Jag har en duschhörna med klinkersgolv och vattenledningar som kommer upp genom golvet. Det är ju inte tillåtet att göra så nu, men det var ok när badrummet gjordes.

Min fråga är om det finns någon smart lösning för att bättra på skyddet där? Som det är nu så är den genomföringen rätt exponerad när man står och duschar och jag tänkte höra om någon med liknande problem har gjort någon smart lösning för att hindra/minska exponeringen.

Du skulle kanske kunna bygga nåt "takliknande" som stoppar stänket. Helt enkelt fästa nån sorts kakelkonstruktion ovanför och överrören med fix så att det inte utsätts för lika mycket vatten uppifrån. Se dock till att det är öppet i botten så att det luftas och inte möglar. Kanske lite udda lösning, men jag tror att det kan bli svårt att få till nåt utan att sabba tätskiktet.

AXS
Skulle låta det vara, bäst om det är cirkulation runt och så ser du lättare om det skulle bli någon läcka.

Möjligen sätta någon manschett några cm upp på röret, men det känns inte helt nödvändigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.