Badrum
Krilleman: Många stor-stockholms rörfirimor fixar det med totalentrepenad i mån av tid... Du borde nog vända dig till några större firmor inte, fixar-rör-kalle-i-huvudstaden HB! Du kan även ta in offerter av byggföretag! Dom kontrakterar rörisar i sin tur... Allt har sitt pris!
JOW: Ja, jag vet inte hur andra bygger, men man sätter ju fast väggen i golvet, och golvet sitter fast i bjälklaget? Vad missar jag?
johan_paz: såg att det finns en belysningavdelning, startade en tråd där ist.
Jan-Å: [citat] Det är mina söner, har Du inga såna? ;) nu vill jag ha kön och ålder på hela din barnkull! :D:P
johan_paz: Måste säga att de är ett snyggt badrum :) undrar lite om takhöjden? och vad de är du har ovanför duschkabinen, en förhöjning?
nino: Enl. BKR: utrymmen med endast wc samt tvättstuga ska ha tätat golv samt 50mm upp Men när det gäller källare är det ju lite annorlunda, har du isolerad betongplatta som är rätt utförd och inte har tillskjutande fukt då ska det tätskiktas, är det ett gammalt hus så kan du skippa tätskiktet ( ev. remsa mellan golv vägg om någon vägg är trä/skiv vägg)
tompa_70: Klart det funkar med golvvärmerör och elvärmekabel. Se bara till att inte lägga dom ihop eller för nära varandra så att elkabeln kan "bränna" på plaströret.
JF.: Har gett mig på att foga stavmosaiken men de blir inge vidare. Fogarna blir ojämna i djup och inte tillräckligt snygga i mina ögon. Plattsättaren som har satt mosaiken har inte varit speciellt nogrann så stavarna tandar en del, gör detta att de är svårare att foga kanske? Är det någon som kan beskriva lite lätt hur man ska gå tillväga för att få fina fogar? Tack på förhand!
PCLarsson: [citat] Har inte vågat gå fullt ut, d v s jag är väl lite feg som amatör:blushing: Vet inte, men det känns lättare att skacka fallet i hörnan för hand. Och vill ju ha ett mindre fall utanför hörnan och ett större fall innanför.
sir_daniel: har både och :) tar några bilder med det tänt ikväll
Pellegrino: Vår besiktningsman noterade vid vår överlåtelsebesiktning inte bakfall. Det enda han noterade i badrummet var förhöjda fuktvärden i en träram ovan golv på en kakeluppbyggnad som badkaret är nedsänkt i. Träramen sitter innanför kakeln, mellan kakeln och badkaret. I övrigt noterades inga förhöjda fuktvärden i badrum eller angränsande rum. Avs träram rekommenderade
sankaboy: Tänkte använda Fibo-trespo skivor som sätts direkt på reglade väggar. Hur ska jag göra bakom uppviket av mattan? Räcker det bara med att kortla eller borde jag ha gips eller WAB-skiva bakom? Nedan bild är från Fibo Trespos monteringsanvisning. [bild] Ska man ha något tätskikt under mattan?
cederbusch: Lånar också tråden lite. Jag hade tänkt spika råspont bakom gipset, nu när man får det. Men eftersom jag ska måla tätskiktet följer jag måleribranchens våtrumsregler. Och i de så anses naturligtvis att träbaserade material i väggar är olämpligt. Ligger de efter i sina regler tro?
largab: Vår tvättstuga är ganska stor, ca 3.5*8 meter. Toan är ca 0.9*1.6 innermått. Står mot en betongvägg. Inbyggnadsstol med cisternen på baksidan (mot ett "maskinutrymme med fjärrvärme och centraldammsugare). Hittade 2 bilder som visar litegrann. mvh
emmanicke: Tack för svaren, det kan ju vara snyggt med en nisch att ställa saker på. ärdet någon större prisskillnad??
Krilleman: 160cc är en svenska standard som absolut inte är fölegad, kommer att finnas kvar länge! 150cc har gjort framsteg och säljs allt mer, men det innebär inte att det skulle vara problem. Jag sätter aldrig dit en 150cc blandare om det ej är föreskrivet eller kund önskar det. 160cc kommer att finnas kvar!
Paul-Staffanstorp: [citat] Känns lite så kanske... eller så är inte hålen alls tänkta till detta utan bara något som bildas av verktyget när den gjuts... ;)
margareta7: Jag tycker att utbildning och diplom borde vara obligatorisk för alla byggaren som jobbar mot betalning. Man betalar för tjänst och vill att det blir rätt utfärd. När jag läser BKR:s regler så står där: 12. REGLERNAS KRAV 12.2 Arbetsutförande Vid entreprenader krävs för godkänt arbetsutförande enligt Branschreglerna, BBV, att företag/näringsidkare inom plattsättningsbranschen
petersson79: Ändrade planer, kommer att ha en separat dusch och badkar, så det kommer ju inte att bli speciellt mycket duschande i badkaret utan bara i nödfall... Då borde väl nästan fläkten kunna sitta i det gamla hålet tycker jag. Blir lite bökigt att få till ett nytt hål då det kommer fönster och grejer längre bort på väggen...
kimmo_thn: Blev faktist för nyfiken.. Detta står i VVS företagens Teknikhandbok Tvättställ 850mm. Sen på bilden med mått så ser man 550mm CC på avloppsröret som går in i väggen Sen ska vatten anslutningen vara placerad på varsin sida av avloppet med av stånd 80mm alternativt 100mm ovanför om man vill ha vattenrören intill varandra
xenon666: Jo men kan ju ganska dyrt för plånboken om man sätter en skruv eller spik i vattenledning, därför skulle ju jag ha velat haft efter golv eller tak och rakt så man har koll på vart dom är istället för diagonalt tvärs över en vägg, men men skulle väl ha sagt till om det före, men man tror ju dom som jobbar med detta tänker på att man kanske vill ha saker på väggen, jag hoppas
Maggy: Har köpt en Biltema duschvägg då de sålde ut för ett antal veckor sedan... 595kr tyckte jag att den var värd! Skulle montera ikväll men stötte på patrull. Hittade en bild här på Byggahus.se som beskriver problemet rätt bra. Problemet är att lutningen mot brunnen (som är innanför väggarna) gör att golvet inte är plant där den halvrunda listen som dörrarna går i skall stödja
tank77: Ta en tumstock och mät avståndet ifrån karmen till ytterkant på kaklet sedan åker du till brädgården och köper salningslist eller utfyllnadsfoder som har ditt mått eller så ber du någon på brädgården att kapa ner listen till lämpligt mått. Köp även vanligt foder 43mm eller 56mm vilket som. Sätt utfyllnadsfodret en cm in på karmen och sedan fodret en cm in på salningslisten.
Jan-Å: Jag har iofs bara satt duschvägg och där satte jag listen från golvet och uppåt men den listen var lika hög som duschväggen. Är det stor skillnad i höjd på listen och dörren? I så fall skulle jag sätta listen på mitten av dörren om det inte finns fästen alt hål i dörren som visar var listen hamnar? Kakel + våtrumsplatta + spånskiva? låter inte som nån optimal grund för en
Paul-Staffanstorp: [citat] Den massan är nog mest tänkt som en tätning för att inte flytspacklet ska rinna ner i bjälklaget men den billigaste möjliga latexfogen fungerar utmärkt att täta med... Anledningen till att de inte vill göra tätskiktet är nog för att de inte kan lämna garantier på den delen av arbetet när de inte fullföljer arbetet med kakelsättningen... Ponera att du skulle råka
Consensus: Har du metallfixtur i väggen? Då kan det sitta vattenrör i speciella "öron" som avslutas med täckbricka och mutter på utsidan. I vilket fall som helst drar du väl om ledningarna och pluggar hålen.
Paul-Staffanstorp: Man reglar upp en låda runt modulen...
margareta7: Just därför tittar jag efter vad mer som är fel och därför ställde jag frågan om primer för att veta om det är värd att spina på det vidare och skaffa en intyg, som du säger.