1 731 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Golvbrunnshöjd vid våtrumsmatta
Medlem
· Västra Götaland
· 97 inlägg
Ja, hur högt ska man ha golvbrunnen om man ska lägga våtrumsmatta? Kan man flytspackla ner mot noll vid golvbrunnen eller blir det för tunt spackelskikt?
Nu har jag satt golvbrunnen i liv med golvspånet. Badrummet ska inte ha någon duschhörna utan duschkabin. Spacklingen görs bara för att få fall mot golvbrunnen vid läckage eller spill.
//FK
Nu har jag satt golvbrunnen i liv med golvspånet. Badrummet ska inte ha någon duschhörna utan duschkabin. Spacklingen görs bara för att få fall mot golvbrunnen vid läckage eller spill.
//FK
Medlem
· Västra Götaland
· 97 inlägg
Det är ett fritidshus och jag tänkte inte sätta ordentligt tätskikt på väggarna (bara måla med våtrumsfärg mot kartonggips), så det kommer aldrig gå att duscha mot väggen. Fast man kanske ska spackla duschfall ändå, när man ändå håller på...nino skrev:
Problem blir det om någon får för sig att slänga ut duschkabinen.
Vadå, våtrumsfärg är väl "ordentligt"? Limma, sätt väv, grundmåla, färdigstryk 2 ggr så har du en vägg att duscha mot.Fetkubrick skrev:Det är ett fritidshus och jag tänkte inte sätta ordentligt tätskikt på väggarna (bara måla med våtrumsfärg mot kartonggips), så det kommer aldrig gå att duscha mot väggen. Fast man kanske ska spackla duschfall ändå, när man ändå håller på...
Problem blir det om någon får för sig att slänga ut duschkabinen.
Jo, enligt MVK. Vanlig kartonggips är ok.
MVK's regler är inte uppdaterade på flera år och jag fick uppfattningen att de var outdated. Vilka försäkringsbolag erkänner MVK's regelverk? Så vitt jag vet erkänner alla BKR och GVK, men jag har aldrig hört eller sett något om MVK på den punkten?cederbusch skrev:
Det stämmer att de inte uppdaterats sen 2008 eller så. Men de gäller inte mindre för det. Det är väl bara ett tecken på att det är ett system som fungerar. Skönt att slippa ett system som ändras stup i kvarten. Skulle dessutom gissa att MVK mest är vanligast på offentliga anläggningar, inte så vanlig hos oss hemmafixare. Jag sökte mkt inför badrumsrenoveringen och det fanns förvånansvärt lite om målade tätskikt. Som om badrum bara kan vara plastmatta eller kakel.thomasx skrev:
Jag har också varit i kontakt med MVK och det är inget som tyder på att det skulle vara ngt slumrande.
Målade/rollade tätskikt har ju visat sig vara inte alls bra, och inte kartonggips bakom en sådan konstruktion heller har jag förståd att erfarenheterna har visat?
Så jag kan inte låta bli att undra vad det är som gör våtrumsfärgen så mycket bättre?
Så alla försäkringsbolag erkänner MVK också?
Så jag kan inte låta bli att undra vad det är som gör våtrumsfärgen så mycket bättre?
Så alla försäkringsbolag erkänner MVK också?
thomasx skrev:
Hänvisa gärna till de källorna du har som säger så. Jag har nämligen hört precis tvärtom: det är väldigt ovanligt med vattenskador med målade tätskikt. Mina källor är färghandeln och en del kommentarer här på bygga hus.
Jag kan inte säga om alla bolag godkänner MVK. Inte om det godkänner de andra heller för den delen. Det brukar väl heta att det ska utföras fackmannamässigt, och då är det ju ok! För jag har följt en sådan fackstandard. Om systemet med våtrumsfärg är "så mycket bättre" vet jag inte och har heller inte påstått, men det passade mig mycket bättre: jag kunder göra det själv, betydligt billigare, snyggare enligt min mening.
Jag tror att många delar dina föreställningar för att det TROR att det är så. Det kan ju inte finnas något bättre än kakel, eller hur!
Mina källor är samma som dina, med tillägget att tätskikten svängt över mot folie istf rollat. Jag läste i en artikel bara häromveckan där en "expert" uttalade sig om rollade tätskikt kontra folie.cederbusch skrev:Hänvisa gärna till de källorna du har som säger så. Jag har nämligen hört precis tvärtom: det är väldigt ovanligt med vattenskador med målade tätskikt. Mina källor är färghandeln och en del kommentarer här på bygga hus.
Jag kan inte säga om alla bolag godkänner MVK. Inte om det godkänner de andra heller för den delen. Det brukar väl heta att det ska utföras fackmannamässigt, och då är det ju ok! För jag har följt en sådan fackstandard. Om systemet med våtrumsfärg är "så mycket bättre" vet jag inte och har heller inte påstått, men det passade mig mycket bättre: jag kunder göra det själv, betydligt billigare, snyggare enligt min mening.
Jag tror att många delar dina föreställningar för att det TROR att det är så. Det kan ju inte finnas något bättre än kakel, eller hur!
Ja, i det mesta i denna branschen slutar det med att man tror
Har du någon siffra på hur stort ångmotståndet är i en sådan våtrumsfärg?
Man ska nog inte jämföra rollat tätskikt med ett målat. på det rollade, eller med folie, så ligger det ju sedan fix som oftast ständigt är fuktig i ett använt badrum. På målat tätskikt så rinner vattnet av och ytan kan torka.
Hittade bara att .."målat tätskikt som är MVK-godkänt har ett ånggenomgångsmotstånd mellan 10 000 s/m – 200 000 s/m". Det säger mig inte så mkt men jag vet att det är mindre än vad en folie har. Men som sagt. det är andra förhållanden så det är svårt att jämföra.
Hittade bara att .."målat tätskikt som är MVK-godkänt har ett ånggenomgångsmotstånd mellan 10 000 s/m – 200 000 s/m". Det säger mig inte så mkt men jag vet att det är mindre än vad en folie har. Men som sagt. det är andra förhållanden så det är svårt att jämföra.
Ja, du har ju helt rätt i att det har mycket lättare att torka utan fuktig fix ovanpå.cederbusch skrev:Man ska nog inte jämföra rollat tätskikt med ett målat. på det rollade, eller med folie, så ligger det ju sedan fix som oftast ständigt är fuktig i ett använt badrum. På målat tätskikt så rinner vattnet av och ytan kan torka.
Hittade bara att .."målat tätskikt som är MVK-godkänt har ett ånggenomgångsmotstånd mellan 10 000 s/m 200 000 s/m". Det säger mig inte så mkt men jag vet att det är mindre än vad en folie har. Men som sagt. det är andra förhållanden så det är svårt att jämföra.
En folie ligger typiskt på över 1 000 000 vad jag sett, några ännu mer ändå.
Klicka här för att svara