Håller för närvarande på att förbereda ett av badrummen för mattläggning. Har rivit alla gamla väggar och golv och ska dit med nya skivor, därefter ska en mattläggare komma och lägga tätskikt/ytskikt. Vi har valt både golvmatta och väggmatta från Armstrong, mattor som enligt GVK är godkända som tätskikt under keramiskt ytskikt, men som också ser helt ok ut att ha som ytskikt. Vi har inte riktigt bestämt oss för om vi vill sätta kakel senare (klinker kommer vi inte att vilja ha) utan hade tänkt känna efter ett tag efter att mattorna är på plats innan vi bestämmer oss.

Detta skapar dock vissa problem eftersom ett eventuellt ytskikt av kakel kommer att bygga ut ca 15 mm på väggarna. Det största problemet som jag kan se det blir då vid duschblandaren. Vi har prisolrör som kommer ut genom väggen med 160 cc på platsen för blandaren. Om vi sätter dit blandaren när mattläggaren har gjort sitt jobb så innebär ju det att vi måste kapa rören. Men hur blir det om vi sedan bestämmer oss för kakel? Då kommer ju rören att bli 15 mm "för korta"? Eller kan man lösa detta på något sätt?

Hallå! Ingen som vet nåt? Eller som tror nåt??

Sätt blandaren på en 15mm distans så länge, det kommer inte att synas för den som inte vet.

Mvh Thomas

Just med prisolrör kan det bli problem. Det är kopparrör som MÅSTE förankras i bakomliggande konstruktion. Rör i rör, hade man kunnat dra ut en bit. Jag är osäker om det finns förlängare typ 10 mm till prisol. Att tvinga in dessa 10 mm kan däremot gå. KAN! Du ska tänka pä att alla tätskick ska sluta tätt mot rören.
Jag skulle montera blandaren på en plexi eller annan platta som skulle vara enkel att plocka bort ifall du vill kakla. 8mm skulle räcka.
Det gäller alla vattenrör! Toastolen och handfattet.

Tack för svar!
Jag har själv varit inne på att en distans av något slag kanske är det enda möjliga, och det verkar som om en sådan inte är något som finns att köpa. Så då kan fantasin få fritt spelrum :-) Plexi känns som en bra ide, tror det får bli något sådant.

Kamilenski: du har alldeles rätt i att detta också gäller toa och handfat, men det kommer inte att bli samma problem eftersom det vid dessa genomföringar kommer en gängad nippel ut ur väggen vilket gör att jag kan sätta en koppling en bit ut från väggen så länge.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.