8 371 läst ·
6 svar
8k läst
6 svar
Handdukstork på golvvärme
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Du kopplar lämpligen handdukstorken parallellt med golvvärmesystemet (och inte i serie). Då får du den högre temperatur som finns i värmeelementen. Detta om du har en golvvärmeshunt med cirkulationspump i anslutning till badrummet. Så har jag gjort och det fungerar bra. Jag har också en inbyggd elpatron i handdukstorken som jag kör på sommaren och då stänger man reglerventilen (termostaten) till handdukstorken helt för att inte elvärmen ska cirkulera ut i värmeelementen. Jag har då även en timer inkopplad som gör att handdukstorken inte bränner på dygnet runt, utan bara de tider som man normalt duschar. Ännu bättre vore att ha en timer som man aktiverar i t.ex någon timme när man har duschat. Det kanske finns någon sådan på Clas Ohlson.
Jag har en timer med elpatron på nu, i gamla badrummet. Den går 2h varje morgon och trycker man på knappen så går den på i 1h, perfekt att trycka på när man kliver in i duschen. Men den har jag byggt själv av en timer + lite övriga delar från biltema. Funkar dock mycket bra. Shuntgruppen hamnar i källaren, 2tr ner. Får se, kanske gör så att jag kopplar torken separat, om det finns plats för rören i schaktet.bjurel skrev:Du kopplar lämpligen handdukstorken parallellt med golvvärmesystemet (och inte i serie). Då får du den högre temperatur som finns i värmeelementen. Detta om du har en golvvärmeshunt med cirkulationspump i anslutning till badrummet. Så har jag gjort och det fungerar bra. Jag har också en inbyggd elpatron i handdukstorken som jag kör på sommaren och då stänger man reglerventilen (termostaten) till handdukstorken helt för att inte elvärmen ska cirkulera ut i värmeelementen. Jag har då även en timer inkopplad som gör att handdukstorken inte bränner på dygnet runt, utan bara de tider som man normalt duschar. Ännu bättre vore att ha en timer som man aktiverar i t.ex någon timme när man har duschat. Det kanske finns någon sådan på Clas Ohlson.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden