F
Forbo: Kanon, tack
8 svar · 9,5k läst
B
Blandarkungen: [bild] Mora fix finns som 160 & 150cc
21 svar · 35,5k läst
·
J
Jan-Å: Vad har Du för typ av hus? alltså är det träbjälklag, träregelverk eller betong? Var i huset har Du badrummet? i bostadsvåning ovanpå källare? i källaren? på övervåningen? Ett badrum i källaren på ett betonghus är mindre känsligt för vatten än ett på övervåningen i ett hus med träbjälklag och spångolv, helt avgörande i ditt fall skulle jag nog säga.
2 svar · 6,2k läst
wrang
wrang: Kör med LED-spotlights så funkar det. Tex http://www.ledbutik.se/dimbar-lysdiod-vitlackerad-paket-leddownlights-inkl-trafo-p-61.html
1 svar · 2,1k läst
Ardexsmitten
Ardexsmitten: Vojma, näe, inte med denna produkt. På något vis har Ardex lyckats få till det. Fogen härdar tydligen bättre i tjocka lager än tunna, för det var inga problem att få bort fogen från plattorna. Fogen bär väldigt bra redan vid första tvätten. Den enda skillnaden i förfarandat, jämfört med normal fog, är att man inte ska blanda till och lägga ut för mycket åt gången.
3 svar · 6,1k läst
Nusnäs
Nusnäs: Hej Spax, det jag tycker du kan fundera på är hur du ska ansluta torken - fast anslutning eller stickkontakt, om du vill kombinera torken med ett element för uppvärmning av rummet och hur många handdukar du tänker dig att ha hängande samtidigt. Senaste badrummet jag renoverade fick en kombinerad tork/element i "granit" med plats för 4 handdukar och med fast anslutning, men jag har även
3 svar · 2,2k läst
Lindgrenski
Lindgrenski: Plastgallret tas bort och används inte om du ska ha klinkers.
5 svar · 2,4k läst
·
L
LillaMini: Tack för alla svar! :) Känns som att det är säkrast att köra med våtrumsmatta vid den framtida badrumsrenoveringen då... På tal om det, någon som vet om man kan blanda tillverkare av våtrumsgolv och vägg?
8 svar · 4,2k läst
J
Jan-Å: Jag har nyss gjort precis just det, sänkt taket i källarbadrummet för att dölja ftx-rör, v/a och golvvärmeslang. Jag har iofs inte frågat nån hur man ska göra och har betongbjälklag men jag använde vanligt gips som målas med våtrumsfärg och jag har inte använt vare sig plast eller isolering. Spirorören går ju i garderober och innanför täckskivan vi kylskåpet utan isolering så
2 svar · 1,8k läst
7310070025302
7310070025302: Tack för tipsen. Duschdraperi borde jag ha tänkt på, det funkar alltid. Tror det ordnar sig i alla fall. Har hittat en duschvägg som går att få med uttag för rörgenomföring. Målet är som du gissade – att dra in vattnet bakom tvättstället och vidare in i duschen, för att undvika väggenomföringar inne i zon 1. Plan B får bli dold röranslutning för duschblandaren.
2 svar · 3,3k läst
·
A
ankan_84: Nej tyvärr
2 svar · 2,3k läst
A
T
tank77: [citat] Har varit på studiebesök på Lipfabriken i Nørre Aaby på Fyn och då frågade jag ägaren som även var den som visade runt på fabriken om man kan tvätta ut pigmentet som vissa förståsigpåare tror. Och då sade han att det handlar om vilken mängd fukt som tillförs fogen som spelar in huruvida vilken nyans fogen får och man kunde inte tvätta bort pigmentet. Särskilt känsliga
13 svar · 3,5k läst
B
Blandarkungen: Det finns en del lösningar liknande FM Mattsson Ebro flexi Takdusch som man kopplar på valfri badkarsblandare, finns från Gustavsberg, Mora, Grohe, Hansgrohe, Oras etc.. Sen har Tapwell den mest kompletta lösningen, Tapwell T22-VM7200.
1 svar · 2,7k läst
A
Amatörbyggaren: Jag tackar för komplimangen Jan-Å, men så ordentlig var jag inte, ingen latex alltså, däremot plast i tak och väggar
8 svar · 1,6k läst
nikasp
nikasp: Sådana där dörrar ar faktiskt otroligt bra. Man frigör mycket yta och det är ju extra viktigt i små utrymmen. Jag hade helt plötsligt plats för en torkställning när det behövdes istället för att boka upp en kvadrat helt.
9 svar · 4,8k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Det är ju jättesvårt att bedömma om det är värt besväret eftersom det är plånboken som styr i slutänden...och ifall man kan göra det själv eller inte... [citat] Nej nej nej... inte fästa den genom tätskiktet... !! Det finns speciella sättstöd som man kan använda och lägga en rätbräda mellan och väga in och sen sätter man första skiftet mot denna.
19 svar · 6,1k läst
J
Jan-Å: Frågor om avlopp och vatten är det en rörmokare Du behöver få dit om Du inte kan kolla upp det själv med hjälp av frågor här. Hur är av loppet och vattnet draget i badrummet idag? varifrån kommer rören? hur mycket plats är det vid toastolen? Går det tex att flytta toastolen framåt så kan man kanske låta avloppet från övervåningen ansluta till det avloppet. Generellt är det
4 svar · 4,2k läst
mexitegel
mexitegel: Jaha, se där. Man lär sig nått nytt varje dag. Surfade lite just och hittade 16 mm bockfjädrar men de verkar vara till alupex. Finns på rinkaby - vet inte om de funkar till koppar??
3 svar · 5,3k läst
B
Blandarkungen: [citat] Det där duschsetet stöter jag på ibland på hotell, och jag kan säga att jag hatar det duschandtaget. De har dessutom utrustat glidern så man inte kan byta ut till vilket handtag som helst. Strålen är riktigt dålig, VARNING.
10 svar · 11,9k läst
nino
nino: jag undrar hur många badrum som har skadats av att siliconet bottnat? tror personligen inte att det är värst många men jag vet inte... någon som vet?
16 svar · 5,9k läst
jarlen84
jarlen84: [citat] Ja regeltexten är ju en hjälp, men sen måste även du känna att lösningen du valt är den bästa du kunde åstadkomma med vad du hade att "jobba med". Så sätt röret med väggenomföring där det är minst risk för vattenbegjutning (kanske inte rakt bakom badkaret. Men blandarrören kan du ju dra ut där. Beror ju också på om du tänkt köra dolt eller utanpåliggande.
14 svar · 3,7k läst
J
jonpet1963: Kan berätta att varmluftspistol och en vass kniv löste problemet.
1 svar · 1,1k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] ...och spricker det så syns det tydligt genom plastmattan... ;)
13 svar · 2,6k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Jag pratade med LIP´s tekniska säljare idag och visade bilder och nämnde vad som uppstått och det visade sig att han hört talas om att detta skett vid några tillfällen tidigare också. Problemet ligger i följande tydligen... Hinkarna staplas på pallar och eftersom det är plasthinkar så kan det bli så att när chaufförer staplar andra pallar ovanpå dessa och sedan kör så blir det
4 svar · 2,3k läst
F
Forbo: Du kan nog räkna med att det är samma produkt det där... men du får fråga i butiken.
1 svar · 2,1k läst
B
Blandarkungen: Nu har du inte skrivit hur stort ditt badrum är men en ljusramp över sepegelskåp med vanliga 10w spots så brukar det räcka med att kompletera med en allmänbelysning kring 60w. Men tumregeln kring vanliga spots i tak kan hjälpa till även när man funderar kring annan belysning: "· "12v system med 20w lampor räkna med 1 lampa/m². 230v med 50w 1lampa/2 m²." Så om du har 6st 12v/10w plus
1 svar · 1,3k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Det ska fungera enligt tillverkarna i alla fall... http://www.design4bath.se/page16.php
3 svar · 1,1k läst
Ola78
Ola78: Det inte att det är godkänt med kartongklädd golvgips längre, ej heller med kartongklädd gips i våtzon 1 men däremot i våtzon 2. Men om man tittar här kan man ha en godkänd skiva över spånskivan http://www.thermotech.se/download/18.76396c6112aa7b11f928000553/Golvkonstruktioner_med_golvv%C3%A4rme.pdf dock har jag aldrig sett icke organisk golvgips. Men majoriteten av badrum med
3 svar · 1,4k läst
C
corre: Jag köpte in sista flytspacklingen (10mm och rättning av fall) samt golv+väggmatta+tillbehör och jobbet. Gick på ~9kkr efter ROT för 6m2. Han la ~14h totalt tror jag
7 svar · 18,7k läst
G
Glada torparen: Jag löser mitt likartade problem med en annan tvivelaktig lösning. Eftersom jag har krypgrund så flyttar jag ner varmvattenberedaren dit, kopplar ihop alla PEX RiR där och bygger in allt i en isolerad låda. Varmvattenberedaren var ändå för liten och dumt placerad. Eventeullt drar jag ner någon läckagedetekteringssensor dit. Känns lite sådär, men rotar man i gamla hus är det väl
6 svar · 4,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.