Badrum
nino: Hej Sätt hela badrummet först, även bakom nichen, även golvet, ställ dit den och kakla även den
kimmo_thn: [citat] Ok.. det var gott och höra.. då vet man lite vad det kan kosta om man ska ha en plattsättare till jobbet
steppen7: Beror ju helt på ytan, om du behöver en push eller shunt, hur tjock slang du har råd att lägga (tjock slang=färre slingor=lägre kostnad men högre golv). I vårt nybygge fick vi följande pris, som dock inte alls är representativt då det var ocker i kalkylen: Komfortslingor: 17500kr Vattenburet 12mm slang på två slingor utan shunt/push: 32000kr Båda gäller 10kvm. I vattenburet står
Niclas Jonsson: Röris har kopplat inkommande vatten fel. Bra. Då kan ni hoppa över användandet av dessa blå stavar. Finns ingen anledning att öka andelen kemikalier i vårt avloppsvatten. Städa då och då istället.
hempularen: Nej, följer du de rekomendationer som ges ut av branschorganisationen BKR så skall det fungera. Enkelt uttryckt så skall det vara vara ett foliebaserat tätskikt. Regelverket behandlar även stabiliteten på bjälklag och golv under plattorna. Huvudfrågan är om ditt träbjälklag är stadigt, och uppfyller normala byggnormer för hållfasthet och nedböjning. Gör det inte det så funkar
Krilleman: Ibland blir man ju bara alldeles varm i kroppen när man vet att man har en stabil berggrund med krypgrund ovanpå som det aldrig kommer uppstå problem med! d^_^b Det var bättre förr!
Benny_o_Lina: Fick frågan ang. vår kaffemaskin här på jobb också av oroliga kollegor.. Dock ingen fara med den maskinen vi har för det var inte i den sorten dom hade satt fel kopplingar.. men enligt leverantören så skulle varje person få dricka 7 kannor kaffe per dag och per person för att det skulle vara någon "risk" för att få i sig för mycket blyhalt..
mangew: Undrar vad marknadspriset i er stad är för att göra yt samt tätskiktsarbeten i ett badrum. Vi har ett badrum 4m2 stor golvyta, ca 18m2 stor väggyta. På golv ska vi ha matta (butikspris ca. 450:-) på väggarna kakel som vi redan köpt. Det vi tagit offert på är alltså att göra tätskikt på vägg, sätta upp kakel (fix/fog) samt lägga matta på golv inkl. ca. 4m2 matta á 450:-. Inga
kimmo_thn: [citat] Jag ska ju ha konstruktionsplywood mellan plast och tätskikt.. Fast jag har ju skurit en del i plasten så den är inte helt 100% tät längre.. frågan är om man ändå ska ta bort det och ansluta till tätskiktet
nino: http://ardex.se/files.aspx?f_id=48461 Länk till Ardex broschyr om badrumsrenovering
Upe: Kolla upp lite angående IFÖ och deras relationer till försäkringsbolag då det gäller deras inbyggnadsfixturer... MVH UP
Upe: Du klarar det inte med 10 cm du behöver en inbyggnadbox med skvallelrör om du ska bygga enl. säker vatten
Krilleman: Känns spontant inte som det ska behållas... lägg upp en bild!
Garberg: Tror inte att det är huvudkranen som inte är tillräckligt öppnad. Inget annat i huset har tryckproblem. Då borde det väl inte vara kranen eller?
btg308: Sedär, vi köpte en billig Svedbergs på K-Rauta i höstas och har inte känt nån lukt än. Vi hade kanske tur. :-)
jarlen84: [citat] Jag sökte precis på samma fråga och som det verkar så räcker en JFB som täcker hela huset. Om man inte har någon JFB så "räcker" det med bara badrummet på den nya, men det känns onödigt att installera så.
pinebar: Det kan väl vara bra att tillägga att de godkända målade system jag känner till innehåller en matta av glasfiberväv som man målar in för att få en godkänd yta.
jarlen84: [citat] Nu vet jag ju inget om hur ditt bjälklag ser ut, men du nämner kakel och jag antar ett träbjälklag. I detta fall så ska flytspacklet armeras för att förstärka bjälklaget. Ameringen skall ligga underst (mot golvspånet) och det är då lämpligt att sätta golvvärmen ovanpå armeringen (fästa kabeln i ameringen m.h.a t.ex. buntband)
Paul-Staffanstorp: Mestadels så satt fixen kvar i folien men det var lite både och där faktiskt... Men folien lossnade inte från flytspacklet i alla fall... Dock var den ju tvungen att tas bort då det skulle flytas för nytt fall.
petersson79: Bjälklaget är förstärkt, har lagt in bjälkar emellan de befintliga och kortlat. Och nej, badkaret hamnar inte i mitten...det hamnar över den 1 meter tjocka stenmuren...
xenon666: Har precis renoverat mitt badrum, och satt igen ett fönster där, nu är det kaklat och klart, men väntar på att min ytterpanel skall komma, ytterst har jag ju asfaltsplatta, isolering och byggplast innanför, detta har nu stått 3-4 veckor med asfaltsplattan, kan det ha blivit förstör eller är asfaltsplattan rätt tålig? är rädd att det kanske har kommit fukt och kan bli skadat i
Mikael_L: Välkommen till forumet. Det beror också ganska mycket på var i spannet hålet tas. Vid böjmomentsmaximum, mitt i spannet och vid bärande punkter, är det väldigt känsligt för stora hål.
hempularen: Som sagt, ladda hem rebglerna från bkr.se. Där framgår bla. att för toaletter och tvättstugor så behöver man bara ha tätskikt på golvet och 50mm upp på väggen. Det kan ju vara lämpligt att passa på att byte tröskeln till dörren till en "våtrumströskel", en sådan är utformad dels så att det finns en kant på insidan (typiskt ca 20mm) som man kan dra upp tätskiktet mot, dels
pbengtsson: Kör inte utan fläkt, jag gjorde det ett tag och det blir problem med mögel och annat. Ang att luften kondenseras i en lång kanal vet jag inte om det egentligen är ett problem, jag har ex i mitt frånluftsystem 15m innan luften når ut. Men min ventilation är igång hela tiden så det torkar väl upp rätt fort. I ditt fall kanske man kan ha fall/luta kanalen tillbaks mot badrummet, och ha
Krilleman: Jula har: http://www.jula.se/torkstallning-brio-132242