Administrator
· Skåne
· 8 690 inlägg
Vår rörmokare på Laddes Rörservice som gjorde alla rördragningar när vi skulle bygga till huset gjorde sig okontaktbar i slutet av förra året. När nya badrummet skulle installeras fick vi därför anlita en annan rörfirma. Nu när vi ska installera wc visar det sig att rören läcker. Laddes Rörservice har inte provtryckt. Därför har vi dragit ett mindre rör i ett större rör vid det ena läckande röret, det är ju bara att dra ut det som läcker när man har rör-i-rör.
Men rör nummer två som läcker går inte att dra ut. Det sitter fast. Är det någon som vet vad det kan vara som gör att det sitter fast och har någon idé om hur vi får loss det? Alla tips mottages tacksamt. Vi vill inte bila upp golvet och väggen.
Men rör nummer två som läcker går inte att dra ut. Det sitter fast. Är det någon som vet vad det kan vara som gör att det sitter fast och har någon idé om hur vi får loss det? Alla tips mottages tacksamt. Vi vill inte bila upp golvet och väggen.
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Har rörfirman konstaterat att det sitter fast? De kan sitta väldigt trögt. proffsen har ett kit för urdragning, en form av skarvstycke som skarvar på det nya röret och en vinsch/domkraft som drar ur röret. Det finns troligen en gräns för hur många krökar man kan ha.
Att röret läcker tror jag är ett extremt ovanligt fel som tillverkningsfel. Mer troligt är att det någonstans sitter en skruv eller spik som punkterat röret, och samtidigt håller fast röret så det inte går att byta.
vet inte om det finns någon känd metod för att luska ut ungefär var felet sitter, men man borde kunna prova att köra in en dragfjäder (sådan elektriker använder) och försöka känna sig fram om den stöter på något hårt, och försöka avgöra hur långt från änden.
Att röret läcker tror jag är ett extremt ovanligt fel som tillverkningsfel. Mer troligt är att det någonstans sitter en skruv eller spik som punkterat röret, och samtidigt håller fast röret så det inte går att byta.
vet inte om det finns någon känd metod för att luska ut ungefär var felet sitter, men man borde kunna prova att köra in en dragfjäder (sådan elektriker använder) och försöka känna sig fram om den stöter på något hårt, och försöka avgöra hur långt från änden.
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
menar du att 2 olika rör läcker?
Administrator
· Skåne
· 8 690 inlägg
Ja, det ena gick att dra ut och ersätta utan problem. När en annan läcka i ett annat rör upptäcktes så sitter det röret fast. Både Per och Micke har dragit allt vad de kan.
Administrator
· Skåne
· 8 690 inlägg
Tack för tipsen! Nu jagar vi en dragfjäder.
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Det finns som sagt "maskiner" för att dra ut röret.
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Låter jätteskumt med läcka i 2 olika rör.
Administrator
· Skåne
· 8 690 inlägg
Nu kanske det har löst sig. Det såg ut som att de drog i fel rör. Läckan satt ganska långt ut och när Micke började dra i rätt slang från andra hållet satt den bara ett par centimeter in.
Vi blev rejält uppstressade för MIcke hotade med att borra i väggen och dra utanpåliggande rör. Jag sa "Vänta, jag måste fråga i forumet först". Tack för att ni finns
Vi blev rejält uppstressade för MIcke hotade med att borra i väggen och dra utanpåliggande rör. Jag sa "Vänta, jag måste fråga i forumet först". Tack för att ni finns
Administrator
· Skåne
· 8 690 inlägg
Så här tror vi att det har gått till. Laddes rörmokare har måttat var han skulle knipsa av slangen och har hållit med tången på stället där det läcker, men bestämde sig för att knipsa av en bit längre bort.. Sedan hade det gått hål utan att han såg det.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 242 inlägg
Det vore väldigt intressant att få reda på orsaken till hålet. Är det PEX-rör? Har aldrig hört talats om det kan läcka förutom när man drar en skruv i det eller liknande.
Administrator
· Skåne
· 8 690 inlägg
Det är väldigt troligt att orsaken är den jag beskriver här i inlägget ovan. Rörisen har tagit hålet av misstag. Jag kan ju inget om det här men det största felet måste väl ändå vara att man hoppade över att provtrycka.
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Det är säkert något i stil med det du skriver som har hänt, men det är i så fall en extremt klantig röris. Det skall till ganska stor kraft för att orsaka en sådan skåra. Dessutom så skär man ju igenom både ytterrör och innerrör med en operation när röret kapas. Om det blivit en sådan skada på innerröret så måste ytterröret vara i princip helt av.
Att dessutom lyckas göra samma fel på 2 rör ungefär samtidigt är nästan för mycket för att skriva av som olyckshändelse.
Att dessutom lyckas göra samma fel på 2 rör ungefär samtidigt är nästan för mycket för att skriva av som olyckshändelse.
Läckan har inte uppstått där han klippt skyddsröret? Dvs klippt eller skurit igenom skyddsrör och samtidigt av misstag skadat mediaröret...