Jag upplever det som irriterande när vattnet smattrar på den tunna metall plåten som utgör sil för golvbrunnen. Problemet torde ligga i att plåten är för tunn och ligger och vibrerar i den fastmurade ringen plus att hela ringen vibrerar som ett högtalarmembran eller vad tror ni?

Är det någon mer som upplever detta som irriterande? Hur har ni gjort för att lösa problemet?

Såg en golvbrunnsil på Bauhaus som nog var 2-3mm tjock jämfört med de 0,3-0,5mm som en standard sil är. Enda haken var att den kostade 700 pix. Men om det löser problemet är det ju klart värt det... (lite nervöst att köpa i spekulation å så hjälper de inte)

jag skulle nog vara mer nervös över att få loss den gamla ramen utan att skada tätskiktet. Vi har brunnar med lite tjockare plåt (har dock inte kostat 700, kolla fler ställen). Och upplever inget oljud.

Men en enkel lösning på problemet borde kunna vara att ordna dämpning mellan den lösa plåpten och ramen.

prova först med ex. eltejp. Den kanske inte sitter så länge i den miljön, men om den funkar så kan man kanske sätta dit några duttar med silikon, som får torka innan du lägger tillbaka plåten.

Man måste ju så klart ha den lösa delen i samma diameter... Bra ide med lite silikon, det måste provas :)

T
Herregud, vilket i-landsproblem:wow:

Halkskydsmatta? Den dämpar.

tank77 skrev:
Herregud, vilket i-landsproblem:wow:
Och det är inte 1 april ;)

Kan tillägga att jag upplever exakt samma sak när jag är hos min bror och duschar. De har ett nyrenoverat badrum där golvbrunnens platta ligger lös och det smattrar något djävulskt när man står och duschar. Ljudet förstärks ju dessutom av den resonans som finns i en glasduschhörna. Man kan ju tycka att plåten antingen suttit fast bättre, via någon snäppanordning eller att det fánns ett lager gummi/silikon under som dämpar smattret.

/S

Tag ut sillen och dra ut den i nedre kant med en avbitare. På 3 ställen. Dra ut det lagom mycket. Precis så att man ska trycka in den med lite våld. Det blir tyst och ni sliper kladd med silikon eller annat.

Sätt foten på brunnen så blir det tyst snabbt, enkelt och billgt

Testade med silikon och det funkar inte något vidare. Man vill ju inte kladda för mycket så att det sticker upp.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.