Tjena
Vi ska köpa en jacuzzi till vårat nybygge.
Har en ivt värmepump med kombiberedare på 200l, hur mycket varmvatten får man ut av en sådan ca?
Finns ju allt från 300l till 650l badkar och man vill ju helst kunna fylla det med varmvatten :)

//Marcus

Läs på beredaren det står säkert vad varmvatten behållaren är på, sen kan du räkna själv 50 grader i beredaren och kanske 40 i badet. Går det inte att pucha upp tempen i beredaren med knapptryck ? Sen finns det ju badbar med temperaturhållning.

Paul-Staffanstorp
Jag är inte superinsatt i detta men när jag för den del år sedan satte in vårt stora hörnkar så fick vi tipset att byta från 200 till 300 liters beredare för enligt rörläggaren är det tydligen så att när du börjar ta av varmvattnet så fylls det automatiskt på kallvatten som sänker temperaturen på kvarvarande vatten i tanken vilket gör att det inte är lika varmt på slutet...

Idag är jag tacksam för att vi gjorde det för det kan ändå hända om man badar för nära inpå att sedan ett par stycken ska duscha så finns inget varmvatten kvar...

Så att klara ett hörnkar på en 200 liters beredare är jag mycket tveksam till...

Vissa värmepumpar har en funktion för extra varmvatten. Temperaturen i beredaren höjs tillfälligt för att ge högre kapacitet.

Men man har väl betydligt högre temp i beredaren än 50 grader. Ställ upp den till c:a 80 så ökar ju varmavattentillgången betydligt. Kolla bara så att du har en blandarventil efter beredaren. Man får inte skicka ut mer än 55 grader till tappställena på grund av skållningsrisken.

Kjell

Antar att TS har bergvärme/jordvärme och ställer man då upp varmvattentempen för högt så får man dåligt COP. Man brukar oftast sätta in en el-beredare i serie om man inte har tillräcklig volym på beredaren i/till VP:n.
Skulle tro du klarar fylla ett standard kar med vatten (lite beroende på önskad badtemp) och får bada lite längre i väntan på varmvatten att duscha i.

200 liter brukar klara av att ge c:a 260 l med bibehållen temp.

Tackar för svaren
Hur mycket "badvatten" får man på 200l 65gradigt vatten??

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.