3 611 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Ritning på rördragning?
När man anlitat en rörmokarfirma som varit i badrummet och dragit vattenledningar i väggen, skall dom då göra en ritning över detta så man vet vart dom är dragna? anledningen till att jag undrar är att för att jag tycker den firma som varit hemma (nämner inte firmanamn här) har dragit väldigt oproffesionella, dom har dragit ifrån nederkant på en vägg diagonalt tvärs över hela väggen och över en dörr och så ner till en varmvattenberedare, drar man verkligen diagonalt över väggen? på motsvarande sida av väggen finns hallen där min tjej tänkt satt upp några lampor och ett sminkbord, det blir ju fruktansvärt svårt för oss att veta hur vattenledningen går i väggen när dom inte dragit rakt efter golvet och fint, gör man verkligen så här?
Jag kan/vågar inte uttala mig om det professionella eller inte.xenon666 skrev:
Men i vilket fall vill man ju ur en aspekt ha så korta rör som möjligt, och därmed på diagonalen i vissa fall, och det är för att varmt vatten ska komma fram så snabbt som möjligt.
Men jag har tyvärr ingen koll på ifall det finns regler eller kutym över diagonala dragningar.
Vi har dragit om i stort sett alla vattenledningar i vårt hus, det rör sej inte om några jättelånga sträckor men förutom där dragningen styrs av var i taket hålet upp till bostadsvåningen togs upp så är all rördragning gjord så att rören är raka och följer tak eller golv och dragning från golv till tak och tvärtom är alltid gjord i ett hörn. Finns inga diagonalt dragna rör någonstans vare sej till vatten eller golvvärme.
Jo men kan ju ganska dyrt för plånboken om man sätter en skruv eller spik i vattenledning, därför skulle ju jag ha velat haft efter golv eller tak och rakt så man har koll på vart dom är istället för diagonalt tvärs över en vägg, men men skulle väl ha sagt till om det före, men man tror ju dom som jobbar med detta tänker på att man kanske vill ha saker på väggen, jag hoppas inte dom drar mina kromade utanpåliggande rör diagonalt över väggen också för att det är kortaste vägen 
Klicka här för att svara