Hejsan!!! Ska renovera badrummet och då ja själv länge har sökt runt och undrat hur mycket det skulle kosta att renovera badrummet, så ska jag nu dela med mig lite av en offert så andra får en prisbild... storleken på rummet är 6m2 Golv och 22m2 vägg

1 st dusckabin Arrow
1 st handdukstork (vattenburen med elpatron)
1 st tvättställsblandare
Byte avlopp
Nya vattenrör förkromade
Toalett ifö 6860
Hafa möbel med spegel
Eroderligt material o arbete för komplett installation av ovan nämnda artiklar.

summa vvs 47000:-
varav arbetskostnad 21000:-

Spackling vägg
Flytspackling av golv
Montering värmegolv
Montering tarkodry tätskikt golv och vägg
Montering klinker golv
Montering kakel vägg
Fogning samt mjukfogning
Målning tak och lister

Offerten inkluderar material till ovan med följande noteringar:
Tätskikt Tarkett Tarkodry
Golvvärme heatcom
Kakel vit blank vågig 25x40 299Kr/m2
Klinkers svart 15x15 399kr/m2

summa plattsättare 62.300
arbetskostnad 27.600

Upptagning golv och del av vägg för omdragning vatten & avlopp
Ny gips vägg
Foder+list
Återställning av golv och vägg för kakel och klinkers
Ny el
Inkoppling bel+övrig komplettering för färdigställt badrum
pax fläxt

summa el/bygg 46.500
arbetskostnad 32.000

summa totalt 155800- Rotavdrag på 40.300 = 115.500:-

Har ni några synpunkter ?????? Kommer in fler offerter....

Mycket intressant!
Vilken del av landet gäller det?

Jag reagerar på 2 saker. Det första är förkomade vattenrör. Det tyder på att du tänker dig utanpåliggande rör. Fundera på om du inte borde satsa på dolda rör istället. Troligen ökar då kostnad för bygg med upprivning av vägg. Men VVS borde kunna bli något billigare, dels kostar kromade rör mer än PEX rör i rör. Dels är det enklare att dra Pex rören i väggen än att få till en snygg utanpåliggande dragning.

Det andra jag reagerar på är att golvvärmen ligger under posten plattsättning. Det är ett behörighetskrävande elarbete att lägga ut golvvärme, din plattsättare riskerar hypotetiskt 1 års fängelse om han lägger golvvärme, visserligen har ingen blivit dömd på de premisserna.

Hejsan tack för svar!!!!!!!!

Huset ligger i Värmland.. Billigt??? Dyrt??? Normalt?????

okej bra synpunkt hade ja inte ens tänkt på men blir ju snyggare utan rören utanpå väggen också, de ska ja prata med killen om så han får räkna på...

Är de inte bara inkopplingen av golvvärmen som elektrikern måste fixa för själva läggningen får väl vem som helst göra????

Är de inte bara inkopplingen av golvvärmen som elektrikern måste fixa för själva läggningen får väl vem som helst göra????

Jag trodde samma sak, vi funderar på att lägga in värmegolv själv. Jag vet även många som har gjort det...

Hittade iaf den här texten på Elsäkerhetsverket: http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Din-elsakerhet/Hem-och-fritid/Golvvarme/

Vet inte om det inkluderar all golvvärme dock..

Gällande offerten kan jag inte säga något om rimligheten, men jag är så glad att vi ska göra hela badrumsrenoveringen själva, och att vårt badrum är mindre än ditt. det är verkligen mycket pengar, men jag tycker helt klart att det är värt det.

Förläggning av golvvärme är behörighetskrävande.

Rent praktiskt så är det kanske inte rocketscience att lägga golvvärme. Men det finns några fallgropar. Vissa fabrikat måste hållas borta från brännbart material, andra får läggas direkt mot spånskiva ex. Det är oerhört viktigt att slingan inte någonstans ligger för tätt då brinner den av, ett inte helt ovanligt fel. Men även detta är olika fabrikat lite olika känsliga för. Om den då läggs av en person som saknar förståelse för el och brandsäkerhet, utan som bara följer instruktionerna, och som kanske just den här gången råkar få lägga ett annat fabrikat än vad man är van vid osv..

Det finns fler möjliga fel än de jag räknat upp.

Det är sådana "avvikelser" som skapar olyckor.

Dessutom så får man inte glömma att slingan skall isolationstestas före och efter läggningen, och de instrument som behövs för det har oftast bara elfirmor.

gjerman skrev:
Hejsan tack för svar!!!!!!!!

Huset ligger i Värmland.. Billigt??? Dyrt??? Normalt?????

okej bra synpunkt hade ja inte ens tänkt på men blir ju snyggare utan rören utanpå väggen också, de ska ja prata med killen om så han får räkna på...

Ganska normalt pris.

Angående golvvärmen så är det bara elektriker som för lägga och koppla in den.

Angående utanpåliggande vs dolda vattenrör så är min åsikt att utanpåligande kanske inte är så snyggt men installationen är betydligt enklare och säkrare. Så det är tveksam om dom billigare pexrören väger upp extra arbetskostnaden för jobbet med att fälla in allting (tänkt på att det blir mer jobb för snickare och plattsättare så den tiden rörläggaren sparar försvinner i princip).

Intressant sitter just nui värmland och väntar på offert på ett bad rum som är 2,6m x1,7m, hel kaklat med värme golv, jag återkommer när jag fått min offert

Hej igen tack för inläggen:-)

Ska höra med firman varför de är plattsättaren som lägger in golvvärmen får ja se vad jag får för svar..
Sen en fråga till, den andra firman som va och kolla badrummet han tyckte inte jag behövde golvvärme för pannrummet ligger precis under så golvet är skapligt varmt ändå. NI som har golvvärme har ni erat på jämnt??? och ni som inte har blir de kallt med klinkers utan golvvärmen ??? Enl han så hade han golvvärme men att den aldrig var på.....

Sen har jag fått höra att försäkringsbolagen vill komma bort ifrån rör inne i väggarna att de är därför man lägger rören utanpå väggen nu förtiden??? Ska ringa mitt bolag under veckan och kolla alla fall...

Okej Wendla det blir intressant och höra vad din offert blir... Är det också en totalrenovering????

gjerman skrev:
NI som har golvvärme har ni erat på jämnt??? och ni som inte har blir de kallt med klinkers utan golvvärmen ???
Är ju så personligt hur man vill ha det.

Har golvvärme, rummet under har en temp på ca 20-23c så fort golvvärmen är av känns klinkern iskall. Har den alltid på 24c (inte helt korrekt mot moderjord) men jag tycker det är sååå skönt. :cool:

Golvet torkar snabbt, och helt underbart att gå barfota. d^_^b

Det hela beror ju på om slingan ska användas som värmekälla eller inte. Klinkers har ju tex även förmågan att uppfattas som kalla fast den egentligen inte är så kall, i jämförelse med golvtempen i ett angränsat rum. I övrigt som andra också säger så är det behörighetskrävande att förlägga slingan också och det beror främst på krav från fabrikanter i o m att dom lämnar så pass lång garanti samt att denne behöriga firma har ett protokoll som ska fyllas i och signeras samt kopieras så att fabrikanten har en kopia på det just för garantin.

Har iofs vattenburen golvvärme men den är på när det behövs dvs merparten av året i det här klimatet :)

Nu har jag fått en offert av en annan plattsättare alltså samma vvvs och snickare..

Denna offert va ca 8000 tusen billigare... Men han kör med Mapei folie (duk?)

och den andra med tarkett tarkodry. är de ngn som vet ngt om dessa vilken som är bäst och så. Men ändå de handlar ju om 8000kr och Mapei skulle tydligen var fullt godkänd???

Nu är badrummet klart med en kostnad på 108750 kr när allt va klart med allt smått runt omkring som hyllor och skåp hängare och toa hållare...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.