Hej som titeln lyder, har en dörr för mycket till mitt badrum och undrar vilket gips man måste ha, våtrums gips eller inte.

Dörröppningen är just nu 7cm tjock, så jag tänkte en 45mm träregel, sen 13mm vanligt gips mot utsida (hallen). Sen våtrums gips på 12mm mot insidan av badrum. På insidan är de bara 0.5m till ett bubbelkar. Antar att jag måste ha våtrums gips och täta springirna med "våtrums-spackel"?. men hur är de med träregel?

(Bör nämnas att de renoveras så nya ytskickt kommer)

engdahl_86 skrev:
Hej som titeln lyder, har en dörr för mycket till mitt badrum och undrar vilket gips man måste ha, våtrums gips eller inte.

Dörröppningen är just nu 7cm tjock, så jag tänkte en 45mm träregel, sen 13mm vanligt gips mot utsida (hallen). Sen våtrums gips på 12mm mot insidan av badrum. På insidan är de bara 0.5m till ett bubbelkar. Antar att jag måste ha våtrums gips och täta springirna med "våtrums-spackel"?. men hur är de med träregel?

(Bör nämnas att de renoveras så nya ytskickt kommer)
Den innersta skivan skall vara godkänd ja - i övrigt funkar träregel och vanligt gips utåt bra.
Däremot är jag tveksamom det räcker med enkelgips 12mm - du måste nog kortla cc30 då tror jag...

Våtrumsspackel på insidan för att klara av tyngden från kakel är det som gäller sen ja, och en glasfiberremsa i springorna hade jag också lagt dit...

/K

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.