Vi har totalrenoverad (entreprenör) vart badrum (ca 3m2).Förutom bakfall och andra diverse fel så finns det ca 22st Bom-kaklar på väggen.Det hörs klart och tydligt.
Min fråga är - finns det en gräns för hur manga Bom-kaklar man far ha?
Entreprenören vill åtgärda det men hur?
Hur går det för tätskicktet? Om han skaffar nya kaklar är det samma brännig han far tag i?

En fraga till som kan bli intressant för oss-Fanns det en svart primer på 60tålet?

T
Ja, om det är bom på plattorna så är det lätt att byta ut mot nya utan att skada tätskiktet. Att få tag i samma bränning behöver inte vara svårt om badrummet är gjort nyligen.

Förr använde man tjära som är svart bakom badkaren för att skydda mot vatten och fukt.

tack för svaret
varför jag frågade om det fanns svart primer på 60tålet är att mitt badrum var just målad med tjära där badkaret stod.entreprenören påstår att han ha tagit bort tjäran och det svarta som syns är således den svarta primern.
Enligt tillverkaren går det inte att rolla en fuktspärr på tjära eller tjärrester för den fastna inte på ett sådant underlag.

heroneous skrev:
tack för svaret
varför jag frågade om det fanns svart primer på 60tålet är att mitt badrum var just målad med tjära där badkaret stod.entreprenören påstår att han ha tagit bort tjäran och det svarta som syns är således den svarta primern.
Förstår jag dig rätt nu: Entreprenören hävdar att när badrummet byggdes på 60-talet, så strök man först ytorna med en svart primer. Därpå strök man de primade ytorna med tjära.
Entreprenören hävdar vidare att han nu har skrapat/mejslat bort tjärskiktet och lämnat kvar det underliggande primerskiktet?
Om detta är rätt uppfattat så låter det som total bullshit i mina öron. Dels tvivlar jag på påståendet att det skulle strukits en primer först, jag tror nog att man strök tjära/asfalt direkt. Detta är dock bara vad jag tror, en fackman kanske vet bättre. Men framför allt så tror jag inte på att man skulle kunna avlägsna ett tjärskikt utan att samtidigt bearbeta bort ev.underliggande primerskikt. Ett tjärskikt tar man väl bort med diamantslipskiva eller renoveringsfräs, och då bearbetar man ner i underlaget lite grand.

Du har förstått det rätt.Jag undrar om det överhuvudtaget fanns en svart primer på 60tålet.

T
heroneous skrev:
Du har förstått det rätt.Jag undrar om det överhuvudtaget fanns en svart primer på 60tålet.
Nej, det är bara TS som tror att det är primer men i själva verket är det tjära!

Eller något sådant......:S

T
Eller så gör man det själv om man nu är så misstänksam.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.