Trots bra förarbete med har vi lyckats anlita en byggare som inte kan sitt jobb. Det blev fel fall (se annan tråd om fallet: http://www.byggahus.se/forum/badrum/167903-bakfall-vad-goer-man.html)
Efter mycket strul gör han nu om fallet men nu undrar man ju över tätskiktet i resten av badrummet. De använder ardex duk och de målar på där det är tegel/puts bakom. Enligt ardex ska det gå att täta mot duken men jag undrar hur det går mot det som de målat på?
Titta gärna på bilderna ni som har bättre koll! tror ni att det kommer fungera? Eller ska man stoppa byggaren?
- Tacksam för bra byggforum och villaägarnas rådgivning...
Efter mycket strul gör han nu om fallet men nu undrar man ju över tätskiktet i resten av badrummet. De använder ardex duk och de målar på där det är tegel/puts bakom. Enligt ardex ska det gå att täta mot duken men jag undrar hur det går mot det som de målat på?
Titta gärna på bilderna ni som har bättre koll! tror ni att det kommer fungera? Eller ska man stoppa byggaren?
- Tacksam för bra byggforum och villaägarnas rådgivning...
är det källare? eftersom dom använder 8+9?
Nej det där är nog svårt (omöjligt) att få till...
är det inte källare så säg till att du vill se tätskiktet Tricomduken INNAN dom skarvar ihop, även om det går en dag extra.
Får dom fram HEL duk så kan man skarva ihop med SK12 remsa och gummi men då måste fler plattor bort.
Tricom duk ska användas på skivkonstruktioner, 8+9 i källare med tillskjutande fukt (den är svart / brun)
Nej det där är nog svårt (omöjligt) att få till...
är det inte källare så säg till att du vill se tätskiktet Tricomduken INNAN dom skarvar ihop, även om det går en dag extra.
Får dom fram HEL duk så kan man skarva ihop med SK12 remsa och gummi men då måste fler plattor bort.
Tricom duk ska användas på skivkonstruktioner, 8+9 i källare med tillskjutande fukt (den är svart / brun)
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Hhmm... ja det ser ju onekligen inte bra ut och att skarva ihop tätskikt på väggen när de slitit bort gipsen också ända upp till kakeln blir ju väldigt svårt...
Jag kan ju inte Ardex system men Nino brukar ha bra koll så jag hade litat på honom...
Jag kan ju inte Ardex system men Nino brukar ha bra koll så jag hade litat på honom...
Badrummet ligger på entreplan. På ena sidan är en bärande vägg med tegel/puts och resten är uppreglat. Jag ska först prata med ardex i morgon för att få lite mer formell bekräftelse innan jag pratar med byggaren. Hoppas att han lyssnar...
Det jag inte kan fatta, är att det är så otroligt vanligt med felaktiga fall, sånt som upptäcks först när tätskiktet är på.
Det KAN inte vara svårt att testa/mäta fall när man är klar med gjutning/flytning och INNAN man lägger på något tätskikt.
Har sett missar på just fall i massor av badrum och det är mig obegripligt
Det KAN inte vara svårt att testa/mäta fall när man är klar med gjutning/flytning och INNAN man lägger på något tätskikt.
Har sett missar på just fall i massor av badrum och det är mig obegripligt
Jag har pratat med ardex som var mycket trevliga och tillmötesgående. I morgon kommer de ut och ska titta på badrummet tillsammans med mig och byggaren... Byggaren blev inte glad men han har sagt att han ska följa deras rekommendationer... Fortsättning följer...
Lider med dig då jag själva råkat ut för samma och där la de nytt klinkersgolv för att få till fallet.
Men även detta misslyckades de med då klinkersen lossnade.
byggfirman/kakelsättaren som utförde jobbet godkände inte att man enbart bytte golv.då man inte kunde garantera tätskiktet så hela skiten fick tas bort dvs väggar och golv.
Men även detta misslyckades de med då klinkersen lossnade.
byggfirman/kakelsättaren som utförde jobbet godkände inte att man enbart bytte golv.då man inte kunde garantera tätskiktet så hela skiten fick tas bort dvs väggar och golv.
Ardex rekommenderade att riva allt och börja om... Idag pratade jag med byggaren igen som menar att han är så trött på oss att han inte orkar ha med oss att göra längre, vi letar ju bara fel...
Men han föreslår faktiskt att han ska anlita en annan auktoriserad byggare som får komma och rätta till felen. Då verkar det ju som att han försöker ta ansvar i alla fall. Kom att tänka på att man måste kolla hur det blir med garanti och byggfelsförsäkring dock... Visst borde min byggare vara ansvarig och det är han som får ta det om det blir strul igen?!
Men han föreslår faktiskt att han ska anlita en annan auktoriserad byggare som får komma och rätta till felen. Då verkar det ju som att han försöker ta ansvar i alla fall. Kom att tänka på att man måste kolla hur det blir med garanti och byggfelsförsäkring dock... Visst borde min byggare vara ansvarig och det är han som får ta det om det blir strul igen?!