2 859 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Prima golv
Jag har tjära på betongen. Hur viktigt är det att avlägsna den innan man primar med Bostik primer 6000 för att sen flytspackla?
Vad kan det bli för konsekvenser om man primar på betong med massor av tjära?
Vad kan det bli för konsekvenser om man primar på betong med massor av tjära?
Redigerat:
Jag kan inte hålla mig längre Margareta och detta jag säger menar jag med all välmening.
Vad vi har läst så skall du driva ett ärende gentemot entreprenören. I det fallet så har du redan gått förbi den gräns där någon på ett internetforum kan hjälpa dig med. Du kan få råd här men i ditt fall skall du civilrättsligt ha expertutlåtande som visar på det du menar och vill ålägga entreprenören ansvar för. I det fallet väger ett utlåtande från någon här väldigt lätt. Vi må vara några stycken här som säkerligen besitter både kunskapen och hade kunnat ge korrekta utlåtanden men du bör istället nu lägga din energi på att med hjälp av din advokat ta in utlåtande från experter skriftligt.
Exempel på utlåtande som du bör ha vid förhandlingen är från tillverkaren (Bostik), ditt försäkringsbolag antingen från deras skadeförebyggare eller skadereglerare beroende på hierarkin och den besiktningsman som har slagit ner på badrummet för jag antar att ni har besiktigat arbetet efteråt? Du kan även begära in utlåtande från den branschorganisation som din entreprenör tillhör
MVH
Vad vi har läst så skall du driva ett ärende gentemot entreprenören. I det fallet så har du redan gått förbi den gräns där någon på ett internetforum kan hjälpa dig med. Du kan få råd här men i ditt fall skall du civilrättsligt ha expertutlåtande som visar på det du menar och vill ålägga entreprenören ansvar för. I det fallet väger ett utlåtande från någon här väldigt lätt. Vi må vara några stycken här som säkerligen besitter både kunskapen och hade kunnat ge korrekta utlåtanden men du bör istället nu lägga din energi på att med hjälp av din advokat ta in utlåtande från experter skriftligt.
Exempel på utlåtande som du bör ha vid förhandlingen är från tillverkaren (Bostik), ditt försäkringsbolag antingen från deras skadeförebyggare eller skadereglerare beroende på hierarkin och den besiktningsman som har slagit ner på badrummet för jag antar att ni har besiktigat arbetet efteråt? Du kan även begära in utlåtande från den branschorganisation som din entreprenör tillhör
MVH
Jag har påbörjat rättsligt åtgärd men för att vinna i domstolen behöver man bevis. Jag har foto som bevis men hittils koncentrerade jag mig enbart på väggar. Nu ser jag att underlag på golvet är är (kanske) inte heller rätt gjort. Det kan vara ytterligare bevis på fusk. Frågade om primer för att övertyga mig att jag är inte ute och cyklar.
Vi har besiktigat arbetet.
Vi har besiktigat arbetet.
Jag vet vad man behöver för att vinna en civilrättsligt process då jag själv är fastighetsjurist. Men fortfarande så säger jag att du så här långt gången i process bör ha en kontakt på Bostik, din besiktningsman + en kontakt på BKR alternativt GVK beroende på vilken som är aktuell.
Rådfråga dessa skriftligt så att du har utlåtandet att uppvisa vid rättegången eller förhandlingarna. Att få svar här kommer inte ge dig mer än du redan har tyvärr.
Rådfråga dessa skriftligt så att du har utlåtandet att uppvisa vid rättegången eller förhandlingarna. Att få svar här kommer inte ge dig mer än du redan har tyvärr.
Tyvärr så Bostik eller BKR, är inte så villiga att ge konkreta svar. De hänvisar till varandra. Bostik ger mig ett svar och en annan till hantverkaren. Från hantverkaren har jag fått svar från Bostik angående underlag på väggarna: om det är för besvärligt att ta bort färg och tjäran så det är fritt fram att rolla på tätskikt. Det är skriftligt med namn och underskrift.
Här är anledningen att jag egentligen inte ville ge mig in i diskussionen.
Bostik har gett svar och BKR likaså. De har uttalat sig allmänt hållit till dig när du pratat med dem men sedan efter diskussion med hantverkaren gett honom skriftligt expertutlåtande som styrker hans tillvägagångssätt. Det blir alltså enkelt för honom att hävda att han följt installationsanvisningar och uppfyller kraven hos BKR och försäkringsbolag. Så just på detta får du svårt att nå framgång i en process utan tingsrätten bör döma efter det skriftliga utlåtandet från Bostik.
Däremot kanske du når framgång om du har torrt på fötterna på andra fel eller skador
Bostik har gett svar och BKR likaså. De har uttalat sig allmänt hållit till dig när du pratat med dem men sedan efter diskussion med hantverkaren gett honom skriftligt expertutlåtande som styrker hans tillvägagångssätt. Det blir alltså enkelt för honom att hävda att han följt installationsanvisningar och uppfyller kraven hos BKR och försäkringsbolag. Så just på detta får du svårt att nå framgång i en process utan tingsrätten bör döma efter det skriftliga utlåtandet från Bostik.
Däremot kanske du når framgång om du har torrt på fötterna på andra fel eller skador
Just därför tittar jag efter vad mer som är fel och därför ställde jag frågan om primer för att veta om det är värd att spina på det vidare och skaffa en intyg, som du säger.
Klicka här för att svara