Badrum
hempularen: Det där med att det rinner dåligt i handfatet kan bero på att det samlats smuts/ hår etc i vattenlåset eller i bottenventilen. De sätts igen förvånansvärt snabbt.
byggankan: Nu hann vi både ta bort plasten och sätta dit skivor innan jag läste om att vi kanske inte behövde det. Så då antar jag att det enklaste måste vara att skruva bort skivorna i hörnen och dra in plasten och fästa på insidan av väggen och sedan sätta tätskiktet. Låter det riktigt? Hur fäster jag plasten på väggen bäst?
byggankan: Vi håller på att kolla på badrumsmöbler och jag tycker att de som har känts ok när man knackar på handfaten och drar i lådorna ofta kostat runt 30 000 och de som kostat under 10 000 har antingen varit väldigt små eller plastiga i handfatet och rangliga i lådorna. Vi har nu bestämt oss för att köpa från Kvik till badrummet och IKEA till duschrummet då de absolut känns som att de
slipperman: Ja, det hade nog blivit billigare. Nu åkte jag till en affär som hjälpte mig lösa problemet: 1 75/50x45 grader + en svart 50/32 bussning och så en plastnippel för 3/4'' slangen som passade i det inre bussningshålet samt en slangklämma = 260 spänn! Tack ändå!
Izabell: Tack för omtanke....Jag ser mitt badrum och allt damm omkring mig...Jag ger upp... om jag hade gott om pengar skulle jag aldrig påbörja detta projekt..... Just nu har jag lust att ta en hammare och slå sönder alla slarviga kakel på väggen...Ledsen ???? Kastat pengar.....
Raceman: Det är viktigt att du talar om för din målare hur du vill ha det. Han kan ju inte gissa sig till dina önskemål. Det finns olika tekniker som ger olika resultat.
Paul-Staffanstorp: Ärligt talat begriper jag ingenting av det du skriver... :blushing: LIP gröna ? Våtrumsgegga ? Pappersgrejer ? Bara att skruva upp, andra ska ha bricka ? Jag fattar inte vad du har köpt och undrar ju vem som sålt sakerna till dig... :x Det låter ju som att du har reglade väggar vilket innebär att man i normala fall skruvar upp LIP´s board (som är mer blå än grön)... 12,5mm på cc300
mpl: Hej, Har en Galassia Arke WC där spolknappen är trasig. Någon som känner till en återförsäljare i Sverige?
HenrikEng: [citat] Jag sätter dubbla reglar, 2st 170x45 brevid varandra. En under spånet och en som brunnen får stå på, känns mer rätt. Frågan är hur jag skall förankra dem bäst i mitt urtag.
Rödasilverminken: Tack för tipsen! Hade som sagt tänkt mig limma en "våtrumsskiva" på spånskivan.. men fick nyss reda på att iaf den skivan jag tänkt använda "Lux Elements" byggskiva för våtrum inte får användas på golv.. bara väggar! Deras katalog är missvisande när dom lägger skivorna på golvet.. detta är godkänt i skivan och katalogens hemlant tyskland men inte i sverige... Så nu har min
RobZombie: Hur är/var toastolen fastsatt i golvet? Skruvad eller limmad? Alternativt hur ser/såg det ut runt avloppsröret till toastolen? Spontant tror jag att om det läcker igenom tätskiktet i närheten av toastolen så är det via någon av dessa punkter.
cust3000: Tack, Paul och Jan, för er input! Det kommer före och efterbilder vartefter. :)
Jan-Å: Bra tank77, trodde nog den hörde hit och här passar den ju ovanligt bra också d^_^b:D
Marcus123: Vi har precis gjort klart vårat badrum på ca 4kvm. Kakelfirman flytspacklade, satte tätskikt och kaklade. Vi gjorde klart väggar och golv så för dom var det bara att komma och börja flytspackla och sätta tätskikt. Fick betala ca 29000:- för det och då är rot-avdraget klart. Detta inkl allt material som flytspackel, tätskikt, plattor mm.
Paul-Staffanstorp: Nu vet jag ju inte vad ni har bakom kaklet på väggarna men tänk på att om det är gips så ska den med bort så ni inte ödslar tid på att ta loss kakeln från skivorna först... Det är bara att slå hål genom på något ställe och sen sticka in händerna och slita som f*n så får man ofta med sig stora bitar med gips och kakel i ett... ;) Är det stenväggar bakom så är det bara en
KakelDanne: slipsats, som sagt. kan tätskikta efter ett par dar som jag skrev tidigare.
gadu^: [citat] Helt rätt, men anledningen till vägghängd är att frugan vill ha det enklare att städa...:| Toastolen står idag ungefär rakt ut från den vänstra (långa) väggen och ca 50cm från den korta väggen.. (hmm, låter konstigt men hoppas ni fattar).
tank77: Duschdörrar är endast stänkskydd, brukar stå i bruksanvisningen för olika fabrikat utav dörrar.
Maxpayne: Hej på er, Vi kommer och dela badrummet till en separat toa och badrum med inner vägg. Då undrar om man får använda stolpsko som ser ut så här: [bild] http://forumbilder.se/show.aspx?iid=b128201074333e4bb sen om man får det ska man borra i betong plattan för att skruvafast de i plattan? en kompis han gjorde så och tänkte kolla om det är rätt? Jätte tacksam
norrbottenstorpet: Om du är helt rookie på det hela (som jag också var för något år sedan) rekommenderar jag faktiskt, tro det eller ej, Geilias rörmockarskola. En dvd för 39 :- tror jag på Jula, som visar de enklaste grunderna i gör-det-själv-rörmockeri.
huggan: Håller med till punkt och pricka. Vi renoverade vårt badrum i år och det enda vi inte gjorde själva var att limma den nya mattan.
MathiasS: [citat] Man kan väl säga att det är ett standardknep bland halvdana inköpare i konsultbranschen. Det gäller att vara på sin vakt när man möter en sådan.
Paul-Staffanstorp: [citat] Mmm... visst blir det... Det är därför branschreglerna samt de som säljer plattor och annat material i branschen rekommenderar 13mm våtrumsskiva på cc300 istället för 6mm renoveringsgips på plyfaskivor... :rolleyes: Alla gör vi som vi själv vill i slutänden... ;)
Manhood: 195x45 Tror jag kör med 75 rör ändå, skruvlimmar konstruktionsplywood på båda sidor om bjälken.
Paul-Staffanstorp: Ibland kan det även vara snyggt att det skiljer i nivån faktiskt... beror på plattor/mosaik.