Undrar lite över en sak jag kom att tänka på när jag höll på att sätta upp väggarna i mitt badrum. Är det okej att sätta upp vanligt gips bakom våtrumsgips i våtzon 1 (30 cm utanför duschdörren) samt mot yttervägg? Kan inte hitta något på BKR's hemsida om att det skulle vara fel. Tänkte på att vanligt gips är billigare än våtrumsgipset samt att gipset trots allt hamnar bakom det skyddande lagret + tätskiktet. Jag behöver nämligen slå upp dubbelt lager gips på väggarna (90 cm från duschen) för att "nischen" där duschpanelen kommer sitta på ska bli bra (enkelgips på reglar). Inne i duschen kommer jag att ha dubbelt lager med våtrumsgips.
 
Redigerat:
Du sätter OSB/Plywood där istället.
 
Okej, finns det i samma mått, alltså 13 mm? Så det är alltså fel att sätta upp dubbelt lager gips? Reglat upp 30 c/c på väggarna.
 
Du behöver ju inte dubbelt våtrumsgips i duschen heller, finns inga vinster med det.
Kör OSB, Plywood eller i värsta fall spån så har du en stadig vägg.
 
Det finns nog inte i det måttet. Men som jag tolkat reglerna så skall du inte ha "kartonggips" överhuvudtaget i våtzon1.

Hela grejen är att så länge ditt tätskikt håller måttet så splear det ingen roll med kartongips. Men nu förutsätter man att du kommer att få läckor i tätskiktet. Och då är kartongips osedvanligt olämpligt som material. Om det nu ligger bakom våtrumsgipsen så hjälper inte det, om det läcker så kommer läcka att nå fram till kartongen.
 
Stefan N skrev:
Du behöver ju inte dubbelt våtrumsgips i duschen heller, finns inga vinster med det.
Kör OSB, Plywood eller i värsta fall spån så har du en stadig vägg.
Nej inga vinster, men tänkte med tanke på att jag endast har enkelt lager våtrumsgips i nischen så blir det perfekt om jag har 2 lager på sidan om denna. Då skulle väggarna liva jämnt och jag bara skulle behöva sätta fix och kakel.

Det finns nog inte i det måttet. Men som jag tolkat reglerna så skall du inte ha "kartonggips" överhuvudtaget i våtzon1.

Hela grejen är att så länge ditt tätskikt håller måttet så splear det ingen roll med kartongips. Men nu förutsätter man att du kommer att få läckor i tätskiktet. Och då är kartongips osedvanligt olämpligt som material. Om det nu ligger bakom våtrumsgipsen så hjälper inte det, om det läcker så kommer läcka att nå fram till kartongen.
Ahh okej då förstår jag. Ja såklart förutsätter ju försäkringsbolagen att man KOMMER att få läckor, vad annars? Det lär ju även klassas som ett dolt fel om det skulle uppkomma en vattenskada i badrummet senare om man har flyttat och sålt kåken.

Då jag vill att väggarna ska liva jämnt så får jag nog köpa några våtrumsgips till och sätta upp, då jag annars måste ta ner allt gips i våtzon 1 och sätta dit OSB eller dylikt och då försöka fylla upp så att skivorna kommer i samma nivå vilket är ett himla bök för att få det bra.

Tack för snabba svar!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.