4 221 läst ·
27 svar
4k läst
27 svar
Blir detta badrum rätt byggd?
Angående ångspärren, borde du inte låta den sitta kvar? Kan bli problem med läckage i väggen mellan angränsande rum och våtutrymmet.
Det var mest den byggplasten som sitter mot ytterväggen jag tänkte på..Ardexsmitten skrev:
Har läst och förstått det såhär. Om man har en tätskikt som man målar/rollar dit så har den inte så bra skydd mot fukt genomträngning. Då skall bygplast bort och anslutas till tätskikten på sidorna.
Men jag har ju tätskikt folie matta. denna är helt tät och då behöver man inte ta bort plasten. Men ska ändå öppna upp för att sätta i kortlingar o reglar. Frågan är ju då? ska jag bara lämna kvar det som finns kvar utan att tejpa och täta den igen. Eller då bara helt enkelt skjära bort det.. Jag vet inte om jag har lust och försöka trixa ihop den i hörnen med tätskikten.
Det här är en allmän fråga, känns relevant i detta sammanhang. I ett trähus, hur säkerställer man att väggar och golv inte rör sig i förhållande till varandra? Tätskikt, rollat med armering eller folie, kan ju inte ensamt hindra de rörelser som uppstår trä-mellan-trä. OK, det finns en homogen "kaka" i golvet, samt humidboard i väggarna, men konstruktionen bakom är ju 100% i trä. Allt rör sig genom årstiderna.
Finns det verkligen inget krav i byggnormerna att man skall "låsa" väggar mot golv, tex genom en vinkelregel i plåt?
Finns det verkligen inget krav i byggnormerna att man skall "låsa" väggar mot golv, tex genom en vinkelregel i plåt?
Tätskiktsfolie håller tätt även när den är sträckt. Det finns en viss elasticitet i den som gör att den inte spricker när det rör på sig.Consensus skrev:Det här är en allmän fråga, känns relevant i detta sammanhang. I ett trähus, hur säkerställer man att väggar och golv inte rör sig i förhållande till varandra? Tätskikt, rollat med armering eller folie, kan ju inte ensamt hindra de rörelser som uppstår trä-mellan-trä. OK, det finns en homogen "kaka" i golvet, samt humidboard i väggarna, men konstruktionen bakom är ju 100% i trä. Allt rör sig genom årstiderna.
har kört fast lite..
Vad ska man göra nu? Som ni ser på bilden.. så är det plankgolv 28mm tjockt.. Kvar det är inte stora biten.
Men om jag kapar dessa jäms med sneväggen på badrums sidan så vill ju inte brädorna ha kvar nån bärande regel på den sidan. Kan jag lämna dessa? och köra golvspån resten och sen flytspackla över detta? dessa kommer ju att vara ca 6mm ovanför golvspån nivån. Känns skit och behöva fuska nu när man gjort allt så grundligt
Vad ska man göra nu? Som ni ser på bilden.. så är det plankgolv 28mm tjockt.. Kvar det är inte stora biten.
Men om jag kapar dessa jäms med sneväggen på badrums sidan så vill ju inte brädorna ha kvar nån bärande regel på den sidan. Kan jag lämna dessa? och köra golvspån resten och sen flytspackla över detta? dessa kommer ju att vara ca 6mm ovanför golvspån nivån. Känns skit och behöva fuska nu när man gjort allt så grundligt
Det är ju badrum så man vill inte råda fel kanske. Men jag förstår inte riktigt hur Du menar? och vad som är problemet? det Du skrev är inte helt begripligt för mej så det kanske är lika för övriga och därför fick Du inga svar.
Det är väldigt svårt och förklara.. hmmm men ska prova.Jan-Å skrev:
Om du ser på bilden ovanför..
Det man ser på bilden är dörr öppningen (fast utan karm just nu). det till vänster i bilden är hallen med sitt plankgolv. Du ser att dom passerar den snea innerväggen och slutar inne på badrummets bjälklag. Det verkar som om plankorna hamnat där först sedan har man snickrat dit den inneväggen.
Men om jag kapar plankorna som går in på badrumssidan så vill detta skapa problem i hallen..
Är i alla fall sugen på att göra ett undantag och lämna kvar det lilla ytan under flytspacklet
Oki, då tror jag att jag fattar. Så spångolvet möter plankgolvet och sen flytspacklar Du ovanpå det? Jag är ju inget proffs på det här men i ditt läge skulle jag göra lika som Du och då se till att flytspackelkakan blir tillräckligt tjock ovanpå plankorna, armeringen borde väl göra att det håller.
Ja det var precis så jag tänkte.. det blir ca 20mm flytspackel och armering.Jan-Å skrev:
Kanske bara kan skruva fast plankorna lite extra så som gåller sig stilla.
Det andra jag satt och fundera på nyss var.. Jag kan ju ta ner gips taket i källaren och montera en 45x195 regel precis under väggen. Då blir det ju stabilt .. men det blir ganska mycket jobb av det hela
Klicka här för att svara