9 979 läst ·
8 svar
10k läst
8 svar
IP-klassning på LED-belysning i badrum
Jag vill sätta in LED-belysning i taket i mitt nya badrum, men jag hittar ingen med högre IP-klass än IP 20. Som jag förstått det så innebär det att den är petsäker för föremål större än 12 mm och det är väl inget problem i taket men att den inte alls är skyddad för vattenstänk. Jag tror dock inte att man behöver förvänta sig speciellt mycket stänk i taket.
Nu är ju LEDar lågspänningsutrustning (max 46 V på de drivkretsar som jag sett) , så ur säkerhetssynpunkt kanske inte det är något problem, men man brukar ju rekommendera minst IP 21 på lampor i taket.
Är det någon som vet (inte tror) vad som gäller?
Nu är ju LEDar lågspänningsutrustning (max 46 V på de drivkretsar som jag sett) , så ur säkerhetssynpunkt kanske inte det är något problem, men man brukar ju rekommendera minst IP 21 på lampor i taket.
Är det någon som vet (inte tror) vad som gäller?
Enligt föreskrifterna är allt över 2.25 räknat som oklassat område och därmed godkännt för ip2X. Villket i teorin gör det möjligt att använda en armatur med IP20Raceman skrev:
Redigerat:
Det verkar som om Hide-a-lite 1206 och 1208 LED är kallvita (6000 grader Kelvin). Jag vill ha en varmvit (2900-3000 grader Kelvin), men om det är OK med IP2X över 2,25 m så har jag ett bra alternativ i Xerolight Yabba 3W LED som dessutom är riktningsbar och har IP 20. Jag tror inte att det kommer särskilt mycket vatten upp i taket och är det inte så dessutom att bestämmelserna om vilken IP-klassning som man ska ha på olika ställen gäller enbart för utrustningar som har en spänning över sådär 50 V.
Ok, ser nu att de gamla reglerna tydligen är EU-anpassade (eller något sådant) men fortfarande gäller anmärkningen om dusch placerad i taket. Men det är det kanske inte är så många som har? Du har väl inte det bjurel?Per72 skrev:
Frostat glas och stor spridning. Men IP44 och "varmvit":
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=154747324
/Göran
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=154747324
/Göran
Klicka här för att svara