Jag bor på våning 3 av 3 i ett flerfamiljshus byggt på 50-talet (bostadsrätt). Jag ska nu demontera en radiator i badrummet för att kunna riva ut gammal plastmatta och puts innan nytt tätskikt och kakel ska på plats.

Det jag undrar är om jag kan ta bort radiatorn utan att tömma ut systemet..?

Jag har bifogat bild på kopplingen och en gammal ritning där man kan ana hur ledningarna är dragna.

Väldigt tacksam för hjälp, står i valet och kvalet om jag ska göra detta själv eller anlita en rörmokare :)

/Philip

• radiator.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • radiatorritning.jpg
    Skapa konto
oftast räcker det att stänga termostaten upp så håller det tätt
ner brukar det finnas ett lock att öppna och i där finns det spår (kommer inte ihåg om det är 6kant eller spår) för att stänga nedre röret

Jag bifogar även en närmare bild på den nedre kopplingen.

Nino: Ser det ut att vara en koppling som går att stänga?

• radiator2.jpg
    Skapa konto
Hej...
Nej, det finns ingen avstängning på den returventilen, och rörstumpen ur vägg är för kort för att kunna komma åt med frysmaskin. Då återstår bara om det finns stamventiler att stänga, annars tappa av värmesystemet. Bor du på översta våning behöver inte så mycke vatten tappas av...

Vad är inkommande och utgående vid en sådan här koppling? Är inkommande vid temostaten, eller tvärt om?

Vid termostaten.

Jag löste det hela genom att stänga av stammen som radiatorn satt på (hittade den i källaren) och lossa på radiatorn. Vattnet i radiatorn tömde jag ur i en hink och så pluggade jag rören. Känns bra att jag bor på översta våningen.

Vad jag förstår så måste systemet luftas när jag sätter tillbaka radiatorn (alt. handdukstork). Tror ni det räcker att göra det lokalt på just den radiatorn som jag sätter tillbaka?

Ja, ibland kan det funka.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.