9 738 läst · 9 svar
10k läst
9 svar
Fresh Intellivent i Våtzon 1?
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Är det tillåtet att ha en fläkt i Våtzon 1? I badrummet vi håller på med finns det en gammal friskluftventil som jag hade tänkt använda och montera en fläkt i, men så kom jag och tänka på om det är tillåtet? Badkaret hamnar under, där vi också tänkt att duscha... Det som borde vara förmildrande är väl att den hamnar såpass högt upp och inte kommer att få nåt stänk på sig...
Vad tror ni?
Vad tror ni?
Produkter som diskuteras: "Intellivent"
Badrumsfläkt Intellivent S Fresh
Komplett frånluftsfläkt
1 719 kr inkl moms
Läs mer
Hittade lite text på nätet:
För vägledande installationer i våtutrymmen är badrummet indelat i zoner s.k. IP-zoner. För varje område gäller särskilda bestämmelser.
IP-zon
0: Den invändiga delen av ett badkar eller duschutrymme.
Kräver helt vattentät armatur i klass IP67 eller högre samt max 12V
1: Utrymmet ovanför bad- eller duschkar (max 0,6 m från duschhuvud).
Här krävs IP44 eller högre. Skall du montera en fläkt eller spotlight vid taket ovan dusch skall den vara minst IP44.
2: Minst 0,6 m utanför bad- eller duschkar. Armatur som är placerad lägst 1,5 m över golv får ha klass IP21, annars gäller IP24
3: Upptill 2,4 m utanför område 2 krävs lägst IP21. För armatur utförd i isolermaterial (ex.porslin) och som har en kupa som helt omsluter ljuskällan och i sin helhet är placerad 1,7 m över golv räcker IP20.
2 krävs lägst IP21. För armatur utförd i isolermaterial (ex.porslin) och som har en kupa som helt omsluter ljuskällan och i sin helhet är placerad 1,7 m över golv räcker IP20.
Alltså helt ok att installera en fläkt i vägg/tak ovanför bad/dusch som i ditt fall.
Kan rekommendera Intelliventen, lätt och smidig att installera och snygg/tyst.
För vägledande installationer i våtutrymmen är badrummet indelat i zoner s.k. IP-zoner. För varje område gäller särskilda bestämmelser.
IP-zon
0: Den invändiga delen av ett badkar eller duschutrymme.
Kräver helt vattentät armatur i klass IP67 eller högre samt max 12V
1: Utrymmet ovanför bad- eller duschkar (max 0,6 m från duschhuvud).
Här krävs IP44 eller högre. Skall du montera en fläkt eller spotlight vid taket ovan dusch skall den vara minst IP44.
2: Minst 0,6 m utanför bad- eller duschkar. Armatur som är placerad lägst 1,5 m över golv får ha klass IP21, annars gäller IP24
3: Upptill 2,4 m utanför område 2 krävs lägst IP21. För armatur utförd i isolermaterial (ex.porslin) och som har en kupa som helt omsluter ljuskällan och i sin helhet är placerad 1,7 m över golv räcker IP20.
2 krävs lägst IP21. För armatur utförd i isolermaterial (ex.porslin) och som har en kupa som helt omsluter ljuskällan och i sin helhet är placerad 1,7 m över golv räcker IP20.
Alltså helt ok att installera en fläkt i vägg/tak ovanför bad/dusch som i ditt fall.
Kan rekommendera Intelliventen, lätt och smidig att installera och snygg/tyst.
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Tyvärr så var detta färdiga hål tyvärr närmare där duschmunstycket hamnar än jag (ville) kom ihåg, så jag är osäker på om jag vill ha den där även om det är tillåtet då det ju bryter tätskiktet precis vid duschen, känns som onödigt... Visserligen kanske man kan dra tätfolien runt röret men ändå... Känns som lite onödig risk, så jobbigt är det ju inte att borra upp nytt hål i gammal liggande timmer...
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Nej jag vet, men är man dryga 190 cm så kommer vattnet rätt högt upp... Och ventilen är väl ca 2-2.1 över golvbjälkarna innan spån-flytspackel-klinkers... Jag kör hellre med hängslen OCH livrem..
Nu vet jag ju inte hur petterson79 har det med familj och barn, men min erfarenhet är att barn från väldigt tidig ålder och upp till runt 20 duschar på ett sätt som gör att hela badrummet är zon 1, inte minst taket så nåt hål skulle inte jag ha så nära om det är träväggar oavsett hur fläkten är klassad.Bezt skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Precis sån familjesituation som du beskriver...och det är därför jag ska sätta fläkten längre bort...Jan-Å skrev:Nu vet jag ju inte hur petterson79 har det med familj och barn, men min erfarenhet är att barn från väldigt tidig ålder och upp till runt 20 duschar på ett sätt som gör att hela badrummet är zon 1, inte minst taket så nåt hål skulle inte jag ha så nära om det är träväggar oavsett hur fläkten är klassad.
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Ändrade planer, kommer att ha en separat dusch och badkar, så det kommer ju inte att bli speciellt mycket duschande i badkaret utan bara i nödfall... Då borde väl nästan fläkten kunna sitta i det gamla hålet tycker jag. Blir lite bökigt att få till ett nytt hål då det kommer fönster och grejer längre bort på väggen...
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Frågor om Fresh Intellivent Sky montering och kallras.
Ventilation -
Varför behövs minst 200mm kanal till fresh intellivent sky?
Ventilation -
Fresh Intellivent SKY - max flöde vid konstantdrift?
Ventilation -
Ta upp hål för ventilationsrör till Fresh Intellivent sky
Lösvirke & Timmerhus -
Fresh intellivent 2.0
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus