5 072 läst ·
14 svar
5k läst
14 svar
gypsum eller våtrums-gips?
Halloj!
Håller på med badrummet och fick riva ner två väggar med puts för att det satt lite för dåligt!
Ena väggen är mursten och den andra är blåbetong.
Min fråga är då vad ni tycker, putsa upp väggarna med Gypsum + putsnät eller använda någon typ att våtrumsgips?
Vilka fördelar/nackdelar ser ni med dom olika metoderna?
En till sak, dom andra två väggarna har jag låtit putsen vara kvar på för där va det ingen "bom" men vågar man lita på att kaklet hänger kvar i puts från 1948? (det satt kakel på innan också)
Tacksam för svar! =) MVH /Jeppe
Håller på med badrummet och fick riva ner två väggar med puts för att det satt lite för dåligt!
Ena väggen är mursten och den andra är blåbetong.
Min fråga är då vad ni tycker, putsa upp väggarna med Gypsum + putsnät eller använda någon typ att våtrumsgips?
Vilka fördelar/nackdelar ser ni med dom olika metoderna?
En till sak, dom andra två väggarna har jag låtit putsen vara kvar på för där va det ingen "bom" men vågar man lita på att kaklet hänger kvar i puts från 1948? (det satt kakel på innan också)
Tacksam för svar! =) MVH /Jeppe
Jag hade också en tanke på att gipsa men en kompis som är murare/plattsättare tyckte det va dumt att dra in gipsskivor men det lockar ju helt klart, dock så är väggarna bakom brutalt ojämna så jag vet inte hur smidigt det är att limma då?
Testade dock gypsum i köket och det va iofs väldigt smidigt. hmm, jobbigt det är med många alternativ
Testade dock gypsum i köket och det va iofs väldigt smidigt. hmm, jobbigt det är med många alternativ
Redigerat:
Måste man inte vänta ett bra tag innan man får lägga tätskiktet då? Är mest pga av tidsbrist jag vill använda gypsum (har bara en toalett i lägenheten nämligen) =)oskis 123 skrev:
Två dagar om du lägger vanligt putsbruk enligt vår murare, om du kör värmefläkt hela tiden. Dock gäller det tunnare skikt där nät inte behövts.
Gypsum och nät körde jag själv, putsade 50mm och satte tätskikt efter 36 timmar.
Gypsum och nät körde jag själv, putsade 50mm och satte tätskikt efter 36 timmar.
Det låter riktigt bra! Blev det bra eller?LAINE skrev:
Känns som det är det som lockar mest nu med tanke på att väggarna är så ojämna, har bara lite erfarenhet av gypsum men det känns som det är riktigt bra "bett" i det!
Gypsum gick det bra med, gäller dock att ha flyt då den torkar snabbt. Blanda inte enligt deras anvisining, den blandningen blir alldeles för torr och bökig att jobba med. Blanda till något lösare konsistens än vanligt sandspackel. Dra på vägen och efter någon timme kan du dra med spackel över ytan så slipper du slipa.
Det är inte kalkputs, har varit kaklat tidigare. Men idag gick jag lös med bilmaskinen och körde ner all puts för att vara på den säkra sidan
En fråga om själva utförandet: Väggarna är som sagt riktigt ojämna, kan man kasta på gypsum i alla ojämnheter för att släta ut väggarna lite innan man skruvar upp putsnätet och putsar till hela väggarna med gypsum, vad tror ni om det?
En fråga om själva utförandet: Väggarna är som sagt riktigt ojämna, kan man kasta på gypsum i alla ojämnheter för att släta ut väggarna lite innan man skruvar upp putsnätet och putsar till hela väggarna med gypsum, vad tror ni om det?
Visst kan du göra så. Efter att ha läst tråden vill jag bara tillägga att jag aldrig skulle få för mig att tätskikta en yta putsad tjockt med gypsum efter endast någon dag (oavsett om man forcerar torktiden med fläktar). Det är viktigt att först kontrollera att putsen är ordentligt uttorkad. Gypsum är inte direkt någon snabbhärdande produkt. Följ de riktlinjer som tillverkaren anger om du inte kan kontrollera att putsen är ordentligt uttorkad.Morlow skrev:Det är inte kalkputs, har varit kaklat tidigare. Men idag gick jag lös med bilmaskinen och körde ner all puts för att vara på den säkra sidan![]()
En fråga om själva utförandet: Väggarna är som sagt riktigt ojämna, kan man kasta på gypsum i alla ojämnheter för att släta ut väggarna lite innan man skruvar upp putsnätet och putsar till hela väggarna med gypsum, vad tror ni om det?![]()
Bland snabbhärdande produkter kan nämnas Codex NC 366 Max. Produktens konsistens påminner om en hybrid mellan gypsum och vanlig puts, d v s den är enklare att arbeta med än vanlig puts men inte fullt lika lättarbetad som gypsum. Dock är produkten dyr. Även Ardex 950 kan nämnas i sammanhanget. Även den produkten är dyr.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden