Mikael_L
Hej.
Vi drar RiR i vägg och ska ha en dusch eller badkarsblandare sen.

Men det är just det som är kruxet, vi har inte entydigt lyckas bestämma oss för dusch eller badkar.
Det kanske t.o.m är så att nu med barnen små = badkar, sen dusch ... tja ... :x
Vilken höjd skulle du sätta blandaren på då?

Eller är det omöjligt att kombinera/kompromissa?

Förövrigt har jag snokat rätt på följande standardhöjder för blandare och tvättställ:
Duschblandare: 1100mm golv/centrum blandare
badkarsblandare: 700mm golv/centrum blandare
Tvättställ: 850mm golv/överkant handfat

Stämmer dessa höjder enligt dig?

Tja, om man som jag har en ganska kort fru som klagar på att tvättställ, duschblandare mm sitter högt, så kan man ju passa på när man bygger nytt badrum att sätta det lite lägre än normalt.

Redigerat:
Ola78
Vi har en kombinerad badkars/duschblandare. Den sitter på 700 och det är lite för lågt när man duschar i badkaret. Hade jag gjort om det hade jag nog satt den på 900-950 ungefär, då kan man även använda blandaren om man inte vill ha badkaret utan att den blir allt för låg. Handfatet Är ganska lagom att ha på 850.

Krilleman
95 - 100cm är ett bra mått, funkar för dusch och funkar för bad med en omkastare och en extra pip! Standard på rotningar i lägenheter är 100. Och då just 100 och inte 110 för förberedelse för badkar!

b8q skrev:
Tja, om man som jag har en ganska kort fru som klagar på att tvättställ, duschblandare mm sitter högt, så kan man ju passa på när man bygger nytt badrum att sätta det lite lägre än normalt.
Om man har en kort fru men är lång själv då...?

Mikael_L
Kanonbra med lite snabba och goda svar. :)

Jag kunde givetvis helt själv provat att sätta blandaren på någon höjd som jag själv trott på som en lagom kompromiss.
Men min tanke med att fråga var att ta reda på om det finns några knep eller standardmetoder/standardhöjder.
Jag antar att extra pip är en sådan finess.

Jag har provat lite med måttbandet och tycker att 95-100cm ungefär känns helt acceptabelt som höjd för duschblandaren. Det får bli den höjden då. Känns bra.
Tack så mycket för svaren.

Ja det kanske flyter in fler idéer så jag får väl se om jag ändrar mig. :)

Förresten, utlopp till duschslangen, ovansidan eller undersidan?
Åsikter...

Krilleman
Undersida, om du någon gång vill ha badkar, då monterar du omkastaren på R15 gängan på duschblandaren och en pip som går ner i badkaret!

Uppåt om du vill ha takdusch utan ful rörbit från undersida och upp

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.