är nog för att de inte kan lämna garantier på den delen av arbetet när de inte fullföljer arbetet med kakelsättningen...
Ponera att du skulle råka fördärva tätskiktet när du själv kakelsätter badrummet och det sedan uppstår en vattenskada i badrummet... då är DE torsk ju...

Tänkte mest så du förstår anledningen till varför de nekat för jag skulle själv också nekat till detta av denna anledningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.